Gå til innhold

Hvor mye utgjør 50% uførestønad, sånn ca??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legen min mener jeg kanskje burde vært 50% ufør.

Men jeg er redd dette blir meget tøft økonomisk.

Noen som er 50% ufør her? hvor mye får dere utbetalt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt tidsbegrensa uføretrygd, 100% i åtte år og fikk 7000 da det startet, men økning årlig, så nå sist kom det opp i 9000 etter skatt. Vet ikke om fast er mer enn tidsbegrensa kanskje? Men uansett tror jeg det blir utregna fra hvor mye du har tjent siste år før du ble ufør, og om det er lite så evt de siste tre år før. Tror det var sånn. Selv ble jeg ufør så tidlig at jeg aldri hadde rukket å komme meg i jobb etter videregående og fikk dermed minstesats, og får nok det for resten av livet. Kjemper fremdeles for å få NAV til å gi meg fast, som alle leger og spesialister sier jeg skal ha. Lyke til!

Skrevet

Oi det var jammen ikke mye.. Da er vel 50% halvparten da ca??

Omg, det klarer jeg meg ALDRI i livet på..

Har jobbet mange år da. Så kanskje det er litt høyere..

Skrevet

100% uføretrygd er ca 66% av lønna di.

Så blir det mindre utbetalt jo mer du jobber. Sjekk NAV sine sider, det finnes sikkert noe lister der du kan gå etter.

Skrevet

Men får du 50% trygd, er det jo meningen at du oså skal klare å jobbe 50% i tillegg. Tror forsåvidt at du får noen tusen ekstra om du har hatt god inntekt før. Også får du barnetillegg på en 30kr dagen eller noe pr barn.

Skrevet

Ja, så klart. Jeg jobber jo 100% nå. Men å gå ned halve lønnen er drastisk for meg. Er redd 50% lønn og 50% ufør blir mange tusen mindre enn jeg har nå.

Har en inntekt på ca 350.000 kr.

Skrevet

Da tror jeg heller jeg ville kontaktet sjefen og forklart mine plager. Kanskje har sjefen forståelse for det, og er villig til å tilrettelegge arbeidet ditt slik at du ikke trenger å uføretrygde deg. Evt om du kan få kortere arbeidsdager, gå tidligere eller en times pause midt på dagen? Hjelp til å klare å fortsette i jobb rett og slett. Det gjør at du kanskje tjener en time mindre også, men fremdeles mer enn om du trygdet deg... Noe å tenke på... Men husk at om du ikke tar hensyn til egen helse, ender du fort opp 100%ufør, så ikke kjør på som vanlig om du egentlig vet at det er for tungt for deg!

Skrevet

Takk for fornuftig og godt svar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...