Gå til innhold

Hunderaser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke hunderaset passer best for meg og min sønn på snart 3år?

Vi har katt fra før.

Fortsetter under...

Skrevet

Alle hunder er individer, og det aller viktigste for å få en hund som passer deg er en bevisst og god oppdragelse av valpen.

Du skriver ikke hva du vil bruke hunden til, hvor mye pelsstell du er villig til å gjøre osv. Rasevelgeren på canis.no er et godt tips. Men jeg vil tro at en småbarnsmor vil ha en "lettvind" hund.

Raser som i utgangspunktet er snille og lite krevende er f.eks:

- cavalier king charles spaniel (har mange arvelige lidelser)

- Mops (er avlet til en ufunksjonell hund, men kule å se på)

- Dansk-svensk gårdshund

- Staffordshire bullterrier

- Cocker spaniel (kan være krevende. stor forskjell på avlslinjer)

- labrador (ofte svært aktive, men lette å trene, sjeldent aggressive)

Styr unna: (no offence)

- chihuhua

- bichon frise

- papillon

- pomeranian

- rottweiler

- elghund

Skrevet

Vi har ei rottweilertispe på 4 år, stor og muskuløs på 55 kg. Har to barn på 5 år og 10 uker...Veldig gode familiehunder:-) Men må så klart oppdras rett.

Har hatt to am.staffordshireterrier, kjempe snille hunder:-)

Det er eieren som former hundene!

Skrevet

Må korrigere deg her.

Dansk svensk gårdshund kan være krevende hunderase og er en rase som krever mye aktivitet for å trives.

Er ellers enig i at rasevelgeren på canis er grei å ta utgangspunkt i.

Skrevet

Nei, er overhodet ikke enig i at man skal styre unna rottweilere, for maken til gode familiehunder skal man lete lenge etter. Trygge, glade i familien sin - både barn og voksne, og lette å dressere.

Skrevet

Kommer helt an på hvorfor du vil ha hund, til bruks eller for kos. Da må du velge mellom de forskjellige avlskategoriene, f.eks selskapshund, og deretter se hvilke hunderaser som faller inn under det.

Annonse

Skrevet

Golden Retriever :)

Skrevet

vi har ei rottweiler tispe på 6 år, hun er den snilleste hunden i værden.

rottweilere er utrolige flotte å stabile famile hunder med rett oppdragelse :) samboeren min har to barn på 5 og 8år i fra før som hunden går kjempe godt overens med, å nå venter vi smått, å er overhode ikke bekymra...

rottweiler tispe er faktisk blitt kåret til en av di beste familiehundene man kan få..

Skrevet

Vi har rottweiler og er kjempefornøyd :) Hun er rolig, snill med både store og små, snill med alle hunder, tålmodig, lærvillig, lydig. Ja jeg kunne fortsatt i det uendelige :)

Personlig ville jeg aldri hatt en staffordshire bullterrier som anonym her oppe anbefaler. Labrador ville jeg heller aldri hatt. Disse to rasene er stressa dyr som ofte blokker ut.

Ingen hunder er lettvindte, men mange tror at små raser krever mindre. Og derfor finnes det desverre mange uoppdragne små hunder.

Jeg mener hunden blir slik som eieren. Så er du er rolig, avbalansert og har lederskap i deg, vil du få en hund som gjenspeiler deg i form av den selv blir rolig og ser deg som en leder.

Er du usikker, gir litt blaffen i lydighetstrening og lar hunden gjøre som den vil, så får du en uoppdragen hund som ikke fungerer.

Skrevet

Få deg for all del ikke en jakthund! Synes synd i slike hunder som ikke får bruke innstinkte sitt...

Skrevet

Litt enig i det, vår erfaring er at de har lettere for å stikke av i hvert fall. Rottweilerne våre har vært veldig bundet til stedet, dvs at vi kunne i en tenkt situasjon ha porten åpen og de gikk kun til der porten egentlig skulle være, mens den ene jakthunden vi hadde tok alle muligheter den fikk for å stikke av. Vår feil at vi skaffet oss en slik (var riktignok liten da, så jeg fritar meg selv fra ansvaret for den beslutningen ;) )

Skrevet

Hei hei :)

Nå har jeg ikke lest alle svarene her men tenkte jeg skulle gi deg noen tips.

Hvis man velger en rasehund vet man sånn noenlunde hva slags hund man får. Tenk over hva de forskjellige rasene blir brukt til. Feks jakthunder trenger mye mosjon og det skal en del til for at dem blir slitne og fornøyde. Hvis dem ikke får brukt instinktene sine og får ut energien så kan hunden bli veldig "rampete" inne. Husk at du skal kunne dekke behovene til hunden i veldig mange år fremover. Les litt om de forskjellige rasene :)

En stor hund spiser mer og koster gjerne mer hos dyrlegen en en liten hund. Ikke alle plasser det er like lett å ta den med som en liten hund og en liten hund er lettere å hanskes med (ikke alltid da :)

Blandingshunder er også flotte hunder. Dem sier de er litt roligere en rasehunder fordi dem ikke har blitt avlet på. Naturen har fått gått sin gang i fred :) Noen rasehunder kan også blitt avlet litt feil på. feks bulldogen som har mye problemer med hoftene og det kan fort bli en dyr affere hos dyrlegen når den er noen år.

Vi har hatt for det meste blandingshunder og de har vært utrolige fine alle sammen :) Har nå en diger bamse på rundt 60kg. Verdens beste :)

Så mitt beste tips er å lese om de forskjellige rasene og hvis dere finner en kennel dere vil kjøpe fra så bli litt kjent med foreldrene til hunden. Se an gemytte på moren.

Husk at når du får deg en hund så må du ta vare på den i minst 10 år framover. Valpetiden er slitsom og kan vare til hunden er 2 år.. de tygger, gnager, tisser og bæsjer. De skal lære alt. De er ingen selvfølge at hunden kan noe. De er ingen gjenstand som man kan gjøre som man vil med. De er levende vesner med følelser og behov. Dekker du dem så har du en bestevenn for livet :) Hunder er utrolig fine dyr som aldri dømmer eller bærer nag og gjør hva som helst for å glede deg! Jeg vet ikke hva jeg skulle gjort uten min bestevenn :)

Lykke til med valget!

Skrevet

Rottweilere er flere ganger blitt kåret til beste familiehund. Skjerpings

Annonse

Skrevet

Trude Mostue har gått ut på norsk radio og anbefalt rottweiler som familiehund... sååeeh, "no offence", men jeg trur hun har litt mere peiling enn deg :)))

Har selv rottweiler, og ville ALDRI hatt noen annen rase!

Skrevet

Ville kansje satsa på Boxer jeg!

Boxeren er den fødte beskytter for sitt hus og sin hage, og ikke minst passer den på deg HELE tiden.

Den er elsker og lære nye ting, og er ikke en hund som gir opp.

Den ligger gjerne i senga med deg om den får lov til det.

Vi har 1 boxer tispe, 2 katter, 2 unger på 1 og 3 år.

Dei elsker folk !

Skrevet

Boxere blir aldri voksen, å trenger mye trim. Men supre fam.hunder:)

Skrevet

17.32

Bare retter litt på deg uten å mene å være frekk.

Labradorer er ikke stressa og blokker ut. Da ville de aldri kunne brukes som førerhunder for blinde. Eller servicehunder.

Det er en veldig mye brukt rase til begge deler.

Skrevet

Vel labradorer som blir trenet til dette blir selvfølgelig ikke stressa. Men i en vanlig barnefamilie klarer de færreste å trene hundene slik.

Min erfaring er at 99% av de labradorene vi møter kun er opptatt av å jokke på tispa mi, og de blokker ut.

Labradorene trenger mye mental trening for å være rolige, men hvor mange barnefamilier klarer å gi denne rasen dette? Jeg har desverre ikke sett noen foreløbig.

Skrevet

Jeg må bare si meg superfornøyd med boxer tispa vår, hun er rett og slett nydelig og den perfekte familiehunden.

Kjempetålmodig med barna, kosegris, trygg og rolig hund, kan leke og er alltid i godt humør.

