Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå skal lille gosse begynne å spise mat. Dette blir gøy! :-)

Men; hva begynte dere å gi deres små? Helsesøster anbefalte å gi grøt som er tilpasset alderen. Dette da denne inneholder det han trenger av jern osv. Men jeg synes at disse ofte er en blanding av flere matvarer. Er det ikke slik at en skal introdusere en og en matvare da?

Hva begynte dere å gi deres små?

Jeg har også lyst til å lage mat selv, men da bør jeg kanskje vente med det da? Jeg så for meg at jeg skulle begynne med å mose banan, potet og sånt og gi de første gangene jeg, men det er kanskje som hs sier at det er best å kjøpe ferdig på butikken til å begynne med?

Og er det slik at en skal redusere antallet d-dråper når de begynner å spise fast føde?

Takknemlig for svar! :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke "best" å kjøpe maten. Det er både enkelt og billig å lage smaksprøver selv av potet, gulrot og etc. Går du inn på denne siden: http://www.helsedirektoratet.no/ernaering/spedbarnsern_ring/, finner du en brosjyre som du kan laste ned med nyttige oppskrifter og god informasjon.

Du kan også lage grøt selv av for eksempel hirse, som er naturlig rik på jern og glutenfri. Det står også oppskrifter på hjemmelagede grøter i helsedirektoratets brosjyre.

Lykke til! Vi har nettopp begynt, men det er ikke bare lett... ;)

Skrevet

Takk for svar! Den linken var jo veldig fin da.

Tror på at det ikke bare er lett altså. :-) Men satser på at det blir moro lell. ;-)

Skrevet

Vi begynte ved 4 mnd og jeg har kun gitt hjemmelaget mat, også grøt, og kan virkelig anbefale det! Synes det var underlig at helsesøster foreslo industrifremstilt mat... Det er ikke noe problem å få i de små nok jern gjennom hjemmelaget mat så lenge du er bevisst. Det med en og en matvare har vi ikke vært så kjempenøye på. Lager jo feks eple og pæremos, grønnsaksblandinger med flere grønnsaker etc.

Det er like greit å begynne med hjemmelaget mat med en gang siden det kan ta litt tid å finne ut hvordan småen liker maten tileredt, smakssammensetninger han liker osv.

D-dråper kan du gi som før.

Skrevet

Vi begynte aller først med risgrøt med banan fra Nestle - litt tilfeldig egentlig. Men så fikk han så veldig forstoppelse at vi sluttet. Gikk over på hirsegrøt fra Holle (den inneholder bare hirse), som vi tar litt hjemmelaget sviske- eller aprikosmos i for magen og smakens skyld. Den tåler magen hans godt. Skal visst være en god startgrøt siden den er mild.

Most banan begynte vi også med ganske fort, men virker som han blir forstoppet av for mye banan (dessverre - han elsker det og så er det jo så enkelt!)

Det neste vi introduserte var grønnsaksmos fra Nestle (4 mnd glass). Det tåler han godt. Så begynte vi med kveldsgrøt fra Småfolk (i håp om at han skulle sove bedre - men dengang ei..)

De siste dagene har han fått litt middagsglass også, og det ser ut til å gå bra.

Jeg hadde også egentlig tenkt å lage det meste av maten selv (ikke grøt, da kjører vi ferdig). Laget sviske- og aprikosmos selv for ei stund siden, var superenkelt og har fremdeles lager i frysen. Men i det siste har søvnen forverret seg så mye at jeg ikke orker mer enn jeg må, så da blir det ferdigmat til energien (og søvnen) er tilbake..

Vi er heldigvis velsignet med en gutt som gaper og spiser godt av alt vi gir han - måtte det vare!!

Skrevet

Takk for svar! :-)

Oki, da tenker jeg at jeg prøver å lage litt mat selv jeg også. Det er jo hjemmelaget mat som han kommer til å få etterhvert som han blir større også, så før eller senere må han jo bli vant til den.

Jeg synes også at det var snodig at hs mente det var best med grøt fra butikken, men kanskje hun bare mente at det var lettvint og ikke noe nederlag å bruke den da?

Men så har jeg et dumt spm..... for i dag fikk han maisgrøt fra nestle blandet med morsmelk. Vi begynte med et par teskjeer. Også skal man jo gradvis øke til en hel porsjon. Men introduserer dere andre matvarer (f eks most potet) sammen med grøten etterhvert da? Slik at man f eks etter en uke gir et par spiseskjeer grøt også litt most potet etterpå. Eller gir dere andre matvarer til en annen tid på dagen? Eller kutter dere ut grøten og gir llitt most potet en dag? Jeg er helt grønn på dette og vil jo bare gjøre det riktig for gosse min. :-)

Skrevet

Stakkars, det er ikke godt med forstoppet mage da. Men det høres jo ut som dere har kommet godt i gang med tilvenningen.

Veldig glad for å høre erfaringer altså! Skal følge med magen til den lille nå fremover. I det siste har han hatt diare (tenner på gang), så det har forsåvidt ikke noe å si om han blir litt fastere i magen altså. ;-)

Den lille her i huset virker å være nysgjerrig på mat han også. Første smaksprøve var ihvertfalll ikke noe problem. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...