Storebror snart? Skrevet 21. mai 2010 #1 Skrevet 21. mai 2010 Hei! Jeg vet ikke om noen har vært borti liknende lei situasjon som meg, men jeg prøver likevel. Kortest mulig fortalt: Startet første søskenforsøk (IVF) januar 2009. Gjennom hele 2009 hadde jeg hele 3 avbrutte forsøk - altså avbrutte før uttak (pga blant annet cyster). Siste avbrutte forsøk var 1. des 2009. Alle disse 3 forsøkene gikk som ett og samme forsøk, hvis dere skjønner - siden jeg ikke kom langt nok til uttak noen av gangene. Summen av utlegg for medisiner kom imidlertid over 15000 kr. Rundt nyttår ble jeg gravid på egenhånd, helt ut av det blå. Alle var lykkelige og Ullevål sendte meg papirer på at første søskenforsøk var avsluttet slik at jeg kunne sende inn kvitteringer til Helfo for å få igjen det overskytende av egenandelen. Dessverre mistet jeg i uke 11. Tilbake sitter vi enda ikke gravide igjen (alle sa jo selvsagt at "siden dere nå har klart det en gang, vil dere nok klare det på egenhånd en gang til")... Ingen graviditet på vanlig måte enda. Vi er lystne på å starte opp med IVF igjen, men det gikk litt opp for oss her forleden dette med pengene. Altså: Vi fikk avsluttet det første forsøket (selv om vi ble gravide på egenhånd), fikk igjen noen få tusen fra Helfo - men nå hvis vi ønsker å starte igjen må vi starte på 0,- igjen, altså på scratch hva gjelder egenandel... Som om det ikke er tragisk nok at vi mistet, føles det enda mer håpløst at vi på en måte har "mistet" 15000 kr.. Hadde vi ikke avsluttet det første forsøket, kunne vi nå startet på igjen (har avtale med sykehuset at vi kan starte på igjen når vi ønsker), og sluppet 15000 nye kroner i egenandel... Dette føles som en tung byrde. Vi har brukte flerfoldige tusen i denne prosessen og det er tungt å vite at 15000 nå bare er "sløst" bort. Noen som har opplevd noe liknende??
Rypefest-2imagen sprekkferdig Skrevet 21. mai 2010 #2 Skrevet 21. mai 2010 Kan ikke skjønne at du må ut med nye 15000 kr. Det offentlige dekker 3 forsøk og på de forsøkene skal ikke medisinkostnadene overstige denne summen. Vi hadde 2 og 1/2 fullført forsøk på snuppa sist og betalte da 15000 i medisin og ingenting mer. Ring klinikken og hør. Du må selvfølgelig dekke medisinene underveis og få refundert i etterkant.
Storebror snart? Skrevet 21. mai 2010 Forfatter #3 Skrevet 21. mai 2010 Men er det ikke slik at når man får avsluttet et forsøk (da er man jo oftest blitt gravid) - da begynner man på nytt på forsøk nr 2 fra det offentlige og må starte på nytt igjen med egenandelen? Mulig jeg har misforstått? Kanskje du har rett. Nå ble jeg litt glad, merker jeg. !!
Storebror snart? Skrevet 21. mai 2010 Forfatter #4 Skrevet 21. mai 2010 Det er jeg som har blitt feilinformert tidigere. Snakket nå med Helfo, fikk endelig tak i en snakksalig person. Og jeg skal IKKE starte på scratch hva gjelder egenandel :-) :-) Gledelige pinsenyheter ja!!
Rypefest-2imagen sprekkferdig Skrevet 21. mai 2010 #5 Skrevet 21. mai 2010 Så fint at du fikk fatt i noen i HELFO. Ikke bare enkelt det nei. Jeg sjekket også litt ekstra i formiddag og fikk det samme svaret som deg. Ble brått litt usikker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå