doble<3<3 Skrevet 21. mai 2010 #1 Skrevet 21. mai 2010 Jeg har slitt med migrene i mange år, men har ikke hatt så mange anfall etter jeg ble gravid heldigvis. Problemet er at anfallene nå er grusomme siden jeg ikke tar medisin. Er det noen som har erfaring med graviditet og migrene? Noen råd og tips?
Miss Snow Skrevet 21. mai 2010 #2 Skrevet 21. mai 2010 Jeg har veldig problemer med hodepine/migrene. Jeg har nesten vondt i hodet hver eneste dag, og den siste uka har jeg slitt vanvittig med nakken ved siden av. Jeg har bare tatt paracet etter samtale med legen, men det hjelper nærmest ingenting. Jeg skal til legen til uka og skal høre om det er noe jeg kan gjøre når det blir virkelig ille. For det er ikke så stas når jeg tre ganger denne uka har måttet gå og legge meg klokka åtte med kald klut på panna og syk lys- og lydømfintlighet. Så mye råd og tips hadde jeg ikke å komme med, men jeg er veldig interessert om noen andre har det jeg også!
K ♥ tærten Skrevet 21. mai 2010 #3 Skrevet 21. mai 2010 Jeg har også slitt med migrene i mange år før jeg ble gravid og har vært veldig plaget nå også. Ble så ille at jeg var 100 % sykemeldt fra uke 11 til 20. Etter det har jeg jobbet 3 dager i uka, men litt kortere dager og det ser ut til å fungere delvis. Legen min mener migrenen kan ha litt sammenheng med veldig lavt blodtrykk. Migrenen er veldig annerledes i graviditeten enn tidligere for før har jeg "bare" hatt ekstrem hodepine, mens selve hodepinen ikke er såååå ille nå, men blir kjempekvalm og svimmel også. Har kun brukt paracet mot migreneanfallene og før jeg ble gravid kunne jeg bare drømme om at paracet var vits å ta, men nå fungerer det noen ganger Men det kommer litt ann på om man er helt utslitt fra før eller om formen er grei. Hos meg har det hjulpet stort å bare bli i bedre form enn jeg var frem til uke 20 (slet mye med kvalme og svimmelhet). Andre tips jeg har er å drikke vann, masse vann! Noen ganger hjelper det også med litt koffein, selv om mengder ikke er anbefalt nå når man er gravid. Har også kjøpt migrenestift på apoteket (en slags mentolstift man kan smøre rundt i ansiktet og er veldig kjølende og har en avspennende effekt). Har også gått på yoga for gravide som har hjulpet meg i å klare å slappe helt av. De få tipsene jeg har.. Alle sympati til andre med migrene..
manla Skrevet 21. mai 2010 #4 Skrevet 21. mai 2010 Jeg sliter også med migrene. Men legen min fant ut etter samtale med statens legemiddelvern (?) at jeg kan ta medisinen min, maxalt smeltetablett. Fordi fordelen oppveier for ulempen. Det er den eneste medisinen som hjelper. Men er jeg i nærheten av akupunktøren min, skynder jeg meg dit, og det hjelper ganske bra. Er jo ikke glad i å ta med medisin, men et anfall uten noen form for hjelp er helt forferdelig!!!! Synsforstyrrelser, halvsidig lammelser/nummenhet før uholdelig smerte... God bedring til alle med migrene!
doble<3<3 Skrevet 21. mai 2010 Forfatter #5 Skrevet 21. mai 2010 Det er godt at man ikke er alene, selv om det er kjipt å slite med noe så grusomt.. Faste måltider og masse vann pleier å hjelpe på forebygging, og paracet kan hjelpe om det inntas tidlig.. Ellers er det kald klut og bøtte med meg i senga.. Mannen er også flink til å trykke i nakken heldigvis, så har slippet overnattinger på badet.. Men kan man bruke migrene medisin når man eventuelt ammer? Har litt over tre måneder igjen av graviditeten, så om man kan ta medisin i ammeperiode orker jeg ikke skifte tablett nå.. Tror jeg har hatt den smeltetabeletten før og den klarer jeg dessverre ikke.. Så har jeg også hatt nesesprayen, men også den gjorde kvalmen mye verre (huff, kresen på tabletter).. Takk for råd og tips og lykke til alle dere andre.. Hører noen si at de ble kvitt migrenen etter fødsel så krysser alt jeg har av fingre og tær for at det skjer her i gården også!!!!
