Gå til innhold

kan man spise jordbær når man er gravid?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

jeg bare måå ha det på skiven hver dag jeg...med masse smør under:)så dette har jeg sjekket opp i.....

ER HELT OK Å SPISE..men husk å vaske de ordentlig..på lik linje med annen frukt og grønnsaker;)

Bare tenk over når jordbærsesongen setter inn for fullt, så bør du være forsiktig med inntaket. Friske jordbær kan være hardt for de små i magen, og kan gi dem magevondt. Det kan også føre til allergi senere i barenårene. Nei, dette er ikke besvist, og jeg vet at det står at man kan spise jordbær, men bare tenk over det :)

Dette er heller ikke noe jeg finner på... Bestem selv. Jeg spiser litt jordbær selv, men putter ikke innpå like mye som vanlig ;)

Jordbærsyltetøy blir noe annet, det kan man spise :)

Hentet fra siden til mattilsynet:

"Kan jeg spise reker eller jordbær mens jeg er gravid?

Gravide kan godt spise både reker og jordbær. Det foreligger ikke vitenskapelig grunnlag for at gravide kan forebygge allergi hos barnet ved å unngå bestemte matvarer i svangerskapet. Det er imidlertid grunnlag for at et fullverdig kosthold i svangerskapet har betydning for barnets helse senere i livet."

Så spis og kos deg :)

Annonse

Ja jeg vet at det var en litt merkelig påstand :)

Dette har jeg hørt litt forskjellige steder, og som jeg skrev over her, så var ikke dette bevist på noen måte... Har hørt det av noen klarsynte alternative damer, samt noen fra den litt eldre genrasjon.

Jeg velger å tro på det, og er litt forsiktig med å spise masssse jordbær...

Ville bare nevne det :)

Men hvordan kan du da si at det er annerledes med jorbaersylteoy fremfor friske baer? forskjellen er........? Syns bare det blir litt merkelig aa skrive en paastand som det ikke finnes fakta bak ( klarsynte kan vel ikke akkurat kalles en paalitelig kilde;-p?)

Muuuulig noen blander graviditeten og ammeperioden her eller...?

Kan jo skjønne at det kan være noen sarte små mager som reagerer på jordbærspising under ammeperioden, men at en baby i magen til mor får vondt i magen av at man spiser jordbær er en påstand uten rot i virkeligheten.

jeg vil trp det er ammeperioden det siktes til når det gjelder magevondt...noe annet høres heelt rart ut...er jo ingen som kan vite hva de får vondt av og om de får vondt i magen inni magen,,,hehe:)

OG smør under friske jordbær! ikke syltetøy du oppi der som nevnet det;) har alltid smør på skiven jeg uansett egentlig:)

skulle ikke være noe problem å spise det i sv.skapet.

Mens man ammer KAN ungen få vondt i magen om man spiser jordbær. Om du har skrekkelig lyst på bittelitt jordbær likevel når du ammer, kan du koke litt vann, avkjøle og gi med teskje til baby før du ammer. Det hjelper:)

Annonse

Det er under ammingen babyene kan få magevondt og utvikle allergi hvis mor spiser jordbær!! :)

ikke i svangerskapet :P hihihi

Men som sagt, i ammeperioden skal man være forsiktig altså!!

Jordbær kan spises både når man ammer og er gravid, men personlig velger jeg å avstå fra jordbærene denne sommeren som gravid- fordi jeg ikke synes jeg får vasket dem godt nok (rester av jord/ toxoplasmose, min store frykt:p

Fant denne her inne på klikk.no:

Ammende mødre får ofte høre at sommerfristelser som jordbær og reker er forbuden frukt.

– Så klart man kan spise jordbær! Bare ikke i enorme mengder, sier Elisabet Helsing.

Ikke spis to kilo druer på en gang, men spis variert og med måte. Nyt sommerens fristelser, og ikke la deg plage av velmente råd som ikke stemmer, sier Helsing.

http://www.klikk.no/foreldre/dinbaby/babytid/amming/article276098.ece

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...