Gå til innhold

For å få mest mulig foreldrepenger..

Nikkamoren

Anbefalte innlegg

Jeg har gått på dagpenger siden august.

Jeg fått meg vikarjobb i sommer i 5 uker. Kontrakten går ut 9,5 uker før jeg har termin.

Da har jeg 3 valg:

- Gå rett ut i permisjon

- Gå tilbake på dagpenger frem til 3 uker før termin.

- Sykemelde meg frem til 3 uker før termin (tenker at jeg sikkert har nok av plager til å bli sykemldt hvis jeg trenger det så kort tid før fødsel)

Noen som vet hva som vil lønne seg økonomisk?? Har vanskelig for å få noen skikkelig svar fra Nav. En som skulle sjekke ut av det i dag men hun ringte meg aldri tilbake.

Er kjempetakknemlig for svar

Fortsetter under...

For det første så er det ikke du som sykemelder deg, det er legen din. Så det er legen din som avgjør om du er så dårlig at du ikke kan jobbe. Du kan ikke nå "bestille" en sykemelding på bakgrunn av at du tror du har nok plager om et visst antall uker.

Men skulle du bli sykemeldt rett etter vikarejobben så får du bare dagpengegrunnlaget på sykepengene uansett. Skulle du beholdt lønnsgrunnlaget ditt måtte arbeidskontrakten din hatt en varighet på over 6 mnd.

Så konklusjon: Er du så syk at du ikke kan jobbe så får du sykemelding fra den dagen du ikke kan jobbe mer, uansett når svangerskapet dette er. Da får du sykepenger etter samme grunnlag som dagpengene. Er du frisk nok til å jobbe så går du på dagpenger.

Fordelen med dagpenger er at de regner 6 beste av 10 siste mnd. Dvs at du få fordel av vikarjobben på foreldrepengene dine.

Det er altså ingenting du kan gjøre for å tjene økonomisk her, grunnlaget ditt vil bli det samme uansett hvilke av de tre alternativene du velger.

Hei Nisand

Takker for svar. Utenom det så er jeg selvfølgelig klar over at det er legen som sykemelder, ble ikke født i går. Det må gå an å kunne få informere seg og forberede seg på det som faktisk kan komme uten å få slike meggete bemerkninger tilbake.

Jeg er blandt dem som ikke har klart å få meg fast jobb og vet at største grunnen til det er at jeg faktisk er ærlig og opplyser at jeg er gravid.

Trodde man hadde litt mere respekt for hverandre her inne på et forum hvor alle noen lunde er i samme vanskelige situasjon.

Oj da....nå er du vel litt hårsår? Hvor i svaret mitt er jeg på noen måte meggete? Tåler du ikke å få ærlige og faktabaserte svar så bør du heller ikke stille spørsmål.

Jeg svarer på masse på spørsmål her inne som går på rettigheter og har på ingen måte intensjon om å være meggete. Jeg forholder meg til lovverk og fakta, og det må man faktisk tåle å lese.

Mulig det er fordi du ikke fikk det svaret du ønsket deg?

Det er mange som tror at det bare er å ta en tur til legen å bestille en sykemelding så fort man får positiv test. Som du sikkert vet har dette vært en av sakene som har vært mye diskutert i media? Og når du selv skriver i innlegget ditt at DU skal sykemelde DEG fordi du sikkert har nok plager. Er det da meggete av meg å skrive at det er legen som sykemelder deg? Er ikke det et ærlig svar da? Du er jo ute etter et svar på hvordan du kan komme best ut av det økonomisk, og jeg synes slett ikke det er ufint av meg å da forberede deg på at det ikke er så enkelt. De fleste leger har blitt svært restriktive med å skrive ut sykemeldinger, også til gravide.

Ja, vi er på et forum og mange er i samme situasjon. Men tåler du ikke ærlige svar tilbake eller ikke takler at du ikke får svaret du ønsker deg så vil jeg råde deg til og ikke skrive innlegg.

Jeg syns faktisk også det var en noe arrogant svar. Hva vet du om at det ikke er bare å bestille seg en sykemelding? Hos veldig mange leger er det faktisk det. Det de sier, er at de kan jo ikke si til pasienten at de tror de lyver om problemene sine. Sier pasienten at han sliter sånn med søvnen sin at han ikke klarer å komme seg på jobb, så kan ikke legen si at "joda, det er bare å komme seg på jobb". Ergo er det faktisk slik at man bestiller seg sykemelding hvis man vil ha det, og så må det være opp til hver enkelt pasients samvittighet hvorvidt de utnytter systemet.

Hvordan jeg vet at det ikke bare er å bestille en sykemelding?

Etter og ha jobbet mange år i NAV (og tidligere trygdekontor) der jeg blant annet har jobbet med utbetalinger av sykepenger og oppfølging av sykemeldte seg vet jeg veldig godt at det vanligvis ikke bare er å bestille seg en sykemelding.