sara1 Skrevet 22. mai 2010 #6 Skrevet 22. mai 2010 Kaster meg på denne tråden. Har hatt migrene siden tidlig i tenårene. I dette svangerskapet har jeg hatt ukentlige anfall, noe som er hyppigere enn det som er vanlig for meg. Siste uken har jeg hatt 5 anfall. Vondt og ikke minst irriterende da mange dager "går bort", kan ikke jobbe, avtaler må avlyses osv. Det positive er at anfallene er noe svakere nå som jeg er gravid, har de samme "flimringene" for øynene, kvalme og hodepine, men kan til en viss grad fungere etter et par timers søvn.. Jeg er sykemeldt en dag i uka , men nå må jeg ta en uke med 100% sykmelding for å se om disse hyppige anfallene avtar. Har ikke så mange gode råd, men for meg hjelper det å sove, jeg tar paracet som lindrer noe, drikker mye vann, kaffe og cola (koffeinnivå blir langt høyere en anbefalt, men velger det likevel). Skal kjøpe denne stiften som en nevnte her inne. Ellers så skal jeg utredes skikkelig av nevrolog, det tror jeg er lurt for alle migrenepasienter. Da vil jeg forhåpentligvis få prøve ut div. medikamenter og få drøfte dette med ekspert på området (medisinene må jeg nok vente med til etter fødsel og kanskje etter amming). Dette ble et langt innlegg fra meg, men godt å dele med noen i samme båt! Lykke til jenter, snart er babyene våre født og forhåpentligvis blir det bedre!
Pinnus Skrevet 22. mai 2010 #7 Skrevet 22. mai 2010 Styr unna sukker og lett produkter med aspartam (meget omtalt søtningsstoff), det har hjulpet meg. Og få nok søvn! Har ikke hatt anfall siden uke 18 ca, er i uke 34 nå.
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 23. mai 2010 #8 Skrevet 23. mai 2010 Jeg sleit veldig med migrene i forrige svangerskap + ett år etterpå (med lammelser, prikker for øyne, svimmelthet, oppkast å helvette etterpå) Nå er jeg 27+5 uker på vei med nr 2 å var sikker på at denne gangen slapp jeg unna gitt! Så FLOTT! (Starta i uke 12 sist) Men den gang ei! Her på fredagen våknet jeg kl 5 om morningen med fæl hodepine. Jeg står opp, tisser, tar med ett glass vann på soverommet å legger meg for å sove igjen. Våkner igjen kl 6 å det blir bare værre. Så kommer lammelsene i høyresiden først, hvor jeg trodde jeg skulle bli kvalt, helt ille! Babyen i magen ble kjempe stressa, å jeg merker plutselig at det ble brennvarmt i magen, er det noen andre av dere som har opplevd det?? Jeg syns det var en ekkel følelse, spesielt da han i magen ble helt vill samtidig som det skjedde... Isåfall, så holdt dette anfallet på i 17 timer i STREKK med uutholdelige smerter. Vi var på legevakta å de var helt fortvilt over at de ikke kunne hjelpe meg mer enn dem kunne,, Men du som sa at migrene har en sammenheng med lavt blodtrykk! Mitt blodtrykk ble målt 100/60 under anfallet så det er jo ganske lavt. Ligger lavt til vanlig også, men i svangerskapet har jeg ligget på 150/80 hvis ikke jeg husker helt feil.. Dette er noe herk, men får takke meg til at det startet så sent denne gangen...
Lenemor 1 rosa og 2 blå=) Skrevet 23. mai 2010 #9 Skrevet 23. mai 2010 Hei. Legger ved denne linkern i dette inlegget også. Kansje det kan hjelpe noen. http://www.acufriend.no/Default.aspx?ID=15 Klem fra
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå