Gå til innhold

Ekstremt allergisk Hjeeelp meg!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ekstremt allergisk, og har nå sittet inne i 3 dager, for om jeg så mye som åpner et vindu tetter jeg helt og klør som besatt..

Men legen min nekter å skrive ut noe resept på noe, så her sitter jeg da.. ser temmelig svart på sommeren..

Skal også nevnes at jeg ble kallt inn igjen på legekontroll i fjor fordi jeg tok blodprøve for allergi og fikk påvist alvorlig allergi..

Griner masse for tida, for jeg er så fortvila.. Har og en jobb der jeg må være ute hele dagen.. dette er drepen for meg.

Andre allergikere her??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjære deg, dersom du ikke får hjelp så bytt lege!!

Jeg er selv allergisk (mot pollen og timotei bl.a) og er riktig ille noen sommere (varierer veldig fra år til år).

Du kan selvfølgelig ikke gå på det viset, det er ingen som skal kreve at du gjør det......Regner sterkt med at det finnes preparater der ute som gravide/ammende kan ta, men for å finne rett medisin må du jo ha en lege som vil hjelpe deg!

Ta affere, ikke godta gå slik....det er så tungt!

Masse lykke til!

Stor klem fra en medfølende

Skrevet

gå rett tilbake til legen din og krev å få en resept på de allergimedisinere du trenger! Det er faktisk verre for den lille i magen at du er i dårlig form i lang tid, enn at du bruker allergimedisiner. Sjekk nettsidene til astma- og allergiforbundet - de har en del info om dette! Du kan jo f.eks. printe ut fra nettsiden deres og ta med til legen.

http://www.naaf.no/no/fersking/svangerskap/Behandle/Allergi/

Hvis legen fortsatt nekter - gå til en annen lege!!

Lykke til! Allergi er veldig slitsomt! :)

Skrevet

Jeg har også sterk allergi. Fikk resept på allergimedisiner (Cetirizin hexal) sist jeg var gravid. De hjelper absolutt, men blir så trøtt at jeg sover minst 12 timer i strekk av de. Og blir helt i ørska. Føles som jeg har tatt en sovetablett.. Så prøver å holde meg unna foreløpig. Skal til legen til uka og får høre om det har kommet noen nye medisiner for gravide. Men de jeg har tatt skal være helt trygge hvertfall.

Skrevet

hei des10baby,

jeg anbefaler deg også å sjekke linken min over.. Der kan du klikke deg videre til en side som heter relis. de driver med uavhengig legemiddelinformasjon.. der står en rekke allergimedisiner listet opp, og hvorvidt de anbefales eller ikke for gravide!! :) Kjempe bra!

Skrevet

Takk for støtte :)

Ja, det er kjempeslitsomt å gå rundt slik..

Jeg har selv funnet mange linker, der det står at gravide bl.annet kan ta loratodin hexal (det er den allergimedisinen jeg vanligvis går på)

Saken er den at jeg pleier å ha en veldig god tone med legen min og liker han veldig godt. Men ang dette er han tydeligvis veldig bestemt. Forstår det ikke. Har snakket med andre leger på samme legekontor pluss damene i luka. Alle sier det samme.. men det er vel noe de har bestemt seg for på det legekontoret da.. Tanta mi jobber som legesekretær og har sagt til meg at det er mange allergimedisiner man kan ta selv om man er gravid, men at det fremdeles er mange allmennleger som er veldig vanskelig på dette.

På tirsdag kommer jeg til å ringe tilbake å "slå i bordet".. Jeg nekter å gå å ha det sånn i hele sommer. Det er faktisk så ille at om jeg ikke får behandling så tror jeg ikke jeg greier å jobbe gjennom sommeren. jeg får jo knapt puste om natta engang.

Uff.. ble mye syting på meg nå.. men veldig godt å få det ut..

tror dere jeg kan spørre jordmor om dette? Kanskje hun kunne kontaktet legen min og si det er behov? Jeg er fersk og førstegangs, så føler meg ganske grønn her..

takk for svar snille dere <3

Skrevet

Oi! Var så opptatt av å svare to hakk oppi her, så så ikke det var kommet to svar til..

Til deg som bruker Ceritizin.. det brukte jeg for to år siden og sov omtrent gjennom hele sommeren. jeg fikk byttet til Loratodin.. og det hjalp betraktelig.. Denne står på listen over trygge medisiner i linken :)

Det som er så dumt med visse leger, er at de er så stolt av yrket sitt, at ingen kan komme å fortelle de at de tar feil en gang.. selv med skriftlig dokumentasjon ;)

Skrevet

jeg ville tatt med informasjon fra stma- og allergiforbundet og vist han jeg.. eller eventuelt bare gått til en annen lege kun for denne resepten! Jeg hartilog med snakket med en sykepleier som jobber i astma- allergiforb og hun sa at mange leger ikke gir allergimedisin fordi de ikke vet bedre.. og da er det tryggere å si nei. Men hun var helt sikker på at det vil være mer stressende for babyen at du er i så dårlig form over en lengre periode!!

Skrevet

Jeg har både astma og allergi. Jeg har fått beskjed fra legene ved fertilitetsklinikken i Danmark der jeg ble befruktet, samt hos min egen gynekolog at Cetirizin, Symbicort og Nasacort som jeg normalt går fast på er "friskmeldt" og kan brukes gjennom hele svangerskapet. Jeg har likevel begrenset bruken litt, men er ikke redd for å ta dette nå som nesa renner...

Har samtidig en venninne som går til fastlegen sin og får kontant nei. Som det er nevnt her i tråden er allmennpraktikere svært skeptiske til allergimedisinbruk. Virker som spesialistene på svangerskap er langt mer oppdaterte på dette.

Men - jeg kan også anbefale en urt som jeg har fått kjøpt hos min akupunktør/homeopat. Den heter allium cepa composè - og burde være lett å få tak i på apotek eller hos naturmedisiner. Bittesmå kuler som smeltes under tungen.

Ønsker deg en riktig god bedring og håper du får tak i det du trenger!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...