Reglene rundt sykemeldinger og oppfølginga av sykemeldinger har vært i fokus de siste årene, der målet er å få ned antall sykemeldinger.

Man jobber aktivt ut mot leger og de som er syke, og prøver å finne alternative løsninger.

Og ja, det finne faktisk enda noen leger som lett skriver ut en sykemelding - men det blir det færre og færre av.

Og en lege kan fint si nei til sykemelding til en som har søvnproblemer og heller prøve å finne andre løsninger. Det er ikke alltid full sykemelding er den beste løsningen.

Og visste du at selv om en lege skriver ut en sykemelding, så kan NAV likevel avslå retten til sykepenger?

Og lovverket er endret slik at NAV følger opp den sykemeldte i mye større grad. Alternative løsninger som aktiv sykemelding eller gradert sykemelding er mer i fokus. Og det kan fort bli vanskelig dersom man ikke har noe jobb.

Hvis du leser litt på forumet her så ser du at det finnes endel innlegg med fortvilte damer som har vært hos legen og fått nei til sykemelding.

Så kan man jo velge om man vil være uenig i denne praksisen, men slik er det nå.

Som nevnt - noen leger skriver lett ut sykemelding, men de fleste har blitt mye strengere. Så det er ikke opp til den enkelte om man vil utnytte systemet og bestille seg en sykemelding.

Så jeg spør deg: på hvilket grunnlag kan du påstå at det bare er å gå til legen å bestille en sykemelding?

Annonse

Denne diskusjonen begynte pga en formulering jeg gjorde fordi jeg hadde en anelse om at noe veldig tragisk kunne skje i mitt liv i nær framtid. Og nå har det skjedd..bare at jeg hadde håpet så veldig at det skulle gå lengre tid..

Jeg begynte på mitt vikariat for 4 dager siden. Min mor lider av kreft og nå de sisste dagene har sykdommen forverret seg så voldsomt at hun lider av smerter og har kort tid igjen å leve. Jeg er så fortvilet, bare gråter, klarer ikke å utføre jobben min forsvarlig, vil være med mor.. så jeg måtte gå til legen å få sykemelding i dag.

Jeg ville bare spørre noen her inne, for å være forberedt, på hva som ville lønne seg økonomisk for meg dersom dette skulle skje senere, men trodde ikke det skulle skje så fort. For det er ikke så lett å tenke klart når man er i en slik sorgsituasjon. Men selvfølgelig, når slike ting skjer så betyr ikke penger noen ting. Er blitt sykemeldt frem til 21. juni, og da er kontrakten gått ut.

Lurer på om det har noen betydning om jeg er sykemeldt eller ikke etter det (dersom jeg har behov for det selvfølgelig) for utregning av foreldrepenger. Jeg tror det blir akkurat det samme, men vet ikke helt. Hadde vært fint å få vite dersom noen kan svare på det på en grei måte. Vet jeg ikke har rett på sykemld etter 4 dg jobb. Har hatt dagpenger siden august.

For å nevne til sisst så kan jeg godt forstå at du svarer på den måten du gjør hvis du har jobbet på nav og trygdekontor i flere år. Det er så ymse klientellet man behandler der dag ut og dag inn.

En veldig veldig trist hilsen fra Bergen

Jeg er selvfølgelig ikke ute etter å såre noen....som jeg skrev så har jeg ikke som intensjon å være meggete og det er første gang jeg får en tilbakemelding om at jeg er det. Og jeg har svart på masse på disse sidene.

Mulig jeg kan oppfattes slik fordi jeg svarer klart og kontant, og forholder meg kun til lovverk og fakta, uten å ta så mye "hensyn" til folks historie og bakgrunn. Mulig det har sammenheng med jobben min som du er inne på, men det er ikke bevisst. Har nok som vane å skille på sak og følelser og forholde meg til det som faktisk blir spurt om og ikke historien rundt.

Nå vil jeg gjerne få med at du ikke skrev noe om hvor vanskelig din situasjon var i det første innlegget. Hadde jeg da vist at din mor var så syk og at dette gjorde at du kanskje ville bli sykemeldt ville jeg nok svart deg på en annen måte. Jeg forholdt meg til setningen der du skrev at du sikkert hadde nok plager til å sykemelde deg.

Så til det siste spørsmålet ditt: dersom du er sykemeldt etter kontrakten din går ut vil du nok få sykepenger etter dagpengegrunnlaget ditt. Så det vil ikke få noe betydning for utregningen av foreldrepenger.

Situasjonen din er litt spesiell, med kort arbeidsforhold, sykemelding, dagpenger og i etterkant foreldrepenger - så jeg vil råde deg til å ta kontakt med ditt lokale NAV kontor for å få et helt riktig svar. Da får du vite med sikkerhet hva du har å forholde deg til.

Som nevnt så var aldri min intensjon å såre deg, og beklager hvis du oppfattet det slik.

Håper det ordner seg til det beste for deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...