Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg vil gjerne ha deres synspunkt/erfaring når det gjelder løfting.

Stemmer det at det ikke er noen fare for spontanabort i de første tolv ukene i hennhold til tunge løft? Jobben min består av å løfte alt fra 10kg til 25kg. Løfter med andre ord over 100kg om dagen.

Syns det høres rart ut at det ikke skal ha noe betydning, da jeg bestandig har fått hørt at man ikke skal løfte så mye.

Ønsker svar fra andre om dette, da legen min nektet å garantere at sjansen for spontanabort er større med løfting, men samtidlig nektet å sykemelde meg... Det har gått galt 2 ganger allerede, så tar ingen sjanser!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har tenkt på det samme selv, er gravid og jobber på alders- og sykehjem. Der er det mange tunge løft skal jeg si deg ;)

Tror jeg ville gått enda hardere på fastlegen min. Lagt frem hvor mye det plager deg, etc.. For å gå med konstante bekymringer er vel ikke helt bra?? Hmm, nå begynte jeg virkelig å tenke her.. Ble ikke mye til hjelp. Men har hørt det samme jeg og!

Skrevet

Tror jeg skal oppsøke en annen lege, å få høre hva som blir sagt der.

Stoler ikke helt på legen min i forhold til graviditet da jeg har hatt en SA og en MA uten å få den hjelpen eller oppfølgingen som jeg hadde behov for. Flere her som sier at han er en forferdelig sløv lege..

Syns det høres mest logisk ut at det er farligst med tunge løft i starten, derfor blir jeg forvirret og usikker av det legen sier.

Skrevet

Da min søster holdt på med prøverør, fikk hun beskjed av sin lege at hun ikke skulle løfte. Da sa legen at en bøtte med vann på 10 kg var for mye/for tungt.

Jeg har som deg mistet to ganger, og den dag jeg blir gravid igjen kommer jeg til å være like engstelig som deg for å miste igjen. På min jobb er det ingen tunge løft, men det er et høyt arbeidspress og mye stress! Jeg kommer til å ta dette opp med legen min, men jeg vet jo ikke ennå om hun vil sykemelde meg på et sånt grunnlag. Jeg vil, slik flere her har anbefalt, be om råd fra en annen lege. Prøv gjerne å få tak i en gynekolog som har god erfaring med graviditeter osv.

Jeg leste på internettsidene til Folkehelseinstituttet at har man mistet to ganger etter hverandre, er det bare 1% sjanse for at man mister igjen. Jeg krysser fingre for at det går bra for deg denne gang, og at jeg kommer etter deg her på 1.tri. om ikke så alt for lenge ;-)

Masse lykke til. klem

Skrevet

Jeg var hos gynekolog for noen uker siden, spurte da om løfting etc, hun sa at jeg bare kunne gjøre akkurat som før så lenge det kjentes greit. Så hvis du er vant til å løfte ting fra før hadde ikke jeg bekymret meg for det. Kroppen er jo vant til det og du er sterk nok. Jeg driver i skogen med tømmer, merker ikke noe til det ihvertfall.

Skrevet

Det er sånn som jeg har skjønt det en "myte" at man kan "løfte" på seg en spontanabort... Embryoet ligger godt beskytta inni livmora og er man vant til å løfte skal det i utganspunktet ikke være noe i veien for å fortsette med det også etter at man er gravid. Det man IKKE skal gjøre derimot er å begynne å løfte tungt om man ikke er vant til det, og man skal heller ikke løfte tungt når man er kommet lengre ut i svangerskapet og magen begynner å bli stor - dette pga press på bekkenbunnen og fare for å overstrekke/slite muskler i bekkenet...

Fikk informasjon om dette fra fysioterapeut som jeg gikk til da jeg også hadde en nokså tung jobb (hjemmesykepleie), men i mitt tilfelle "ordnet" det seg av seg selv da jeg ble sterkt plaget med bekkenløsning.. (kunne derved ikke løfte uansett)

At man er bekymret og stressa er en helt annen ting og noe man må snakke med legen om, og så blir det hans vurdering om man er arbeidsfør eller ikke....

Skrevet

Hei

Skjønner veldig din bekymring. Jeg har mange ivf forsøk bak meg men endelig satt spiren. Er 30 uker på vei nå.

Jeg jobber i butikk med maaaange tunge løft. Jeg har jobbet frem til nå og det har gått bra. Legen min sa at så lenge kroppen min var vant til tunge løft så var det ingen fare. Skulle bare ikke løfte tyngre enn at jeg klarte å prate samtidig. Samt å løfte riktig.

Men siden du har mistet 2 ganger syns jeg virkelig at du skulle bli sykmld. Regner med at du tenker en del på abortene samtidig som du er bekymmret for løftene. Du hadde fått det så mye bedre med å fått bort en bekymring(løftingen).

Skrevet

Alt kroppen har vært vant til å løfte fra før kan man løfte. Selvfølglig bryter du ikke på dersom du kjenner smerter.

Spontanaborterer man er det en grunn til det, altså noe med spira og ikke pga tunge løft.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...