Gå til innhold

Noe som har hatt barn med after(hvitsår) i munnen, eller hatt selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

har en datter som har fått dette nå, og hun har det flere plasser i munnen, en veldig stor på tunga! Noe som resulterer i at hun ikke har spist noe annet en en yogurt og et par kjeks på 4 dager.. Hun drikker masse, så det er jo ingen fare... Men hun har også vært febersyk i disse 4 dagene, og har ørebetennelse på begge ørene, så hun trenger å få i seg litt næring nå som hun begynner å gå bra.

Noen som har noen gode tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dessverre ingen gode tips, bare all min sympati.

Jeg har slitt med det hele livet. Før kom det mer eller mindre brått på, nå komme de stort sett når jeg er veldig trøtt/stresset. Da er det lite jeg kan spise, og til tiders er det vondt å snakke.

Jeg skjønner godt at hun vil holde seg til yogurt og kjeks. Alt som inneholder syre svir noe helt vanvittig. Jeg har dilla på tomater, men når jeg har after er det helt umulig å spise de, samme med de fleste fruktene annet enn bananer.

Snakk med legen, det er mulig det er kommet noe på markedet som kan hjelpe. Jeg fant tabletter en gang i Frankrike (Aphtoral), det sved når man tok de (skulle smelte på såret) men det lindret smerten i lang tid etterpå.

Skrevet

ring tannlegen/pleiern.

Har en tannpleier i familien min, var hos henne da jeg fikk ett slikt stort sår midt på tunga. Hun hadde ett stoff som hun smurte på, å senere samme dag var såret borte :)

Utrolig vondt. Jeg får slike sår når jeg spiser appelsin eller surt godis.

Finnes midler på apoteket også, alcogel (tror jeg det heter) det blir liggende som en liten hinne over såret, og lindrer samtidig :)

Skrevet

hvis hun har flere plasser imunnen kan det være et førstegangsutbrudd av herpes (noe begge barna mine har hatt, veldig vanlig at de får det i barnehagealder sa legen)

Hvis det er tilfelle, så kan man kjøpe et skyllemiddel på apoteket som renser og bedøver litt, da er det lettere å få i dem mat og drikke. Lunket vann hjalp fremfor kald drikke hos oss. Siden det ikek skal svelges kan hun holde munnen åpen over vasken mens du sprøyter inn med sprøyte på sårene

Hvis dette er en 3-4 after kan du kjøpe dentinox(slik for å bedøve gommer ved tannfrembrudd) Det bedøver og desinfiserer litt.

Lykke til

Skrevet

Ha selv vært plaget med dette siden jeg var liten, dog noe sjeldere de siste årene, men i periodevis før kunne jeg ha det sammenhengende på forskjellige steder i munnen i opp til ett halvt år om gangen. Har vært både hos tannlege og lege flere ganger som liten og det var aldri noen behandling å få. Fikk tips om å bytte tannkrem til zendium her inne. Ellers husker jeg at jeg som liten brukte tannkrem rett på såret. Sved som et helvete med en gang men innbildte meg at det funka litt.

Snuppa her har også hatt det to ganger, men heldigvis på steder som ikke har hindret spising.

Har dessverre ingen gode råd. men om hun drikker så kan det kanskje være aktuelt å lage smoothie eller suppe til henne?

Skrevet

Hei! Jeg har slitt med dette i mange år, til tider har sårene vært så store som ti øringer. Nå har jeg endelig funnet en vidunderkur mot dette. Den heter ORALMEDIC og fås kjøpt i alle fall på vitus apoteker rundt om kring. Boots har den ikke i sortemanget sitt. Har anbefalt den til flere jeg kjenner, som og har hatt bra resultater. Det er en pakke med noe som ser ut som to q-tips, den ene er til å tørke området med, den andre skal du knekke og det kommer en lilla væske ut i toppen. Denne skal du smøre på området. Det svir litt, men går fort over, den danner enslags hinne over såret. Såret blir ikke fortere bedre, men er ikke vondt lengre. Gå over til zendium tannkrem også som jeg så over her. Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for mange gode svar! Jeg skal skrive ned alle tipsene, og skjekket ut hva jeg kan bruke.

Nå er datteren min desverre bare 2 år, noe som gjør munnskyld og aloclair veldig vanskelig.

Jeg har lest en del på nettet om dette, og der står det at man sjelden har flere utbrudd i munnen samtidig, noe jeg synes var rart.

Jeg spurte også legen om det kunne være herpes, men det trodde han ikke. Jeg hadde nemlig et lite munnsår for en uke siden, noe tannlegen min mente kunne være herpes (har herpes 1 viruset, men har ikke hatt utbrudd siden jeg var liten), så jeg har tenkt selv at jeg kanskje hadde smittet hun.

Noen har også foreslått munn-fot-hånd syken, men hun har ingen blemmer noen andre steder, eller noen andre symptomer på det.

Har prøvd det meste av mat nå, og det eneste hun greier spise er fløteis. (har prøvd smoothie og suppe:( ) har tom prøvd å blande inn kald, most banan med isen, men det går ikke. Kjeks vil hun heller ikke ha lenger. Får helt vondt i kroppen av å tenke på at hun kan ha det slik flere mnd fremover.

Takk uansett for svar, jeg gir meg ikke enda.

HI

Skrevet

Tannlegen min sa at man kun skal bruke zendium tannkrem, alle andre inneholder såpe, derfor all skummet, som visse ikke tåler.

Skrevet

Jeg får slike hvite sår i munnen i ny og ne. Det som hjelper for meg er å pensle med Corsodyl munnskyllevann 2-3 ganger daglig. Bruker en q-tip. Munnskyll med f. eks. Colgate munnskyllevann 2 ganger daglig fungerer bra det også, men er kanskje ikke så aktuelt på en liten en. Min er erfaring er at dette desinfiserer veldig godt og virker veldig fort.

En annen ting er at jeg har hørt at såpestoffene i vanlig tannkrem kan skape after/hvitsår ho de som er disponert for det. Zendium tannkrem inneholder ikke såpestoffer og er et fint alternativ. Håper dette kunne hjelpe:)

Skrevet

Takk for alle svar, det hjelper :)

Har gått til innkjøp av zendium, og skjekket ut de andre legemidlene dere anbefalte.. Det er desverre sånn at de ikke kan brukes av barn på hennes alder :( Men vi har kjøpt aloclair, så får prøve det ikveld!

Ellers tusen takk :) Har fått i hun 2 porsoner havregrøt siden igår kveld, utrolig hvor glad man blir bare de spiser litt! Nå trenger jeg ikke være så hysterisk for at hun ikke har spist..

Skrevet

Eller, er det noen som vet om corsodyl kan brukes på barn på 2 år? Oralmedic kunne hvertfall ikke brukes på barn under 12, og jeg spurte farmasøyten om hvilke legemidler for dette hun kunne bruke, og da trakk hun frem aloclair, så regner med corsodyl ikke kan brukes heller :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...