Gå til innhold

6 mnd og ibux...?

Anbefalte innlegg

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Hei dere!

Jeg er nå 24+3 og nærmer meg da seks måneder (jippi!!)...jeg er fremdeles mye plaget med hodepine, og den kan virkelig ta luven av meg...på ibux-pakken står det at den ikke skal brukes av gravide over seks måneder....hva i all verden skal jeg gjøre da? Det er ikke det at jeg bruker så mange i uka, kanskje 400 mg x 2, men likevel? Noen ganger MÅ jeg ta, for jeg kan rett og slett ikke sette hele omverden på vent (skole, jobb).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Ibux skal ikke brukes av gravide, da det er blodfortynnende, men kan du ikke bruke panodil da? Altså paracetamol?

Skrevet

jeg fikk beskjed av legen for ca 2 uker siden at jeg kunne ta paracet for hodeverken, men at ibux måtte jeg holde meg unna, og jeg er 21+3 nå.

Skrevet

Ibux er så blodfortynnende at de anbefaler at man ikke tar en eneste tabelett (200mg) en hel måned før man skal opereres (mtp blødningsfaren).

Jeg synes det sier alt om hvor kraftig en slik tabelett er....

Det er absolutt nei-nei å bruke ibux fra den dagen du blir gravid (eller dersom du planlegger bli gravid), i begynnelsen pga abort-risiko og etterhvert pga komplikasjoner.

Fastlegen min sa at det eneste gravide trygt kan ta er paracet...

Skrevet

Det er veldig delte meninger om denne ibuxen, jeg er også av de som kun har effekt av ibux mot hodepine.

Og til alle dere som foreslår paracetamol.....VI VET AT DETTE KAN TAS, MEN DET FUNKER IKKE I DET HELE TATT. Mener ikke å virke sur, men hadde det funket hadde vi jo tatt det. Skrev et innlegg her for litt siden om akkurat det samme, bortsett fra at jeg bare er 16 uker på vei.

I felleskatalogen står det blant annet at: Ved bruk hos kvinner som forsøker å bli gravide, eller i 1. og 2. trimester, bør dosen være lav og behandlingsvarigheten så kort som mulig. Den absolutte risikoen for kardiovaskulære misdannelser er økt fra <1% til 1,5%. Risikoen antas å øke med dose og behandlingsvarighet.

Jeg ville nok ikke tatt det når jeg var 6mnd på vei. Men som dere kan lese over, står det jo at hvis det skal tas, burde dosen være så lav som mulig og brukes over kortest mulig tid. Altså, det står ikke at det absolutt ikke må tas.

Sier ikke at jeg anbefaler det, og jeg har selv kun tatt 1 tbl i ren desperasjon, men for noen så kan livet være uutholdelig uten og kanskje ta den ene eller 2.....

Skrevet

Er plaget med migrene daglig, så _vet_ at paracet ikke tar den type smerter....men noen smerter er jeg villig til å leve med for å ikke ødelegge noe for den lille (min beslutning og respekterer de som velger ta ibux, det er tross alt deres liv).

Jeg er i tillegg plaget med tidvis sterke smerter i kroppen generelt (sjøgrens og fibromyalgi pasient), så paracet er av og til livreddende for meg.

Følger legens råd og holder meg unna ibux, selv om den esken roper navnet mitt til tider... :S

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Både Ibux og Paracet kan være svært skadelige på hver sin måte, enten man er gravid eller ikke. Og hadde man kunnet unngå det, hadde man vel gjort det! Men det er jo helt idiotisk at det står opplyst på pakken at man kan ta det frem til seks måneders graviditet. Hvordan skal man kunne lukte alle "forbudene" som svever der ute i lufta og visstnok er vitenskapelig anerkjente? Vet ikke helt hva jeg ville si nå, hehe, men det er jo ikke for moro skyld at man tar medisiner i ny og ne!

Skrevet

Paracet er nok det du burde ta.

Men har du migrene sliter du med å få bort hodeverken med paracet dessverre..

Skrevet

Hei!

Det er en ny undersøkelse som har kommet ang dette med migrenemedikamenter og graviditet: det kan du lese om her:

http://www.farmatid.no/id/3709

Snakk med legen din om alternativer til ibux :D Ha en fin dag!

Skrevet

Ibux, og andre blodfortynnende medisiner, går utover levedyktigheten til barnet, så her er det bare å holde seg unna.

Har du effekt av paralgin forte? Dette kan taes av gravide, snakk med legen din. Ingen er tjent med hodepine/migrene.

Jeg er en av de uheldige som faktisk får hodepine av fargestoffet i paralgin, men har vært så heldig å ikke hatt migrene etter uke 18 i sv.skapet:)

Skrevet

Har du prøvd pinex forte, samme medikament men uten de fargestoffene.....

Skrevet

Har forsøkt for mange år siden, men skal ha det i bakhodet om det blir aktuelt igjen. Akkurat nå er jeg bare så sjeleglad for å slippe unna!:)

Skrevet

Ja alltid godt å slippe og ta medikamenter.....

Er sykepleier, så møter på flere som reagerer på det samme som deg, men de tåler pinex forte.

Lykke til videre, og håper migrenen holder seg unna

Skrevet

Hei!

Er sykepleier, og jobber på Nyfødt Intensiv. Her behandles prematurt fødte barn noen ganger med Ibuprofen (som er virkestoffet i Ibux) for å få lukket ductus arteriosus (som er kanalen som forbinder aorta (hovedpulsåren) med lungepulsåren i hjertet i fosterlivet. Denne lukker seg raskt etter fødselen hos barn født til termin når de begynner å puste selv, men hos premature må den noen ganger lukkes medikamentelt)

Bruk av Ibux kan gi for tidlig lukking av denne kanalen, det kan gi for høyt blodtrykk i lungene hos fosteret og fatale følger for fosterets sirkulasjon. Dette skjer nok ikke etter å ha spist en Ibux eller tre, men vi gravide bør nok uansett være forsiktige med Ibux én...

;)

NSAIDS (deriblant ibuprofen (Ibux, Ibumetin o.l.), naproxen og en rekke andre stoffer) kan i enkelte tilfeller gi fosterskade ved bruk i tidlig graviditet og skal ikke brukes mot slutten av svangerskapet da de øker blødningsrisikoen, også fra morkake/livmor. Det er derfor mange leger som så langt det er mulig unngår disse legemidlende dersom pasienten er gravid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...