Gå til innhold

blødning og hormonspiral - tegn på utstøtning?? håper noen kan svare raskt!!

Anbefalte innlegg

Ser at mange her inne som bruker hormonspiral sliter med blødninger. Jeg satte inn min for 3 mnd siden og blødde mer eller mindre hver dag i ca 2,5 mnd. Blødde mye i starten og så etterhvert ble det mindre. Det var mer en brunlignende utflod. Hadde så et blødningsopphold på en uke, og trodde da at jeg var over det verste. Men nå har jeg begynte å blø igjen - og det er mye mer enn før! Nå er det friskt blod som kommer, og jeg må bytte bind flere ganger om dagen. Kan dette være normalt?

Jeg har aldri kjent trådene til spiralen, men legen kontrollerte at den satt riktig et par uker etter innsettingen. Jeg syns likevel det er rart at jeg ikke kan kjenne trådene, har inntrykk fra bruksanv. til Mirena at de skal kjennes lett.

Er redd denne blødningen kan være tegn på utstøtning av spiralen. Noen som kan hjelpe?

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg hadde blødning stort sett hver dag dag fra jeg satte inn spiralen 5mnd etter fødsel til jeg tok den ut etter 8mnd. Stort sett ikke hatt behov for bind/truseinnlegg. For min del kan det virke som at spiralen har irritert livmorhalsen (erosjon av vevet). Blødde litt mer rett etter innsetting, men først 10mnd etter fødsel fikk jeg tilbake mensen. Kan det være at du har fått tilbake mens etter fødsel? Jeg kjente trådene godt, men etter jeg fikk tilbake mensen var de plutselig borte ei lang stund for så å komme og gå. Dersom trådene blir borte er det nok lurt å komme seg til lege/gyn for å undersøke om at spiralen er på rett plass. Min fastlege fant ikke trådene, så måtte henvises til gyn for å få tatt ut spiralen. Da lå trådene godt kveilet opp i livmorhalsen.

• 3 måneder senere...

Satte min spiral inn i feb 2009 og blødde så og si sammenhengende til oktober/november. Da ga det seg litt, men er HELE tiden sånn små spotting og har ALLTID litt brunlig utflod. I det siste halve året har jeg faktisk fått mensen ett par ganger, nå i sommer enda hyppigere og mye mer mensen, sånn som når man er på naturlig modus =P Så nå orker ikke jeg mer, fikk bare beskjed av legen at sånn kunne det være, men nå orker jeg ikke mer. Så tilbake til pillen igjen, selvom jeg kvier meg litt til det da jeg endte med å bli gravid på pillen... Men det syns jeg har fungert mer stabilt, denne hormonspiralen ødelegger jo sexlivet!!!!

• 8 måneder senere...

Ja dette lurer jeg og på. Satte min inn for to-tre uker siden og har blødd hver dag side. Ca hver 2-3. dag føles det som jeg har mensen med murring (kjennes nesten som etterrier...). Jeg kjenner heller ikke trådene, prøvde for første gang i dag. Har bare hatt sex en gang etter den ble satt inn, og da kjente samboeren min trådene, skulle tro jeg kunne kjenne de selv med fingrene da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...