Gå til innhold

FØDEBAG holdes oppe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Klippet den her ut og limet inn på nytt da 300 stk hadde kommentert og tråden var "ferdig". Om du vil lese kommentarer og slikt så ligger denne tråden fortsatt her ett sted, men den forsvinner lengre og lengre bak.

HA MED EN BAG TIL SELVE FØDSELEN. LA DEN ANDRE BAGEN TIL SELVE OPPHOLDET LIGGE I BILEN, DENNE KAN MANNEN HENTE ETTER BEBISEN ER KOMMET OG DERE ER FLYTTET TIL BARSEL ELLER PASIENTHOTELL:

FØDEBAGEN:

1. HELSEKORTET!!!!!!!!

2. Matpakke til mor og far! (kjøp noe salte kjeks og brus - sukkerholdig). Ha klart i kjøleskapet når det nærmer seg.

3. Fotoapparat

4. Videokamera

5. Lader til disse to

6. Mobillader

7. Blader (om det skulle ta lang tid og riene kommer sjelden)

8. Radio

9. Kontanter - til korttidsparkering/sjokolade og brus automat/ kaffe osv) - står gjerne på gangen på sykehuset

10. Nattkjole. Om du ikke ønsker å føde i sykehusklær.

11. Sokker!! (du fryser på bena)

12. Mannen må ha badebukse om dere skal føde i vann f eks.... ?

13. Lypsyl, nesespray og paracet.

14. Et par ekstra sokker, ekstra t- skjorte, joggebukse og sko som du kan trå inn i (slippers/ crocks) etter du har dusjet og stelt deg etterpå.

15. Brillene dine

16. Mobil og lommebok

17. Toalettmappen (hvis du vil ordne deg etter fødsel før du flytter over til barsel/hotell).

BAGEN TIL OPPHOLDET SOM LIGGER I BILEN:

1.Ett par håndklær (vi får på hotellet men bare to hver og bebisen tisset på dem rett som det var under stellet - mas å spørre etter nye hele tiden....)

2. Pose til skittentøy

3. Et lite ullteppe til babyen

4. klær til babyen

5. Bleier!

6. stelleprodukter til baby - rumpekrem (tror ikke vi brkte noe særlig på sykehuset av dette altså). ta med noe å rense navlestrengen med om det trengs. klorhexidin

7. smokk. Anbefales ikke før amming er på plass men den tar ikke mye plass og den kan være livreddende.

8. morgenkåpe

9. MANGE svæææære truser. Gjerne str XL. Du må nemlig ha gedigen bleie på deg etter fødsel. Kjøp billige på lidex feks. Får nettingtruse på sykehuset.

10.joggedresser til deg, gjerne ett par. Blir fort skittne pga melken.

11. varme sokker - tjukke. Du fryser veldig etter fødsel.

12. ammebh

13. ammeinnlegg.

14 brystvortekrem. Lana eller purelan.

15. LActasyd underlivssåpe!!!! sånn pumpeskum. Livreddende!!!!

16. Libresse nattbind - lilla pakke. Eneste om hjelper. De største som er.

17.Toalettsaker

18. Ørepropper

19. Blader/babybok og penn

20. Bilstolen må stå klar i bilen:)

21. Og ikke glem følgende: Mannen må også ha sin bag pakket klart om han ikke vil bruke den første tiden av bebisens liv på å reise hjem og hente sine klær, undertøy, sokker, tannbørste osv.... Ha også dette i bagen for menn klarer ikke å pakke selv når du står med rier og er fødende i gangen.

HÅPER DU FÅR NYTTE AV NOE HER DA:)

TILPASS LISTEN TIL DET SOM PASSER DEG:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det ser ut som dere har tenkt å flytte til Føden - eller i hvert fall være borte i 14 dager! Dere skal på sykehus i Norge! Der er håndklær tilhjengelig... Leste et sted at sykehusbagen ikke bør vøre større enn den gravide magen...

Skrevet

Oi dæven, trenger stor koffert jo;)

Men flere ting der jeg ikke har tenkt på selv, så takker:)

Skrevet

Når en er på innskrivingen på sykehuset hvor en skal føde, er det lurt å høre med dem hva en får tilgjengelig eller ikke, så slipper en kanskje å ta med seg en hel haug.

De som bor langt fra sykehus trenger kanskje pakke litt mer enn andre, men for de fleste er det vel muligheter for at mannen kan ta med seg det som evt mangler. Det var ikke mye jeg hadde bruk for å ha med på sykehuset, men tror det er 2rede"-instinktet som slår inn hos oss når det gjelder denne bagen - og det må være lov, det er litt kos og,hehe!

Skrevet

Min fødebag kommer til å inneholde sånn ca dette:

helsekort/papirer

kamera og lader

telefon og lommebok

et par klesskift til meg og baby

ammeinnlegg+bh

penn og papir, kanskje?

toalettveske (sjampo/balsam, tannkrem/tannbørste, hårbørste, deo)

Etterhvert få pappaen til å komme med lesestoff, frukt og eventuelt andre ting man får bruk for på barsel, pluss sånt som man ikke trenger før den dagen man reiser hjem (type bilsete og lignende).

Skrevet

Synes mye av dette er unødvendig, for å være helt ærlig. Mye av dette kan kjøpes/ bringes av far mens du ligger på barsel - så sant man ikke bor veldig langt unna sykehuset - da kan det jo være greit å ha pakket litt.

