h@ppy elsker høstfargene :) Skrevet 22. mai 2010 #1 Skrevet 22. mai 2010 Er det vanlig der du bor? I dag talte jeg ikke mindre enn 26 pins`bål, på en strekning på 8 km:) Det var bål, svidd pølse, trivelige folk, kos , kaldt ,også kom det regn. akkurat slik en vanlig pins-kveld skal være....her oppe...hehe .
h@ppy elsker høstfargene :) Skrevet 23. mai 2010 Forfatter #2 Skrevet 23. mai 2010 Er det vanlig eller....???
blond Skrevet 23. mai 2010 #3 Skrevet 23. mai 2010 Jeg har aldri hørt om det før. Her er det vanlig med St.Hans bål, ikke ellers. Høres koselig ut, da!
Lene~mor til tre Skrevet 23. mai 2010 #4 Skrevet 23. mai 2010 Jeg har aldri hørt om det før, kun St.hans bål
Jojo x3 Skrevet 23. mai 2010 #5 Skrevet 23. mai 2010 Aldri hørt om det jeg heller. Kanskje en lokal tradisjon?
h@ppy elsker høstfargene :) Skrevet 23. mai 2010 Forfatter #6 Skrevet 23. mai 2010 Selv om pinsa gjelder som den kristne kirkens bursdag, har den havnet i skyggen av påske på den ene siden og jonsok på den andre. Et hederlig unntak finner vi i Trøndelag. Her har pinsa nemlig vært ei storfesthelg, bare overgått av jula. Det mest særegne ved pinsefeiringa er pinsebålet. «Pinstirøk» heter det i blant annet Selbu, og det med rette. Det er røyken det handler om ved pinsebålet: størst mulig røyk, som flest mulig kan se.... En særtrøndersk oppfatning heter det fra gammelt av at godvær i pinsa gir dårlig sommervær. God pinse!
Fru HottenTott♥♥ Skrevet 23. mai 2010 #8 Skrevet 23. mai 2010 Hadde heller aldri hørt om denne tradisjonen før jeg traff min kjære. Som er fra samme sted som Happy.. Så jeg har de siste 8 årene feiret pinse med bål. Super koselig tradisjon i grunn.. Bålet til svigers brenner omtrent helt til søndagsmorgen. )
❤ mamma til 2 ❤ Skrevet 23. mai 2010 #9 Skrevet 23. mai 2010 Er nok en trønderstradisjon dette ja. Men ikke overalt, på røros har de st.hans feiring og ikke pinsti røke,, men nedi Ålen å har dem det å ikke st.hans bål :-) merkelig at de ikke har det likt. Vi var ute å hadde pinstirøke, ungene stor koste seg, med blandt annet å lage mest røyk for å vinne røka.
Ranveig R Skrevet 23. mai 2010 #10 Skrevet 23. mai 2010 Snodig! Dette har eg aldri hørt om faktisk. Men bål/flammar er jo veldig bibelsk korrekt i pinsen, så det er heller ikkje så rart at det er sånn )
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 24. mai 2010 #12 Skrevet 24. mai 2010 Oi ble sendt litt fort.. Aldri hørt om pinsebål jeg.. Har ingen tradisjoner i pinsen her som jeg kjenner om. Hørtes veldig koselig ut da, særlig hvis det var fint vær:))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå