Anonym bruker Skrevet 22. mai 2010 #1 Skrevet 22. mai 2010 Har født et barn i uke 30, så det første jeg gjorde når jeg kom på nett igjen etter fødselen var å lete etter informasjon om prematurfødte. Sjekket såklart også prematurdebatten her på siden, leste litt av hvert, mye "rare" ting også om hvor lite barna utvikler seg og om hvor tungt det blir. Snakket med en lege og han frarådet meg i å ta det som står på forumene som noe som er normalt. Han sa at det er kun slitere som er på nett og klager (roper etter hjelp sa han) og at "prematur" vil bli mindre og mindre aktuelt for meg. Og det har jeg merket! Datteren min er nå bare 2 uker gammel, og allerede er det mindre og mindre aktuelt, alt som står om premature. Det at ungen er prematurfødt trenger ikke å bety at man "sliter" resten av livet med det. Vil høre deres meninger, er det kun slitere som skriver hit? Og dem det ikke går så bra med.. Og svar ærlig..
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2010 #2 Skrevet 22. mai 2010 Skal ikke uttale meg om hvem som skriver inn hit, men det er vel forsåvidt ganske naturlig at det er engstelige foreldre som vil skrive. De som takler ting greit, bryr seg nok mindre om slikt.. Vil bare fortelle deg at niesen min ble født i uke 26/27, og ble så godt som en "normal" baby på 3-4 mnd. En del hensyn måtte selvsagt taes, men likevel... Hun er 3 år nå, og er smart, morsom og bleietørr. Mao en helt vanlig 3-åring.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2010 #3 Skrevet 22. mai 2010 Nå skal ikke jeg si bestemt at det ene eller andre er riktig, men jeg kjenner 2 med prematurbarn. En født i uke 29 (drama med morkakeløsning og blålys og greier) og en født i uke 30 etter tidlig vannavgang de ikke fant noen grunn til. Begge barna, nå snart i skolealder, har det fint, utvikler seg som de andre på sin egen alder. Man ser ikke forskjell, og foreldrene sier at de ikke merker noe anderledes i forhold til andre unger. De foreldrene har ikke noe stort behov for å utbasunere hva som skjedde den gangen og hadde jeg ikke kjent de når det skjedde ville jeg aldri ha fått greie på det. Tror nok legen din har litt rett. Man kan uansett ikke tro mer på tilfeldige historier på nett enn man kan på lege / helsepersonell uansett hva det gjelder.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2010 #4 Skrevet 22. mai 2010 Vil ikke uttale meg om hvem som er på forumer og ikke, men det at de blir mindre og mindre premature gjelder dessverre ikke alle. En i min familie fikk prematurt barn. Dette barnet var visst i tillegg litt underutviklet tror jeg. Ihvertfall slet de veldig med ungen, den var mye syk og de slet med mating. Det var operasjoner og de fant tilslutt også matallergi. Ungen er idag i 5års-alderen, men fortsatt er ikke alt som "normalt". Det er så individuellt. Men prematurt trenger ikke nødvendigvis bli like "fælt" som i dette tilfellet! Så jeg ville nok heller hørt på legen istedet for å bare lese om bekymringer og slike ting;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå