Gå til innhold

Sprinkelseng til nyfødt??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror dere den nyfødte babyen vil sove i en stor sprinkelseng? Eller har dere alternative løsninger, som f.eks. dry kid ammemadrass? Hører mange si at sprinkelsenga blir for stor for en nyfødt, de trives ikke der... Og dyna må da vel ihvertfall blir for stor? Eller bruker dere den dyna dere har i vognbagen i starten?

Skrevet

første frøkna mi nektet å sove i sprinkel seng til hun var 9 mnder, men sov godt i baggen oppi senga ;) frøken nr 2 har sovet i sprinkelsengen fra hun var ca 2 mnder og før det i baggen oppi senga. hvordan det blir med lillemann i magen vet jeg ikke, men regner med det blir en bagg og så senga etterhvert :))

Skrevet

Jeg har ei vugge på hjul som jeg selv brukte da jeg var lita. Den er ikke så enormt stor og barnet kommer høyt opp fra gulvet. Brukte den på snuppa mi for 7 år siden, og det funket fint. Sprinkelsenga begynte jeg med når hun var over halvåret. Dyna bør ikke være for stor eller for lita. Ei lita dyne må du hele tiden korrigere og legge på barnet, og ei for stor dyne kan i værste fall få fatale følger.. Prøv deg fram, du merker godt hva som funker eller ei.

Skrevet

Du kan fint bruke sprinkelsenga. Et tips er å rulle sammen dynetrekk til slike pølser og lage et avgrenset område. Det gjorde jeg og med et saueskinn under babyen ble det som et rede.

Bruker samme dyne som i vogna første tida.

Tror nok vi alle handler nok utstyr som det er.... he he

Skrevet

Vi brukte en arvevugge til nr.1. Den var omtrent like stor som sprinkelsengene, og han sov ikke noe godt der de første månedene. Endte med at han heller sov i vognen sin.

Skal du bruke sprinkelseng, så blir nok løsningen å avgrense den, så den ikke føles så stor. Tenk på hvor utrygt det føles for ungen, som er vant med at det er trangt og godt;)

Vi brukte en dyne som var 1 hakk større enn vogndyna. Synes å minnes at det gikk greit oppi senga..Men den blir jo litt stor og klumpete oppi en vognbag;)

Vil hvertfall anbefale å ha mer enn 1 dynetrekk til vogndyna! Så er det lett å bytte litt ofte om du bruker vogndyna mye, eller om noen "uhell" skulle skje;)

Skrevet

Her lå lillegutt i kurv den første tia, så over til sprinkel seng etter litt over en mnd. Gjorde som ei lengre opp skrev, rullet litt håndklær og la rundt og det gikk bare fint. Jeg bruker en 80*100 dyne til sprinkel senga, og så har jeg en dyne til kurven og en dyne til vogna, da man helst ikke skal benytte den dyna man har i vogna i senga pga. pollen og andre ting som kommer på den som er ute:)

Skrevet

Jeg har gjort det samme som trollemor. Rullet sammen et stort dynetrekk, lagt lammskinnet oppå og pakket det godt nedi reiret til lille tass. Bruker vogndyne til å begynne med. Tror han vil få det kjempfint oppi der!! :-)

Jeg lurte også på det samme som deg, og fikk dette tipset her inne :-)

Skrevet

vi hadde ingen problemer med sprinkelseng til nyfødt.

Det hjelper å "støpe" babyen godt inn i et teppe, slik at det ligger tett og trangt, slik det er vant til i magen :)

Skrevet

Vi laget et lite "rede" av sammenrullet teppe rundt storebror, men han trivdes ikke i sprinkelsenga likevel. Tror det blr for stort for ham. Han sov imidlertid godt i vogga vi hadde i stua.

Denne gangen blir det derfor vugge i starten for lillebror, og sprinkelseng når han blir større.

Har du bare sprinkelseng, prøv deg frem. Er det vanskelig å roe babyen, prøv å lage "rede". Fungerer ikke det, går det også fint å ha vognbagen i senga og la babyen sove i den..

Skrevet

hadde sprinkel seng, men brukte bagen oppi senga til hu var ca 3 mnd. elllers roa hu seg og fint i vogga på dagtid, med litt teppe o.l rundt seg..

Skrevet

Jeg har også liten vugge i tilegg til sprinkelseng, men jeg vet at mange som de sies her bruker baggen fra vognen oppi sprinkelsengen, så lenge den er ren og tørr:) Alt som kan gjøre sengen mindre og lunere kan funke:) Lykke til!!

Skrevet

Her har vi en håndlaget vugge arvet etter storebror til bruk i stuen og sprinkelseng på vårt soverom. Jeg har kjøpt en ekstra kant til sprinkelsengen som jeg har kortet ned på langsiden, slik att den blir noe kortere enn hva den er i utgangspunktet. da blir sengen litt mindre og lunere. Samme gjorde vi med storebror og det funket veldig fint. samtidig som man kan fylle ut med skinnfell også for å gjøre det litt lunere.

Skrevet

Vi hadde kun sprinkelseng til vår første og det gikk veldig greit. Jeg hadde sydd himmel i gråbrunt linstoff som hang over og gjorde den litt lunere samtidig med at vi hadde lammeskinn og sengekant oppi senga.. Det var nokså uproblematisk såvidt jeg kan huske og det gikk greit fra dag 1 å legge henne der om kvelden. Mye takket være smokken tror jeg..

Nå har vi kjøpt en byssanlull hengevugge til andremann, bare fordi jeg syns den ser så deilig og lun ut. Bonusen er at det ikke blir altfor trangt på min side av sengen siden denne vil henge over senga vår! Håper på eget rom til minsten med sprinkelsenga når han blir så stor at han prøver å sette seg opp av hengevuggen..

Skrevet

Min førstefødte begynte å sove i sprinkelsenga si med en gang hun ble født. Bare "bygde" den litt mindre med noen puten i enden.Brukte dyna fra dag 1 også,bretta den nederst.

Hun sov godt der hele veien hun!

Har tenkt å gjøre det samme denne gangen her,satser på at det går helt fint!

Skrevet

Har også fått tips om å legge babyen på tvers i senga og pakke inn tepper på siden, så føles den mindre og tryggere for baby :-)

Skrevet

Min foerste laa faktisk i lekegrind den foerste tiden, det er jo enda stoerre enn sprinkelseng. Bare lagde noen vegger med sammenrullede tepper saa gikk det saa fint atte. Da han var ca 8 uker flyttet vi han over i en sprinkelseng.

Denne gangen har vi babykurv til nestemann, men det er rettogslett pga plassmangel!

Det er saa utrolig mye utstyr man kjoeper inn unoedvendig, jeg har alltid venter til behovene har meldt seg underveis. Det er jo ikke langt til butikken for de fleste

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...