Gå til innhold

Gravid og eksem, noen her med gode tips?? (samme som 1 trimester)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har atopisk eksem som bryter ut fra tid til annen. Nå har jeg fått det på begge hendene mine mellom fingrene og det er sykt ubehagelig.

Bruker vanligvis steroidekrem, men pga graviditeten tør jeg ikke det lengre.

Det eneste som gir en viss lindring er locobase repair pga sin fethet.

Trenger gode råd da det er i ferd med å spre seg :(

Er det noen som har brukt steroidekrem også under graviditeten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann!

Hadde samme dilemma som deg i begynnelsen av svangerskapet. Fikk sterk oppblussing av min atopiske eksem da. Var heldigvis under oppfølging av hudlgen min i den perioden, fgikk da til lysbehandling. Han mente også at en trygt kan bruke steroid-kremer under svangerskapet, på små områder i korte perioder. Jeg brukte Betnovat med chinoform i 3 uker, fordi det var fare for betennelse i eksemen, og etter dette Elocon som ble nedtrappet over noen uker. Det funket bra for meg. Bruker nå Elocon ca 11 gang i uken. Ellers bruker jeg Polaramin-tabletter om kvelden for å unngå kløe på natt når det er som verst. Loratadin bruker jeg på dagtid. Begge med "tillatelse" fra hudlege som også er spesialist på allergier. Har vært på UL og er en fin krabat som ikke hadde skader så langt. (mener å ha lest at det skjer i så fall i 1. tri..)

Hvis jeg var deg ville jeg kontaktet lege - eventuelt lest deg opp på relis.no, som er en produsent-uavhengig legemiddel-side. Lykke til!

Skrevet

Hei.

Det var jo mange gode tips ovenfor, men hvis du ikke er superplaget og

vil unngå steroidkremer, med kortison osv, anbefaler jeg deg iallefall og kjøpe fete kremer på apoteket, for sensitiv hud, uten parfyme.

Jeg har og atopisk eksem, og klør nå over hele kroppen... mest egentlig på brystene og magen, sikkert pga at huden der generelt er irritert nå, pga hormomer og strekking... Jeg tåler omtrent ingenting av kremer nå, har gått igjennom det meste av svangerskapsprodukter...

Det som også hjelper mot eksem/psoriasis, er og komme seg ut i solen. Men, ikke ta på vanlig solkrem, de kommer du garntert å reagere på. Jeg har kjøpt noen svinedyre på apoteket, Eucerin. En til ansiktet, og en til kroppen. Jeg kan ikke bruke en til kroppen i ansiktet, da får jeg røde flekker med en gang...

Kjøp spf 20- 30, parfymefri til sensitiv hud. Og, gå ut i solen. Jeg har

i tillegg, fått sterkere allergi, mot alt egentlig (alt som spirer og alt som har pels) og sterkere matallergi. Så har man plager før et svangerskap,

kan dette av og til forverres i svangerskapet.

Blir det virkelig ille, så gjør som hun sa over, gå til en hudlege som kan følge deg opp i svangerskapet. Jeg har valgt å holde meg helt unna de

vanlige kremene mine, og tar ingen tbl. Men, dette er individuelt, og det kommer ann på hvor mange prosent av kroppen din som får utbrudd, også...

Masse lykke til.

Skrevet

Har brukt steroidkrem i flere korte perioder under tre svangerskap (betnovat, flutivate) og holder eksemen ellers i sjakk med fet krem og bomullshansker om natten i dårlige perioder. Har også god erfaring med ACO sin miniderm med glycerol, har en pumpeflaske stående på badet og smører etter hver håndvask.

For egen del ville å unngå steroidkrem kun føre til forverring og infeksjoner

Skrevet

Takk for svar :)

Jeg er overrasket at leger sier det er ok å bruke sterke steroidekremer under graviditeten, men så har de kanskje andre argumenter enn min snevre forskning på feltet.

Har tydd til Locoid i desperasjon en og annen gang den siste uken og den vet jeg flere leger skriver ut til gravide e ttersom den har grad 2 "bare". Det er imidlertid forskning som viser at fødsles og plasentavekt kan reduseres ved bruk av denne typen og det skremmer.

Må selvfølgelig nevne at jeg er sykepleier og har en tulle på 15 mnd så det er ikke til å unngå at jeg hyppig må vaske og sprite hendene mine.

Skal uansett ta det opp når jeg skal på første kontroll hos legen om en uke, forutser at dette blir et laaaangt svangerskap med mye ubehag :(

Skrevet

En liten korrigering av mitt innlegg...bruker Elocon 1 gang pr uke, ikke 11... :)

Det blir som trådstarter og andre sier opp til en selv hvilke valg en tar, men det som iallfall er sikkert er at om eksemen får fortsette å blusse opp vil det kunne føre til stafylokokker og det er heller ikke særlig bra. Får håpe alle vi atopikere blir bedre etter svangerskap - har hørt om de som opplever det også :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...