Gå til innhold

Allergi og graviditet...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare en tanke... hvis jeg nå er gravid (IKM neste helg), hvordan er d da når jeg er allergisk og tar Cetirizin?.. Må ta medisin nesten daglig, da jeg reagerer veldig på d meste ute i luften virker d som.. Så tar tabl fra april/mai til uti september normalt..

Men nå begynte jeg å tenke på at d er jo ikke gunstig å ta denne type medisin hvis en er gravid.. Har Polaramin liggende, men de blir jeg jo såååå døsige av, og min hverdag blir som en zombie...

Noen tips? Råd?

Takk! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Jeg har også polaramin men blir ikke døsig..trodde ikke man ble det jeg..selv om det er trekant på dem...Bruk polaramin du,den er trygg i henhold til evt graviditet..bedre å være døsig enn å få en baby som har fått følger av Cetirizin..hadde Cetirizin jeg også før jeg ble gravid men legen skrev ut polaramin til meg da jeg fikk en postiv test..

Spør legen om det er noe annet du kan bruke istedet for ,tabeletter øyedråper eller nesespray som man kan bruke når man er gravid..

Lykke til :)

Skrevet

Jeg også sliter med pollenallergi!! Pleier å få kortinsonsprøyter 2 ganger i løpet av sommerhalvåret. Da jeg var gravid for 5 år siden fikk jeg ikke lov til å bruke noenting, etterhvert som jeg bare ble dårligere og dårligere, var nærmest sengeliggende fra slutten av mai og nesten hele sommerferien, var da også veldig tidlig på vei. Uansett fikk polaramin av fastlegen - det skulle være ok!! Synes ikke de fungerte noe i det hele tatt jeg da... Blir veldig trøtt generelt av pollenallergi, så for meg spiller det ingen rolle sånn trøtthetsmessig om jeg går på allergimedisin eller ikke - trøtt er jeg uansett, går rundt som en zombie - men jeg er jo såklart myyyyyye bedre i pust, øyne og nese når jeg går på cetirizin.

Det jeg skulle frem til nå var at jeg tok opp dette med min gynekolog - han er jo spesialist på området og han skrev ut cetirizin til meg! Han mente at jeg trygt kunne bruke dette nå som jeg prøvde å bli gravid og i graviditeten. Han mente at det var gjort forskning på dette og at dette skulle gå fint!! Han mente også at både babyen og jeg hadde det bedre om jeg gikk på allergimedisin enn om jeg ikke skulle ha gjort det!

Glad og fornøyd dro jeg til fastlegen for å få utskrevet cetirizin istedetfor Kenacort (kortisonsprøyten) som jeg vanligvis får!! Han vet jo at jeg prøver å bli gravid - så han sa nei!! Han er av den typen at når man prøver å bli gravid/er gravid skal en ikke ta noe som helst av medikamenter, helsekost osv. Ikke paracet engang!! Jeg fikk derfor ikke utskrevet cetirizin, ennå jeg hadde snakket med gynekologen min om dette... Ble så fortvila at jeg ringte gynekologen min samme etterdag (fredag ved halv tre tiden), han skrev ut resept til meg med det samme og jammen lå den i postkassen dagen etter på lørdagen... :) Gjett om jeg ble glad da!!!

Så min gynekolog mente at jeg kunne bruke cetirizin, min fastlege ikke, men jeg valgte å stole på gynekologen da jeg føler at han har mer ekspertise på dette feltet!!

Uansett hva du bestemmer deg for, polaramin eller cetirizin - tror du har det bedre ved å gå på ett av dem enn ingen!! Lykke til med valget da :)

Klem fra

Skrevet

Tusen takk for svar, og spesielt til Meg og lille snuppis: Har lest alle linkene, og fortsetter med Cetirzin som før jeg da, ser ingen grunn til å IKKE gjøre d! :)

Så slipper jeg både zombiefølelsen OG munntørrheten! ;o)

Takk igjen for svar!!!

Ha en flott sommer og kos deg med nurket i magen! ;)

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...