Gå til innhold

Hvor aktive er deres ettåringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sliter meg ut.. Full fart hele dagen, sover ikke noe særlig fra kl.11 til han legger seg i 19-tiden. Skifte og bytte bleie er ofte et mareritt, han kaster seg rundt og skriker som om jeg mishandler han. Skifte klær likedan. Han sitter ALDRI på fanget, tror rekorden er 3 sekunder. Sitte i vogn er dritkjedelig, så han gjør alt han kan for å komme seg ut av den.

Han vil gå selv. Og blir fly forbanna når han ikke får gå dit han vil. Jeg kan ofte ikke løfte han opp å bære han på hofta, for han strekker seg ut i luften og prøver å komme seg løs. Han vil ned på bakken igjen, og når jeg setter han ned, vil han opp igjen osv.

Han reiser seg opp i handlevogna på butikken, prøver å krabbe ut, så handling alene er tungt.

Når jeg er ute å går, på butikken osv, så ser jeg så mange babyer som sitter i vognene sine og kikker og koser seg. Om vinteren har de votter og lur på, min har fått av seg både votter og lue innen jeg rekker utgangsdøra. Uansett hvor mange knuter jeg har laget.

Andre babyer jeg kjenner setter seg ofte ned å pusler litt med en leke, det har min aldri gjort.

Han lærte å krabbe før han satt så det å sitte har aldri være spennende.

Når vi bader skal han bare gå inn og ut av badebalja si, i ett. Nå har jeg begynt å ta han opp og si at det er slutt på bad når han går ut. I håp om at han skal forstå at når man reiser seg og går ut av balja så er vi ferdige med å bade. Han blir rasende når jeg gjør det, men han trenger å lære det.

Jeg kan nevne slike hendelser i fleng, og kunne fortsatt til i morgen. Men når alt er sagt så koser vi oss jo masse også, han er ofte blid og tuller masse, men som sagt, han klarer ikke kjede seg et sekund før alt er gale.

Hvor normalt er dette? Jeg har faktiskt tenkt Adhd i mitt stille sinn, så lurer litt på hva som er normal oppførsel hos ettåringer. (15mnd)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg høres dette normalt ut, i hvertfall når du sier til slutt at han er mye blid og tuller. Ligner egentlig på alle mine fire barn i den alderen.

Minsten her er akkurat blitt ett år. Han liker ikke vogn, sitter kanskje et kvarter når vi går uten at han blir utålmodig. Sitter ikke rolig i handlekurven, sitter ALDRI i ro når han spiser - må holde han i armen så han ikke detter ned, han står som regel i stolen sin. Skifte bleie er ikke gøy, bading er ingen rolig aktivitet. Sover ikke gjennom natta, får pupp. Men sover som regel godt et par timer i strekk på dagen.

Han elsker å være ute, jeg rusler etter og vi koser oss med det. han er strålende blid, masse humør og veldig sosial. En liten uroskråke, mer enn de fleste andre vi kjenner. De andre mine har også vært sånn, men de er veldig kjekke og helt friske og normale barn. (de er 5, 10 og 12 år).

Prøv å kos deg ute med minsten, jeg tror det går seg til - selvom jeg skjønner din bekymring og frustrasjon (er det innimellom jeg og). Må si at eldste jenta hadde diagnosen Adhd i mitt hode når hun var liten... men har så absolutt ikke det! Men - hun er egentlig en ener når det gjelder idrett av de fleste slag innefor sin alder - kanskje din også blir det!

Skrevet

Det høres helt normalt ut. Gutten min har mange slike dager hvor han skal være selvstendig, gå selv, bestemme hva han skal gjøre, ikke tid til kos, bleieskift er bare bortkastet tid osv. Han sover to timer hver dag da, uansett, så det er greit. Andre dager er han roligere, litt mer kosete osv. Han er også generelt en veldig blid og omgjengelig gutt. Alle ettåringer jeg kjenner er slik, de skal være aktive og utforskende og så blir det raseri og grining når de skal teste grenser eller vil bestemme selv.

Skrevet

høres kjent ut:) min er 21 mnd nå,men siden han begynnte å gå (13mnd) har det vært travle tider her:)

han kan ikke å gå,han løper uansett hva han skal...prøver å holde hånda hans å si nå skal vi gå,men neeeei kan skal løpe. de sier det i barnehagen også at han er veldig aktiv og han har det travelt,skal rekke over alt mulig på kort tid.

han elsker å være ute,der kan han løpe rundt å være bajas.Inne kjeder han seg å da begynner helvetet....når han kjeder seg finner han på alle mulige slags rampestreker. Og gjør alt han ikke får lov til.

bleieskift har blitt et problem,det skal skje stående,helst samtidlig som han skal løpe.

men han sitter veldig stille i vogna på trilltur og i vogna på butikklen!!! liker å følge med på ting:)

sover 1,5 time om dagen nå og legger seg greit om kvelden,lader opp hele natta og så er det rull rulle dagen etter.

han er blid storts sett bestandig,men har blitt veldig bestemmt på hva han vil og klare selv..

er nok normalt,spessilet blandt gutter har jeg inntrykk av...fleste jenter er mer rolige.

det sies at gutta setter grå hår i hodet på mor si fra første stund,det ordtaket tror jeg stemmer:p

Skrevet

En helt presis beskrivelse av gullet mitt da han var ett :-)

Snart to nå, fortsatt propell, men har lært seg å fokusere litt mer. Og koser mammaen sin litt lengre :-)

Skrevet

Åh, mini på 16 mnd er propell. Full fart fra vi står opp. Går, kan løpe litt. Hopper i senga hvis hun vil opp. I vogna dytter hun seg selv ut nesten med å dytte seg bakover med beina, vil heller ikke sitte i handlevogna. Ved bleieskift må jeg avlede og tulle med henne sånn at bleieskiftinga er moro. Så det er nok helt vanlig atferd, er bare sånn de små er :)

Skrevet

Hun har forresten og rolige stunder når hun vil sitte på fanget og kose med bamsen sin. Nettopp lært å gi mamma en våt suss på kinnet, hehe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...