Gå til innhold

Hva syns dere? Kan man beise hus i dag og i morgen?

Anbefalte innlegg

Er det greit å bruke dagen i dag og i morgen på å beise på huset?

Ser at plenklipping og sånt ikke er greit, men beising er vel greit? Tenkte på om naboene kan klage på beislukta.. Vi bor i ett tett nabolag med kun småbarnsforeldre.. Tror ikke det er noen som kommer til å klage på det. Men hadde DU mislikt det om naboen beiset i dag?

Fortsetter under...

Helt enig med dolsi!

Om man ikke kan beise o.l i helgene, evt fridager(helligdager), når skal man liksom få gjort sånne ting da.

Hadde heller aldri brydd meg om du klippet plenen, hang ut dyner etc heller jeg da...

Selv skal vi vaske bil i dag!:)

Beis i vei sier jeg og:))

Jeg er ganske nøye på at man ikke skal jobbe på helligdager, av respekt for naoene. MEN; maling, beising, klesvask o.l er jo ikke bråk i det hele tatt. Så om noen blir "fornærmet" av det, ville ikke jeg tenkt så mye på det! Jeg er også personlig kristen, men vi skal male hus i dag! Når skal vi ellers få gjort det??? Nå har mannen fri to dager, det er meldy strålende vær, da maler vi =)

Lykke til

Jeg synes ikke det er greit med snekring, plenklipping, motorsaging og annet støyende arbeid på søndager og helligdager. Jeg mener det grenser til trass å gjøre det på slike dager.

Men arbeid som ikke støyer må være opp til hver enkelt.

Annonse

Beis i vei!

Beising støyer overhodet ikke, så det mener jeg er veldig greit. Det samme med klestørk osv, selv om jeg ikke hadde hengt opp klesvasken min "midt i fjeset" på naboen hvis de f.eks. hadde hatt konfirmasjon, barnedåp el.l.

Motorsag, snekring og plenklipping har jeg derimot mye vanskeligere for å godta på søndager og helligdager. Det er ikke nødvendig å bruke søn- og helligdager til sånt.

Utdrag fra "Lov om helligdager og helligdagsfred":

§ 3. Helligdagsfred

På helligdag fra kl 00 til kl 24 samt påske-, pinse- og julaften etter kl 16 skal det være helligdagsfred som ingen noe sted må forstyrre med utilbørlig larm.

Merknad til denne paragrafen:

Merknadene til § 3:

For å verne om den alminnelige fred på helligdager og høytidsaftener, inneholder første ledd i paragrafen et støyforbud som gjør det mulig å gripe inn overfor den som med utilbørlig larm krenker freden. Selv om det skal meget til for å karakterisere en larmende virksomhet for utilbørlig, vil forbudet etter omstendighetene kunne ramme f.eks. bruk av motorgressklipper og motorsag i bolig- og hyttestrøk.

Altså: kjør på! :-)

Beis i vei du, syns ikke maling av hus gjør noe selv om det er helligdag for det bråker ikke..

syns det er mye værre når naboen bruker plenklipper og kantklipper akkuart når jeg skal legge ungen... og det slår ikke feil... hver eneste sommer.. (og nei det er ikke greia å si fra om slikt i dette nabolaget)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...