Som andregangsfødende kan jeg tilføye:

Absolutt må-ha:

- Morgenkåpe (ved ammestart er brystvortene veldig ømme/ tørre/ såre, og de man får låne på barsel er STIV!)

- Slippers/ Crocs e.l. (det er iskaldt på gulvet, og det er ikke noe særlig å labbe rundt på sokkene)

- Behagelige singletter + bukser og gensere som ikke strammer

- Sokker og undertøy om du foretrekker å ha truse utenpå nettingtrusen som holder "bleien" på plass på barsel :))

- Amme-BH og/ eller ammesingletter

- Ammeinnlegg i ull og gjerne brystskjold (for såre brystvorter) + brystvortesalve hvis man foretrekker sin egen (man får dette ved behov på sykehuset)

- Kamera, mobil og lommebok

- Helsekortet

- Drikke (ikke sukkerholdig, men kjøp heller inn sportsdrikk - f.eks Gatorade! Man trenger rask energi under fødsel - ikke sukker-rush)

- Frukt og gjerne kjeks

Håper dette var til hjelp for noen! Og sånn helt på slutten, babysetet trenger IKKE stå klart i bilen (!)

Skrevet

Å kjære tid, dette syns jeg var altfor mye.

Husk at man gjerne bare er på sykehuset et par dager.

Paracet, bleier, bind, zinksalve og håndklær hadde de hvertfall der jeg fødte. Og nettingtruser som var veldig ålreite siden man gjerne har på seg svære bleier de første dagene. På sykehuset hadde de også utstyr til å rense navlen til babyen.

• 2 uker senere...
Skrevet

dytt

Skrevet

Dette var da en voldsom liste, jeg skal da ikke flytte inn:)

Har pakket bagen nesten ferdig, men har ikke halvparten av denne listen og det trenger jeg ikke heller...:)

Skrevet

:-) den må vel snart pakkes tenker jeg!! :-)

Skrevet

dytt

Skrevet

Radio???

Hva i alle dager skal du med en radio?

Skrevet

Hahaha, endelig noen som reagerte på den! Har fundert på den selv. Forøvrig står det jo med store bokstaver at man må tilpasse listen etter eget behov, men radio liksom??

Skrevet

Vet en ting til som må på lista: Kortstokk!! Den skal med, helt klart! Stod der hårføner? Det må også med.

Skrevet

vanvittig liste dette her...

får bind, bleie, paracet, såpe til underliv, håndkle osv osv på sykehuset.. får og nettingstruse som er vanvittig gode å gå med..

det er snakk om 2 dager (kanskje ett par til) men ikkje 2 uker liksomt..

Skrevet

Jeg vil forsvare den lange lista litt.... Da jeg født sist så endte det med at vi måtte på NEO fordi lillegull hadde fått en infeksjon rett etter fødsel. Vi måtte bli i to uker. Ingen av oss hadde tid til å reise hjem å hente ting(vi bor langt unna sykehuset).Jeg fikk ekstrem brystbetennelse...og alt var egentlig helt fælt.

Det jeg kunne gitt utrolig mye for var mer klær!!! Både bukser og topper...ettersom man BLØR! Også var det innmari mye søl med melk. paracet har de jo på sykehuset,men hvis man havner på NEO så får man ikke særlig mye tilsyn...da er det ungen det gjelder! Så bleier,truser joggedresser,topper...osv......har jeg pakka i massevis denna gangen!

Også er det et must med ammeinnlegg både engangs og ull+brystsalve og skjold og smokk. Man veit aldri helt åssen amminga blir!

Så heller en litt for mye i bagen enn for lite!

Skrevet

Som tredjegangs synes jeg også denne lista er helt vanvitttig og ganske morsom. Men, tilpass som man ønsker. Jeg har med bare minimum, men som sagt med førstemann var vi på sykehotellet i 3 dager, forrige gang ble snuppa født om kvelden og vi reiste hjem neste ettermiddag. Veldig begrenset hva man trenger da. Satster på samme type fødsel denne gang, så da gidder jeg ikke ta med ett par plagg til babyen og til meg + tannbørsten. Trenger man noe akutt, får man det på sykehuset. Og skulle det dukke opp uventede hendelser tilpasser man seg.

Skrevet

Jeg tar med meg:

2 behaglige bukser.

T-shirter

Truse til hjemreise

2 Bh+ innlegg

Sokker

Hårstrikk,børste.

Toalettsaker(tannbørste,tannkrem,bodylotion,shampo/balsam,deo og

rens/krem ansikt).

Evt en sutt

Pakker ferdig til bebien:

Teppe

body

sokker

Hentesett.

Maxi Cosi

Bebitingene har pappa med bort før hjemreise.

Regner med å bli der 2-3 dager.

Skrevet

Og kamera, mobil og lommebok :)

Helsekort.

Skrevet

Jeg hadde med meg et et par ekstra langermede, tynne trøyer forrige gang som jeg knøt rundt livet utenpå buksa. Den skjulte bleierrompa :) Følte meg ikke vel med det, selv om alle andre også har det.

Det samme skal jeg gjøre nå.......

.....eller så blir det nok tights og tunika på barsel denne gangen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...