Gå til innhold

Hjelp! Knerten på 6 mnd begynner i barnehage neste uke...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pga akutt sykdom på jobben velger jeg å begynne å jobbe noen timer i uka for å avlaste de andre. Vi var heldige og fikk barnehageplass 2 dager i uka (på den b.h. vi hadde søkt plass i fra høsten), så på onsdag starter han - på sin 6-månedersdag... Tror egentlig det kommer til å gå veldig bra, men må si jeg er litt spent, ja! Hadde jo egentlig tenkt å ha permisjon til september, hehe. Ble plutselig forandring i planene kan man si :-)

Noen andre som har erfaring med å sende så små barn i barnehagen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

oi det var veldig tidlig syns JEG. mitt barn er også 6mnd snart, og det er helt utenkelig for OSS å sende i barnehagen så tidlig. hva spiser han? jenta vår får morsmelk, og spiser nesten ikke grøt (hun vil ikke ha), så for oss ville dette vært veldig vanskelig, pluss at ungen har seprasjonsangs for fremmede ... personlig syns jeg du skal vente, men ønsker dere lykke til

Skrevet

haha mente angst for fremmede .. .

Skrevet

Enig i at dette er tidlig, men det er jo ikke snakk om så lange dager. Tenker kanskje max 4-5 timer pr. dag. Uansett kommer det an på hvordan det går. Han spiser forresten mm og grøt morgen og kveld (vil ikke ha så mye på kvelden, men spiser godt til frokost). Er tillitsfull overfor fremmede enn så lenge, men har vært veldig mye urolig hele tiden (bl.a. kolikk). Dette har nok dessverre ført til at han er litt "bortskjemt" med mye oppmerksomhet og bæring. Vil definitivt ikke ligge alene på gulvet... Håper dette kan endre seg noe nå som han ikke kan snurre mamma'n sin rundt lillefinger'n hele dagen :-) Blir det for ille har jeg mulighet for hjemmekontor, men har lite tro på effektiviteten da, gitt...

Skrevet

Hvis det er snakk om så få timer de to dagene, ville jeg nok heller ha vurdert dagmamma.

Skrevet

ja eller familiebarnehage. har selv jobbet i mange bhg, og de minste blir litt overkjørt dessverre. men mulig du har funnt en fin bhg. du vet jo selv hva som er best for barnet ditt.

Skrevet

skal du pumpe ut mm da? får du ut nok?

Skrevet

Glemte å si at det er familiebarnehage, hadde ikke lyst til å ha ham i vanlig b.h., nei. Vet det er flere som har hatt så små barn der, og det har gått kjempebra. Blir nok verst for mor... Usikker om jeg skal pumpe eller sende med mme. Det lureste er selvfølgelig mm, men ser for meg det kan bli en lettvint løsning innimellom... Kanskje innføre et ekstra måltid fast føde midt på dagen også?

Skrevet

OI, det syns jeg var tidlig ja. Jeg jobbet 2 uker da mini var 6 mnd (pappa var hjemme i perm) og det var et pes å pumpe nok melk. Skulle egentlig jobbe 4 uker, men byttet noen uker slik at det ble bare 2 og det er jeg glad for.

Og tar de imot så små barn i barnehager? Er ikke det veldig mye jobb for de ansatte?

Men det går sikkert bra :) Så lenge man er innstilt på det, så går det meste :) Lykke til :)

Skrevet

Oj, det var tidlig ja.. Men er det sånn at du føler at du MÅ prioritere jobb da, foran babyen din? Skjønner jo at det er to sider av saken, men synes du har lov til å være såpass egoistisk at du kan være hjemme lenger med babyen din jeg ja!!

Personlig hadde jeg aldri greid det.

Skrevet

til dere som sier det er så tidlig.. i mange land begynner man å jobbe etter 6 uker... her er det jo ikke snakk om full jobb, men noen timer. sikker på at de som er så små blir passet godt på i bhg.. jeg jobbet 20% fra ungen var 5 mnd, men gjort det slik at jeg jobbet i helgene, og da er pappaen hjemme. så Hi, om det blir vanskelig, kan du kansje jobbe helg eller kveld.. siden du sier du kan ha hjemmekontor.. jeg pumpet mm, men hadde en unge som ikke ville ta flaske en periode.. og ikke var begynt med grøt, litt stress.. men ordnet seg, slik det meste gjør.

lykke til med jobb!

Skrevet

Jeg begynte å jobbe 2 timer 2 dager i uka da den lille var 5 mdn. Da var han hjemme med barnevakt. Det har gått kjempefint! Men da var det altså bare snakk om noen timer. og han var sammen med ei som han kjente mens jeg var borte.

Skrevet

Blir spennende med en så liten tass i barnehage, er jo veldig tidlig i Norge da. Men er ikke uvanlig der man ikke har like flotte permisjonsrettigheter som her i landet.

