Gå til innhold

Pins`bål...

h@ppy elsker høstfargene :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig der du bor?

I dag talte jeg ikke mindre enn 26 pins`bål, på en strekning på 8 km:)

Det var bål, svidd pølse, trivelige folk, kos , kaldt ,også kom det regn. akkurat slik en vanlig pins-kveld skal være....her oppe...hehe :).

Fortsetter under...

Skrevet

Er det vanlig eller....???

Skrevet

Jeg har aldri hørt om det før. Her er det vanlig med St.Hans bål, ikke ellers. Høres koselig ut, da!

Skrevet

Jeg har aldri hørt om det før, kun St.hans bål

Skrevet

Aldri hørt om det jeg heller. Kanskje en lokal tradisjon?

Skrevet

Selv om pinsa gjelder som den kristne kirkens bursdag, har den havnet i skyggen av påske på den ene siden og jonsok på den andre. Et hederlig unntak finner vi i Trøndelag. Her har pinsa nemlig vært ei storfesthelg, bare overgått av jula.

Det mest særegne ved pinsefeiringa er pinsebålet. «Pinstirøk» heter det i blant annet Selbu, og det med rette. Det er røyken det handler om ved pinsebålet: størst mulig røyk, som flest mulig kan se....

En særtrøndersk oppfatning heter det fra gammelt av at godvær i pinsa gir dårlig sommervær. God pinse!

Annonse

Skrevet

ikke hørt om nei men koselig da :)

Skrevet

Hadde heller aldri hørt om denne tradisjonen før jeg traff min kjære. Som er fra samme sted som Happy.. Så jeg har de siste 8 årene feiret pinse med bål. Super koselig tradisjon i grunn.. Bålet til svigers brenner omtrent helt til søndagsmorgen. :o)

Skrevet

Er nok en trønderstradisjon dette ja. Men ikke overalt, på røros har de st.hans feiring og ikke pinsti røke,, men nedi Ålen å har dem det å ikke st.hans bål :-) merkelig at de ikke har det likt. Vi var ute å hadde pinstirøke, ungene stor koste seg, med blandt annet å lage mest røyk for å vinne røka.

Skrevet

Snodig! Dette har eg aldri hørt om faktisk. Men bål/flammar er jo veldig bibelsk korrekt i pinsen, så det er heller ikkje så rart at det er sånn :o)

Skrevet

Aldri hørt om..

Skrevet

Oi ble sendt litt fort.. Aldri hørt om pinsebål jeg.. Har ingen tradisjoner i pinsen her som jeg kjenner om. Hørtes veldig koselig ut da, særlig hvis det var fint vær:))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...