Anonym bruker Skrevet 22. mai 2010 #1 Skrevet 22. mai 2010 Er det bare jeg har misforstått, eller. Trodde man som diabetiker måtte være forsiktig med sukker, og særlig sukkerbomber som alkohol. En i familien min blir stadig dritsjuk, hun har diabetes men sier hun kan spise AKKRUAT som andre, og gofler innpå med desserter og alkohol i familielag så jeg blir helt flau. Hun får episoder med magekramper og oppkast og må inn på sykehuset stadig vekk, og jeg har så lyst til å si at hun kanskje burde gjøre noe med livsstilen sin. Men kanske jeg ikek vet bedre og bare burde holde kjeft.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2010 #2 Skrevet 22. mai 2010 jeg har ei venninne som driver slik. spiser sjokolade og drikker rusbrus og øl på fest, å deretter tar masse insulin. ender med føling hver gang, så vi må trøkke i henne mer sjokolade og sukker for å få opp igjen bl.s. helt villt! tror mange med diabetes lever i fornektelse..
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2010 #3 Skrevet 22. mai 2010 Man bør så absolutt ha et daglig sunt kosthold. Snop og alkohol kan selvfølgelig nytes, men da bør man vite hvordan dette innvirker på blodsukkernivået. Og man bør følge veldig godt med med jevnlige blodsukkermålinger. Hovedprinsippet idag er at man kan leve et normalt liv med diabetes med god blodsukkerkontroll, med et normalt sunt kosthold. Ditt familiemedlem virker som om hun ikke har helt kontroll over dette. Har hun fått god nok opplæring i diabetesbehandlingene og vet hvilke senkomplikasjoner dette kan føre til? det under jeg meg over. Hun lever et farlig liv slik hun holder på... hilsen straks ferdig sykepleierstudent
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2010 #4 Skrevet 22. mai 2010 Nei, det er farlig å holde på slik. Kan slippe unna med det på kort sikt ved å kompensere med mer insulin, men risikoen for senvirkninger er stor. Vet om en som holdt på slik, allerede i midten av 30-årene slet han med potensen, og hadde problemer med øyne og med nyrene. Da fikk han seg en vekker.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2010 #5 Skrevet 22. mai 2010 Klart de kan.. Det har du jo sett med egne øyne.. Om de bør er på en annen side en helt annen sak. Kjenner flere med diabetes, og blir stadlig like overrasket over både alkohol og snop- inntak blant flere av dem..
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2010 #6 Skrevet 22. mai 2010 Her kan du lese om senkomplikasjonene og det er ikke småtteri. http://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-nering/diabetes-generelt/senkomplikasjoner-diabetes-1146.html
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå