Gå til innhold

Er schizoaffektiv lidelse en alvorlig diagnose??

Anbefalte innlegg

siden det var så mye snakk om psykdom her i dag, regner jeg egentlig med at noen faktisk kan svare seriøst på dette.

ser helst bort i fra at dere kommer med dumme kommentarer.

Driver å leser litt på nettet. Der står det at det er en alvorlig lidelse. Men legen som ga meg diagnosen for noen dager siden snakket om det som om det ikke var så alvorlig. Men det står jo, og legen sa, at det er en blanding mellom schizofreni og BP??? det er jo to alvorlige lidelser!! Noen som har peil??

Fortsetter under...

Jo, som du sier, begge er alvorlige lidelser, men når man får sykdommen under kontroll med riktige medisiner kan man leve et normalt liv. Jeg har selv en bestefar som var bipolar (den gangen ble det kalt manisk-depresiv) og han hadde et bra liv han enda medisinene var mye dårligere "i gamledager".

Har det sikkert i psykiatriboka mi, men den ligger sammen med de andre bøkene i en kasse på kottet. Husker vagt litt om diagnosen. Du må huske på om du har denne diagnosen, kan den arte seg svært forskjellig fra person til person. Selv om flere deler en diagnose, er det ikke dermed sagt at man har samme symptom og samme "grad".

Ved schizoaffektiv lidelse følger det som regel en periode eller flere med psykoser, men disse gå jo over. I tillegg er det den bipolare lidelsen, med maniske episoder. Det som er viktig å påpeke er at tilstandene kan oppstå, men de er jo ikke aktive hele tiden! Om du tidligere har hatt en psykotisk, manisk eller depressiv episode er det ikke dermed sagt du noen gang vil få det igjen, nødvendigvis.

Men er det lege eller spesialist du har vært til? Har du vært til skikkelig utredning?? (Stusser litt på at du sier "legen", ikke psykiateren etc.)

Får du medisiner er det uansett viktig du tar denne. Har ei veninne med BP, som slutter å ta medisinen sin da hun føler seg bra ,og ikke skjønner at det er medisinen spm gjør henne bra. Hun har skjønt det etter hvert, da...

Synes ikke du skal lese så mye på nettet, men heller snakke med lege/ spesialist om hva diagnose din betyr. Husk at flere med samme diagnose kan ha ulike fremtredende symtom og det er forskjellige grader. Alle er foskjellige uansett.

Annonse

Jeg fikk også denne diagnosen for noen år siden, fungerer godt nå, med riktig behandling. Fikk også litt sjokk når jeg fikk diagnosen, jeg hadde bare trodd jeg var deprimert/angst. Men fikk et psykose gjennombrudd.

Fikk medisiner, og gikk til samtale terapi lenge, nå er jeg i full jobb igjen og klarer dagliglivet uten store problemer.

Åå, så godt å høre at du klarer dagliglivet så fint! :D

Det er jo målet mitt også. Jeg har mange planer, og sater på å gjennomføre dem:)

Behandleren min sa også at prognosene for å leve veldig fint med rette medisiner var veldig gode. Så det gjelder bare å ta medisinene mine - noe jeg dessverre er dårlig til.... Men, jeg skal virkelig klare å bli bedre. Jeg vil ha ett normalt liv!

Jeg fikk egentlig ikke noe sjokk da jeg fikk diagnosen da, siden ulike sykehus har villet diagnosere meg med både BP og schizofreni. Ikke så rart at det ble noe midt i mellom i grunn:P

Jeg sliter/slet også med det. Ble psykotisk til slutt :S

Jeg har også syke humørsvingninger. schizofrene symptomer (tror noen har plantet div ting inn i kroppen min eller hjernen min) og litt diverse. Har også andre ting som egentlig ikke har noe med schizoaffektiv å gjøre, men som har med psyken å gjøre.

Tror dere det kan komme av det schizoaffektive? Selvom det ikke står om det på nettet?

Jaada, skal spørre behandler..

Man kan få slike psykosegjennombrudd og da er det vanlig med slike symptomer. Jeg hadde mye sprøtt for meg.. trodde det var noen som hadde byttet ut fyllet i M med leverpostei for å forgifte meg med formye jern...

Hjernen er merkelig, og mange slike diagnoser er i grenseland, hva som er hva. Man kan gjerne ha flere samtidig og vanskelig å skille hva som er hva.

Godt du får behandling. Kan anbefale deg boken, imorgen var jeg alltid en løve. Skrevet av ei som er blitt frisk av schizofreni.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...