nurke84 *mamma til alma* Skrevet 21. mai 2010 #1 Skrevet 21. mai 2010 ... om det er jeg som må søke for og få, eller får jeg vanlig lønn hos arbeidsgiver, jeg har jobbet fast i over 2 år der så har krav på full betaling men vet ikke som sagt om det er noe jeg må søke om, eller om jeg får utbetalt vanlig hos arbeidsgiver. har man krav på noe annen betaling som jeg burde vite?
Miss Snow Skrevet 21. mai 2010 #2 Skrevet 21. mai 2010 Du må søke om svangerskapspenger. Se nav.no for mer informasjon. Er det noe som er uklart er det bare å spørre på nav, legen eller jordmor
Mrs Preggie Skrevet 21. mai 2010 #4 Skrevet 21. mai 2010 Gå inn på søknadsskjema for foreldrepenger (ikke svangerskapspenger). I tillegg må arbeidsgiver fylle ut et inntektsopplysningsskjema. Alt finnes inne på nav.no. Du må også legge ved bekreftelse fra lege eller jordmor på termindato. Du trenger ikke søke før ca 1mnd før termin, da søknadene ikke behandles før like oppunder termin likevel. Lykke til
Miss Snow Skrevet 21. mai 2010 #5 Skrevet 21. mai 2010 Foreldrepenger selvfølgelig, ja! Jeg har sjekka ut svangerskapspenger, så jeg blanda de to et lite øyeblikk Takk for korreksjon, Spire nr 2 på vei!
Pinnus Skrevet 22. mai 2010 #7 Skrevet 22. mai 2010 Hvis du jobber i det offentlige får man som oftest lønn fra arbeidsgiver og da er det dem som skal ha papirene, ikke NAV. Tryggeste er å spørre arbeidsgiveren din. Det er en kjempefordel å få pengene fra arbeidsgiver fremfor Nav med tanke på feriepenger.
nurke84 *mamma til alma* Skrevet 22. mai 2010 Forfatter #8 Skrevet 22. mai 2010 okei, jobber i privat, men får jo betalt hos jobben om sykemeldt, så får jobben fra nav elr no sånt. så kansje dette gjelder for sånn som nå også. skal høre med sjefen da
Pinnus Skrevet 22. mai 2010 #9 Skrevet 22. mai 2010 Jobber du hos private pleier de å overlate alt til NAV. Da slipper de nemlig å betale ut feriepenger. Noen private lønner medarbeiderne og siden får refusjon av NAV men dette hører til fåtallet, dessverre...
mammaen til 2+1 Skrevet 22. mai 2010 #10 Skrevet 22. mai 2010 Det letteste er å høre med lønningsansvarlig på jobben hvordan hun vil ha det. Jeg er vist en av de heldige da.. som får lønn fra jobben (som krever etterbetaling fra NAV etterpå)... Men fyller alikevel ut papirene fra NAV på vanlig måte og leverer dem til lønningsdama vår. Hun tar seg av resten og sender dem til NAV.
mon84 Skrevet 22. mai 2010 #11 Skrevet 22. mai 2010 Jeg jobber i kommunen, vil dette si at arbeidsgiver betaler foreldrepengene?
nurke84 *mamma til alma* Skrevet 22. mai 2010 Forfatter #12 Skrevet 22. mai 2010 okei, ja jeg skal høre med sjefen å de hvordan de har gjort det med de andre som har vært gravide dær
Pinnus Skrevet 22. mai 2010 #13 Skrevet 22. mai 2010 Er ikke dem som betaler til syvende og sist, men du fyller ut skjema og leverer til lønnseksjonen på jobben. Da betaler de din lønn som vanlig og så søker arbeidsgiver om refusjon fra NAV. Vet ikke om det finnes noe regelverk for dette, men vanligvis betaler arbeidsgiver lønn i det offentlige og søker refusjon fra NAV (da får man også feriepenger) og i det private overlater som regel arbeidsgiver jobben til arbeidstaker (noe som resulterer i at man ikke får feriepenger for mer enn et par uker etter NAVs bestemmelser.) Alle må uansett fylle ut skjemaet på Nav sine sider og krysse av for om arbeidsgiver betaler lønn under permisjon eller ikke, så man må høre med den enkelte lønnseksjonen/arbeidsgiver hvilke rutiner de har.
Nisand Skrevet 22. mai 2010 #14 Skrevet 22. mai 2010 Som andre skriver her så må du søke selv om du får vanlig lønn fra arbeidsgiver. Dersom du ikke søker vil ikke din arbeidsgiver får pengene refundert fra NAV.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå