Gå til innhold

Småbarn og søtsaker...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når ga du ditt barn søtsaker som is,sjokolade e.l for første gang...?

Får hørre at noen syns jeg er for streng..snuppa mi er 8 mnd og ikke smakt noe søtt..utenom frukt da:P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun fikk smake softis på 17.mai for første gang. Hun er straks 1år. Har også planer om at hun skal få smake kake for første gang på 1års dagen sin. :) Men på hverdager så får hun kanskje en babykjeks eller noe innimellom, men det begynte vi med for ikke så lenge siden. Skal prøve å holde det slik en god stund til. :) Brus,sjokolade og usunne ting altså. Ikke frukt, juice osv.

Men en ting må du huske på, og det er å drite i hva alle andre mener og sier. Så egentlig er det litt feil å spørre her. ;) For alle har så utrolig forskjellige meninger, og hva som er rett for din baby, det er det du som bestemmer. Ikke besteforeldre, venninner eller forumfolk. Du er ikke for streng i det hele tatt. :) Vi har problemer med besteforeldre som syns så synd på vesla vår fordi hun ikke får sjokoladekake eller kjeks når vi er borte på besøk. Det er slett ikke synd på henne, fordi hun ikke vet bedre og ikke trenger det. Har med frukt når vi er der, for hun blir strålende fornøyd når hun får det, så kan vi andre spise kakene våres i fred. ;) Men er slitsomt, fordi vi må passe på svigerfar, fordi han plutselig putter i henne noe. Respektløst mener jeg, når man har bestemt seg for noe og det er vår unge.

Så gjør som du føler og gjør det du syns er riktig. :) For det må folk respektere.

Skrevet

Jeg mente selvfølgelig hun ikke får brus, sjokolade og usunne ting, og at hun får bare juice og frukt osv. ;)

Skrevet

Hun fikk bolle på 1 årsdagen, ingenting før det. Ellers fikk hun is for første gang da barnehagen serverte til henne når hun var 1,5 år.

Like før hun fylte 4 introduserte vi lørdagsgodter som er en kjærlighet, is eller dropseske. Ellers har hun selv fått velge hva hun skal spise i bursdager og vaffler har hun fått ofte.

Skrevet

Her har vi ogå vært ganske strenge. Han har fått smake en liten bit av fyrstekake for et par uker siden. Da var han fylt 1 år. Har også fått smake noen slikk av en vaniljeis, et par uker før 1 årsdagen. Har fått kjeks innimellom, og smakt på hveteboller. Ellers hadde vi planer om å ikke introdusere ham for annet godteri før han spurte etter det selv.

MEN:

Den største synden skjedde nok i kveld....; Han var så opptatt av ei skål med stratos som vi hadde stående på skjenken... Det resulterte i en liten gutt som plutselig var sjokoladebrun rundt munnen og på hendene.. :/

Det var ikke helt sånn vi hadde tenkt det, men sånn ble nå det. Vi har iallefall skjønt at vi må gjemme unna restene fra kveldskosen.. ;)

Men jeg ser ikke på det som verdens undergang heller da, han dør jo ikke av en stratosbit. Men det blir ikke hverdagskost for å si det sånn.

Skrevet

Jeg lar datteren min (6 mnd) smake på stort sett alt jeg spiser jeg. Både søtt, salt og surt. Men det er jo mikroskopiske mengder da, så jeg vet ikke om det er det du mener med å gi barnet søtsaker.

Tenker at det er fint å bli kjent med ulike smaker, men jeg må innrømme at jeg gjør det litt i smug så ikke det konservative mammapolitiet skal komme og ta meg :-) Hehe.

Ikke bry deg om hva andre sier. Mamma bestemmer!

Skrevet

Grøt er jo utrolig søtt ;) Småen her har fått smake kake en gang da hun var vel rundt 7-8 tipper jeg. Ellers får hun ikke voksne godsaker, det kommer hu til å gjøre nok av senere. Jeg synes ikke det er noe problem å smake veldig små mengder men heller ikke at foreldrene er strenge. Vi er på strenge siden, men kommer til å gi etter når hun veldig gjerne vil. Nå vil hun mest smake på det vi spiser, så vi kan la være å spise foran henne oftest.

Skrevet

2åringen fikk smake på softisen da han var rundt 9mnd.

Å så fikk han kake for første gang på ettårsdagen sin.

Etter det har han fått smake fra min tallerken når vi har vært i selskap å sånt.

Fått litt små snop til påske/jul o.l. men da bare ett par sjokoladebiter. Å kanskje litt Eliaspotetgull e.l.

Nå er han snart 3 år, å får søtsaker når vi er på besøk (bursdager o.l.)

Men får ikke fast lørdagsgodt eller noe. Han er veldig gla i frukt, så spiser ofte banan og eple.

Snuppa på 6mnd, har fått smake pittelitt på softis en gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...