Husker det var endel artikler om en nokså ung gutt som begynte i barnehagen da jeg gikk gravid i 2008. Men var han 6 eller 8 mnd gammel? Foreldrene og særlig mora fikk ihvertfall nok av pepper for det valget.

Jeg begynte å jobbe da elste var 6 mnd, men hun var jo hjemme med faren sin så det kan vel ikke sammenlignes. Hadde litt trøbbel i starten siden hun ikke ville drikke av flaske og jeg ikke gav ned melk ved pumping. Men høres ut som den biten sitter hos dere.

Kan ikke si annet enn lykke til på onsdag for både store og små, kommer nok til å gå bra det her.

Skrevet

Altså: Min kjæreste begynte i familiebarnehage da han var 5 måneder for tretti år siden. Nå skal det sies at han var et nokså lite krevende barn... I alle fall kan jeg ikke si at det virker som han nå, etter tretti år, har tatt noe skade av det! ;) (Mammaen måtte slutte å amme da, fordi han etterhvert nektet å ta noe annet enn flaske.) Er så klart tidlig, men det går nok bra.

Skrevet

I andre land begynner de mye tidligere enn det og det går også veldig fra. Det var sånn i Norge før i tiden også:) Moren min måtte ha meg hos dagmamma fra 3 mnd fordi permisjonsordningen ikke var lenger. Hun ammet meg til jeg var 1,5 år:)

Lykke til, jeg tror det kommer til å gå kjempefint, synes du er tøff som gjør det:)

Skrevet

Tusen takk for alle svar :-) Fint å få forskjellige synspunkter, slik at vi kan tenke over de ulike problemstillingene på forhånd. Er jo ikke akkurat dette vi hadde planlagt, men tror det kommer til å gå greit likevel.

For å gi noen svar: MÅ jeg begynne å jobbe så fort? Vanskelig å gi et konkret svar på dette. Jeg MÅ selvfølgelig ikke, juridisk sett kan jeg jo nekte. På den andre siden ser jeg hvor sykt mye de andre jobber for å holde hjulene i gang. De har også familier og barn... Og hun som har fått kreft stiller også opp som best hun kan mellom sykehusinnleggelsene. Er ikke noe godt å gå hjemme og vite dette. Jeg liker å jobbe, og gutten lider ingen nød om han tilbringer noen timer sammen med profesjonelle barnehagetanter.

Det kan bli en utfordring ettersom poden er relativt krevende. Er heller ingen reser på flaska, men har tatt noe i det siste. Han får ofte pupp, så tror ikke han har vært så veldig tørst når jeg har prøvd ham på flaska. Håper det blir bedre når han bare må... Han sover også lite. Spent på om det endrer seg nå, og i tilfelle i hvilken retning. Nei, det er med skrekkblandet fryd dette. Spennede!

Skrevet

...og forresten: Pappa'n er bonde, og i sommerhalvåret er det ikke noe som heter "kveld" og "helg". Plana er at han skal ta gutten en dag i uka til vinteren. Ikke alltid ting er A4, og da får man bare tilpasse seg som best man kan :-)

Skrevet

Hei, har ikke erfaring med å sende i barnehage, men begynte selv i 100% jobb da knallerten var 6 mnd minus 4 dager. Far overtok da permisjonen. Det fungerte ypperlig, og etter få dager justerte melken seg slik at jeg ikke trengte å pumpe på dagen. Alt går! ;-)

Skrevet

Hvordan gikk det Tigerlise?

Skrevet

Vi var bare på besøk i dag, skrev under papirer og gjorde oss kjent. Det virket veldig lovende, koselige "tanter" og max. 10 barn i slengen. De hadde hatt flere barn som var så unge, og det hadde aldri vært noe problem. På mandag skal jeg prøve å dra fra ham (snufs), så da får vi se...

Skrevet

Heia Tigerlise,ikke bry deg om alle som er så negative,det går helt fint,med nr 2 hos oss,gikk han litt i barnehage for og avlaste meg litt da,og da var han ihverfall ikke mer enn 6 mnd,han STORKOSTE seg! Så ut til jobben din og kos dere begge to;-)

Skrevet

Takk, takk Hønny-bønny :-)

Skrevet

Da er første barnehagedag vel overstått, og det gikk kjempebra! Han så ikke på meg en gang da jeg gikk, og han hadde både spist, drukket og sovet godt mens jeg var borte :-) Jeg var tilbake før det var gått 4 timer, ville ikke drøye for lenge første dagen. Så glad for at det gikk så bra, håper det fortsetter på samme måte :-)

Gjest Kira06
Skrevet

Så godt å høre:) Krysser fingrene for at fortsettelsen blir like bra for dere!

Skrevet

Takk :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...