Vi valgte boxeren mye pga barnevennligheten, vi er aktive så hun får nok mosjon og har enda ikke merket at det har gått utover inventaret vårt, tar oss en løpetur i skogen når det passer oss, og hun følger villig med, hun er ganske lydig( fortsatt under opplæring) stikker aldri av, bjeffer aldri, hun går fint sammen andre hunder og da får vi virkelig se barnsligheten og hvor leken hun er, da er hun som en propell ;-)

Boxeren er jo en fin brukshund på ulike områder, og jeg syns denne rasen er undervurdert, har hatt mange venninner som har hatt denne rasen og de har vært kjempefornøyde, ble selv advart mot denne rasen da vi skulle kjøpe hund nettopp fordi de aldri blir voksne.. men kan med hånden på hjertet si at jeg aldri kunne valgt noe bedre for oss, kan jo godt hende vi har vært heldige med tispa vår, men hun er bare fantastisk..

Skrevet

En hund er like individuell som mennesker hvis man ser litt stort på det, men selvsagt vil rasene ha forskjellige preferanser til aktivitetsnivå, interessefelt osv. Vil man ha en rolig familiehund, så velger man ikke en hund som er avlet til høyenergisk aktivitet som sporjakt, løp osv. (altså, ikke greyhound, jaktbikkjer eller hunder som opprinnelig er tenkt til jakt men som har blitt mer familiehund, som jack russel osv)

Typiske "nanny hunder" er engelsk staff, rotweiler osv ,i grove trekk rene vakthunder, men kanskje ikke jakt/vakt mixer, som schæfer, dobermann osv, disse rasene krever MYE arbeid og aktivitet, og dermed kan de bli frustrerte hvis de bygger på mye enrgi. Det kan reslutere i aggresivitet eller dårlig oppførsel.

Golden retriver er en grei rase, men det er MYE tullete avl på denne rasen siden den er så populær, det har resultert i hunder som har mistet mye av den rolige golden sjarmen:/ Flatcoated retriver har noe mer energi, men er veldig rene raser, og du vet hva du får. Flat coated var vår første familiehund når jeg var liten jente, og større nanny skal man lete lenge etter i ei hannbikkje ;) Han holdt styr på oss unga og sa ifra til mamma/pappa så fort det var noe :) Veldig snill og rolig hund som godtok at vi var unger og alt det medfølger.

Tenk på hvor mye tid du vil bruke på aktivisering, stell og pleie. Styr klar for bastardavl (blandingsmix som er avlet for salg) her er det MYE slum ute og går, og det kan være farlige hunder siden mor/far ikke er sjekket for avls dyktighet. Det kan være sinnslidelser i slekta som kan resultere i farlige hunder, eller helseproblemer som gjør at hunden vil dø tidlig eller lide. Velg en EKTE oppdretter som har en godkjent alvstispe og hann, da har du mer kontroll over hva du får med deg hjem, og selgeren er ofte behjelpelig med overgangsfasen og evnt tilbakesending av hunden hvis det ikke fungerer.

Canis er en god side, men ikke stol blindt på den. Besøk oppdretteren sammen med en erfaren hundeperson, og sjekk ut forhodlene, mor og evnt far hvis han er tilgjengelig. Sjekk at hundene har en fin atmosfære og at oppdretter har plukket av hunden slike ting som dominans, biting osv. En god hund skal være underdanig og rolig, men en valp må få lov til å være happy go lucky, så ikke forvent at hunden, uansett rase vil være rolig før den fyller året, minst.

Husk også at dyret trenger utstyr, helesjekk jevnlig, kloklipp jevnlig, ormkur, vaksinering og ikke minst, tagging! Den skal også ha et soveområde som er kun hans/hennes, gjerne er stort bur med mykt liggeunderlag som barna ikke får lov til å gå bort til. Hunden trenger ro og hvile som alle andre. Du må også tenke over hvor lenge hunden kommer til å være alene iløpet av dagen, og bygge et uteområde med hundehus (minst 3 vegger og tak, og helst en slags isolering pga vinteren) hvis hunden skal være alene i over 4-5 timer.

Det er et stort ansvar å ha hund, mye mer enn folk tenker over. Du må finne dyrepass hver gang dere skal vekk over en helg e.l og du har et ansvar for dyret i kanskje 10-15 år, alt ettersom. Velg lurt, og veg for livet, for hunden bør ikke bli sendt vekk etter 2 års tid fordi dere ikke har tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...