Endeligmamma<3 Skrevet 22. mai 2010 #1 Skrevet 22. mai 2010 Strikker mariusgenseren til en liten pjokk på 1 år:-) ...strikker fra hefte sandnesgarn klassikere, og har et par spørsmål....viss det er noen strikkeglade damer her inne:-) ...forstår jeg det riktig om jeg bare skal strikke i vei hele genseren uten å tenke på å felle av til ermhull?....og dermed sy og klippe opp etterpå?? Har aldri strikket en genser på denne måten før....lurer på hvorfor det er sånn. Tørr ikke å begi meg ut på mønsteret før jeg vet at dette stemmer...hehe Hva er forskjell på båthals og rundhals...hva er enklest? Blir glad for tips....kan jo spørre dama i strikkebutikken, men hadde gleda meg sånn til å strikke nå i pinsa:-)
Bea80 & Gullgutten Skrevet 22. mai 2010 #2 Skrevet 22. mai 2010 Jeg har desverre ikke oppskrifta og kan derfor ikke svare deg. Men det er mange som strikker rundt og syr og klipper opp etterpå. Men det står vel om det er slik oppskriften er?? Kanskje damene her inne kan hjelpe deg? http://www.tettinntil.no/forumet/forumdisplay.php?f=185
Endeligmamma<3 Skrevet 22. mai 2010 Forfatter #3 Skrevet 22. mai 2010 Takk for svar!Ja det står det i oppskriften, men jeg ble litt usikker på om jeg hadde forstått det rett. Skrekk og gru det hørtes vanskelig ut!
fjellfiol Skrevet 22. mai 2010 #4 Skrevet 22. mai 2010 Jeg har strikka den, og du har forstått det rett. Det er meningen du skal strikke rundt og så klippe opp i etterkant. Blir så fint, atte:))
togutter-08og10 Skrevet 23. mai 2010 #5 Skrevet 23. mai 2010 Det er viktig at du syr med maskin rund ermeåpningen før du klipper opp da. Jeg pleide å strikke may før, og da strikket jeg gensere på den måten. Men jeg leverte det inn i broderiforretningen i byen vår for montering, he he.
Endeligmamma<3 Skrevet 23. mai 2010 Forfatter #6 Skrevet 23. mai 2010 Tusen takk dere, da er det bare å sette i gang med mønsteret:-) Skal nok få litt hjelp med monteringen ja! Noen som vet forskjellen på båthals og og rund hals da?
Bambi på slankern Skrevet 23. mai 2010 #7 Skrevet 23. mai 2010 jeg vet ikke forskjellen, men jeg fikk mariusgenseren til jul til mitt barn, og hun som hadde strikka den hadde gjort en "liten" tabbe.... hun hadde laget alt for lite hull til hodet.... har levert den inn for fiksing, men hun som skulle gjøre det er blitt syk.... håper bare den er passelig når vi får den tilbake....
Bea80 & Gullgutten Skrevet 23. mai 2010 #8 Skrevet 23. mai 2010 Tror jeg fant ut at båthals er på en måte en rett hals, mens det andre er en rund hals...... Bilder her er jo ikke mariusgenser, men du ser at halsen er mer rett en rund.........Den blir da viere i halsen. http://www.dale.no/index.php?mapping=71&gruppe_nr=100071&produkt_nr=9026〈=no
Endeligmamma<3 Skrevet 23. mai 2010 Forfatter #9 Skrevet 23. mai 2010 Hihi, ja det er jo litt viktig at hodet får plass!! Håper dere får det ordna og at den vil passe til slutt:-) Okey...takk for bilder og tips....tror det blir rund hals da, synes det er finere. Nå er jeg i full gang på mønsteret og det er gøy! Må bare henge i, for den må være ferdig før 25 juni.. Dette skal nemlig bli ettårsgave til mitt tantebarn, håper det blir bra! Strikker den i strl 2 år jeg, så har de den lenge...
togutter-08og10 Skrevet 23. mai 2010 #10 Skrevet 23. mai 2010 Rund hals er penest ja. Båthals er at du ikke lager hals eller feller av noe øverst. Slik mange gensere var på åttitallet... he he.
min lille fotballspiller<3 Skrevet 23. mai 2010 #11 Skrevet 23. mai 2010 Jeg har en mariusgenser størrelse 3-6mnd ca, denne har båthals men synes rund hals hadde vært mye mer praktisk da båthalsen ser liten og stam ut. Så du hadde fått svar på det med armene men min er som nevnt før strikket rundt og rundt, sydd med symaskin og klippet.. Ser veldig enklet ut å gjøre dette selv og blir kjempefint! Kjempekjekk genser blir det uansett!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå