Nea og juniors mamma Skrevet 23. mai 2010 #1 Skrevet 23. mai 2010 Har atopisk eksem som bryter ut fra tid til annen. Nå har jeg fått det på begge hendene mine mellom fingrene og det er sykt ubehagelig. Bruker vanligvis steroidekrem, men pga graviditeten tør jeg ikke det lengre. Det eneste som gir en viss lindring er locobase repair pga sin fethet. Trenger gode råd da det er i ferd med å spre seg er nå 5 + 6 Er det noen som har brukt steroidekrem også under graviditeten?
mamiladi Skrevet 23. mai 2010 #2 Skrevet 23. mai 2010 Jeg har selv prøvd å unngå steroidkremene.. Har samme problemet som deg, har nærmest følt meg hudløs mellom fingrene noen dager :-/ Det eneste som har hjulpet litt, altså stoppet det fra å bli for ille og at det sprer seg er stadig smøring. Men med en liten gutt i hus som skal stelles og hus som trenger vask så er det vanskelig å unngå såpe og vann, så det blir ikke mye hvile på huden min. Vet at jeg må bruke hansker men det er fort gjort å slurve :-).... Bruk alltid gummihansker når du vasker, evt smør hendene godt med fet krem, ta på bomullshansker under gummihanskene så får hendene litt pleie i samme slengen. Prøv å bytte krem, prøv en fet med karbamid, eller aloe vera. Bad hendene i olivenolje. Sov med bomullshansker og krem. La hendene hvile mest mulig, altså unngå vann og såpe. Unngå allergifremkallende mat (og dyr). Spis nok omega3. Jeg vet at det frister å bruke steroidekremene, det er jo tross alt det som funker best på eksem (ihvertfall på meg :-/).... Men prøv å holde ut så godt som du kan, og hvis det blir helt ekstremt så kontakt legen. Lykke til :-)
Nea og juniors mamma Skrevet 23. mai 2010 Forfatter #3 Skrevet 23. mai 2010 Takk for svar Føler locobasen er ganske hjelpsom, dyr er den også. Mitt problem er at jeg også har en liten hjemme samt jobber som sykepleier og da blir det mye vann, såpe og spriting. På jobben er det heller ikke alltid rom for å bruke bomullshansker under sterile/usterile hansker og derfor blusser eksemen også opp de dagen det er intenst på jobb. Det merkelige er at det er mange år siden sist utbrudd og har ikke hatt snev av problemer frem til nå. Må forøvrig nevne at det startet denne gang før graviditeten. Må nok belage meg på en tur til legen for dette er ubehagelig.
Muffinsmamma Skrevet 23. mai 2010 #4 Skrevet 23. mai 2010 Hei! Det fins en krem i Sverige som jeg er ganske sikker på at har kommet til Norge nå på apoteket. Den heter Canoderm og fins i ulike varianter, en fetere og en litt tynnere. Jeg bruker denne hver dag og etter dusj bad osv og den fete er bra som håndkrem eller til utsatte steder på kroppen. Kan brukes under graviditet og om legen din kan skrive den ut til deg blir det jo billigere. Den har iallefall reddet meg og jeg har nesten ikke hatt eksem på et par år. Jeg har også sluttet med melkeprodukter hvilken sannsynligvis også har hjulpet. Men först og fremst, pröv denne kremen:)
Drømmehagen Skrevet 23. mai 2010 #5 Skrevet 23. mai 2010 Hei Er plaget med det samme i perioder og sverger da til Betnovat - som jeg nå ikke kan bruke... Fikk et utbrudd her om dagen og bruker reseptfri Hydrokortison mot det. Kan ikke måååååle seg med Betnovaten, men mer enn god nok. Har dere prøvd den? Har rådført meg med legen min samt googlet kombinasjonene på nette og den anbefales av leger, jordmødre med fler, så den kan trygt brukes. Lykke til med både det ene og det andre
Mus Skrevet 24. mai 2010 #6 Skrevet 24. mai 2010 Jeg har også alvorlig håndeksem, som blomstrer i vei nå som jeg er gravid... Jeg bruker vanligvis kortisonkremen Elocon. Har vært inne på Felleskatalogen og lest om den, der står det at gravide bør unngå innsmøring av store hudområder over lang tid. Konklusjonen for meg blir nok å fortsette å bruke litt for å ta det verste, når det bare er hendene blir det ikke store området. Håndeksem er vondt!! Er eller enig med den som skrøt av Locobase Repair, den er min beste venn, på tross av prisen:)
Oppsann *Hormonella* Skrevet 24. mai 2010 #7 Skrevet 24. mai 2010 Jeg har masse eksem på hendene, og store deler av kroppen, spesielt nå da jeg er gravid og ikke kan ta medisiner! Min lege har sagt jeg kan bruke Elocon innimellom på hendene for å bli kvitt det verste, men jeg prøver så langt det er mulig å ikke bruke det! I de to forrige svangerskapene brukte jeg ikke medisiner og veldig lite salve, men kom meg igjennom med minimale plager! For meg holder det som regel å smøre en kveld så er jeg mye bedre, men det blusser jo raskt opp igjen! Bruker en fuktighetskrem jeg har kjøpt i sverige, Aco mykgjørende hudkrem! Tuben er hvit med rød kork og rød stripe på tuben! Er en lignende i norge fra cosmica, tuben er lik, men innholdet er ikke det samme! Tåler kun Aco salven! Er også en annen krem som har fungert bra, men husker ikke hva den heter, bare at det står at den er for atopisk hud, tuben er hvit med noe grønt på! Er tom for den nå! Lykke til videre alle sammen! Håper vi slipper for store plager med eksemen vår!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå