Gå til innhold

Psykisk syke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere som har problemer med å skjule sine fordommer mot disse? En på jobben er sykemeldt pga noe sånt, og jeg tenker bare at hun burde ta seg sammen. Fører jo bare til at vi andre må jobbe mer.

Er noe annet med alvorlige diagnoser som schizofreni etc, men disse har jeg jo andre fordommer mot ;) Gale!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle syke burde ta seg sammen. Bare man tar seg sammen så kan man hele psyken, et brukkent bein, halsvonde, hjernerystelse, bekkenløsning, kreft og andre store og små plager.

Eller??

Skrevet

Er ikke lett for oss psykisk friske å forstå hvordan de som er psykisk syke har det.. Jeg var også sånn som deg før, men så ble jeg kjent med ei som er manisk depressiv. Hun er mye sykmeldt og borte fra jobb. Dersom hun mister frokostegget i gulvet, så kan det være grunn nok til å ikke komme på jobb faktisk. Hun må ha det helt jævlig:( Jeg synes virkelig synd i psykisk syke.. Tror folk må gå i seg selv og slutte å være så egoistiske, kanskje er det vi som trenger psykolog en dag?

Skrevet

Er jo ikke det samme? Man kan ikke skjerpe seg og bli kvitt kreft.

Skrevet

Sånn greide heller ikke samboeren min å slutte å tenke. Hvorfor kan de ikke bare ta seg sammen? Så møtte han meg, psykisk syke meg. Og da han ble ordentlig kjent med meg og min sykdom så skjønte han hvor ille det faktisk er og hans fordommer har nå blitt til forståelse.

Skrevet

Håper du går på en kraftig smell selv en dag, så kvitter du deg forhåpentlig med denne fordommen din. Det er ingenting som heter å ta seg sammen når man snakker om psykisk sykdom, så bare gå litt i deg selv og prøv å fokusere på at du er heldig som har det bra selv. Tror ikke kollegaen din synes det er noe gøy å måtte være sykmeldt pga dette. Fortsetter du å tenke slik så ender du opp som ei bitter gammel kjerring.

Skrevet

Kjip lesing:-( Har ei god venninne som til tider har veldig problemer, hun er bipolar. Tør påstå at hun heller hadde hatt et amputert ben e.l. Må man ha en synlig lidelse for å møte forståelse?

Skrevet

Du har tydelegvis vore heldig og hatt lite med psykisk sjukdom å gjere. Det er som sagt sjukdom, og ikkje noko ein berre kan ta seg saman og fikse.

Håpar du får utvida horisonten din etter kvart, slik at du kan møte medmenneske som slit med psykisk sjukdom med empati og tolleranse i staden for fordømming.

Skrevet

Syns du virker forferdelig kort i hodet.

Skrevet

Er det flere her som har problemer med å skjule sine fordommer mot dømmende idioter? Jeg leste nettopp et innlegg her inne, om ei fordomsfull og blåst ku. Og jeg blir helt matt. Tenk å ha så lite vett i hodet, og fremstå som så lite intelligent! Men det sier vel sitt, når en faktisk må signere som anonym! Sykt!

Skrevet

Har ikke dere noen fordommer da? Jeg kan jo ikke styre dette... Kjenner flere som sliter på ulike vis, og tenker at dette er folk man ikke kan stole på og som jeg aldri ville ansatt f eks.

Skrevet

Jaja, hovmod står for fall...

Man kan aldri vite om man selv går på en smell en gang. Psykisk sykdom kan utløses av så mangt, barnefødsler, samlivsbrudd f.eks.

Skulle det hende deg håper jeg ikke du møter så korttenkte, fordomsfulle folk som deg selv.

Skrevet

Jeg sliter med disse tankene selv jeg. Hvorfor kan jeg ikke bare ta meg sammen. Det er ikke så lett som man skulle tro. Tro meg, jeg har prøvd. Klarte å "ta meg sammen" også. I årevis. Men så gikk det ikke lenger.

Det er veldig vanskelig å være psykis syk syns jeg. Hvis jeg hadde hatt en brukket fot, eller kreft, så kunne jeg bare sagt det, og folk ville forstått. Men min lidelse kan jeg ikke snakke om, fordi jeg er redd for å møte sånne som deg HI. Sånne som deg gjør min dag vanskligere, fordi jeg i tilleg til å være syk, føler meg flau, svak og mindre verdt.

Jeg ble regelmessig voldtatt fra jeg var bitteliten til jeg kom i puberteten. Jeg ble utsatt for fysiks og psykisk tortur.

Sånne ting gjør noe med en som menneske. Noen er sterke og klarer å ta seg samen. Noen er som meg, vil gjerne ta seg sammen. Men klarer ikke. Jeg kan ikke sove uten å våkne av at jeg tror overgriperen ligger oppå meg. Det er vondt og slitsomt, og jeg håper det kommer til å bli bedre en dag.

Skrevet

Kreft og psykisk sykdom er lik jo, man kan ikke "skjerpe seg" frisk fra noen av dem. Jeg håper du er et forumtroll.

Skrevet

Selvfølgelig kan du styre det. Fordommer kommer av manglende kunnskap=Dersom du vet at du sitter inne med fordommer, er det din plikt å prøve å skaffe kunnskap om temaet. (Dersom du har interesse av å være et oppegående menneske da, vel og merke)

Skrevet

HI er tydeligvis selv syk i hodet sitt, burde skjerpe seg! Skammelig at hun ikke gjør noe med hjerneskaden sin!

Skrevet

Hi er et forumtroll;)

Skrevet

...Åå! Var det det jeg skulle gjøre! Hehe. Hadde glemt ut hva jeg må gjøre jeg, når jeg driter på meg og spyr så jeg er blå i trynet for jeg er redd for å gå på butikken..........

Skrevet

Ta deg sammen 10:37!

Skrevet

Nå har jeg en "alvorlig diagnose som schizofreni etc" da.

Men jeg har også hatt mindre "alvorlige" lidelser - depresjoner og slikt. Og faktisk, i begynnelsen så trodde jeg det bare var å ta seg sammen. Jeg var like uviten som deg. Og jeg prøvde og jeg prøvde, uten at noenting gikk. Jeg ble faktisk verre.

Når du skriver det at du tenker på oss med litt mer alvorligere diagnoser som gale, så beviser du selv at du vet temmelig liite!

Skrevet

Opp til deg om du vil ta vare på fordommene dine eller korrigere dem. Når du ser på svarene du får og i lignende tråder, er det da vanskelig å vite hva du skal velge?

Skrevet

Det er ikke bare å "ta seg sammen". Psykisk sykdom handler ofte om kjemi og biologi, og det er ikke så lett å gjøre med kun med tankens kraft. Det blir det samme som å "fikse" en brukket fot med tankekraft.

foreslår at du leser litt om emnet, for å kvitte deg med fordommene.

Skrevet

Vel, la oss håpe du klarer å jobbe knallhardt for å selv holde deg selv frisk. Eller ved nærmere ettertanke... Du er sikker på det ikke er deg det feiler noe???

Og skulle du noen gang møte en av livets utfordringer som like gjerne kan være mangel på b-12 vit som ekstreme endringer, så kryss fingrene for att du ikke møter en som deg selv i behandlingsapperatet ditt. Dvs, kanskje hvis du hadde fått det, så kunne du jo også bare "tatt deg sammen" du også?

Skrevet

Oi. Ikke rart jeg har fordommer mot folk som har fordommer mot psykisk syke - du virker jo bare dum!

"Er noe annet med alvorlige dianoser som schizofreni etc, men disse har jeg jo andre fordommer mot ;) Gale!"

Ehh, noe sier meg at du ikke er helt frisk selv!

Skrevet

ehm, denne burde kanskje vært på krangle, eller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...