Lille Meg :) Skrevet 21. mai 2010 #1 Skrevet 21. mai 2010 Jeg gru-gleder meg! Skal til legen for første svangerskapskontroll, og dette blir spennende! Kjenner at jeg gleder meg mest til å høre hjerteslag, slik at det "går opp" for meg at det faktisk er noen inni magen min Og det som er så teit, er at jeg aldri har vært hos gynekolog før :S Derfor blir det rart og gå til en slik undersøkelse... Svar meg dem som kan: 1. Jeg vil være 8+2 når jeg skal til legen og da blir det innvendig UL? 2. Hadde du barbert deg nedentil (rydda opp litt) før du dro til legen, eller hva gjorde du? 3. Var du så heldig at du hadde med deg din bedre halvdel? Min er på jobb, så han får ikke vært med. Litt dumt, men det funker
26/5-10 Skrevet 21. mai 2010 #2 Skrevet 21. mai 2010 ikke for å skuffe deg, men tviler på at du får høre hjerteslag. Det er alt for tidlig, de fleste leger og jordmødre vil ikke lytte etter dette før tidligst i uke 14. Og det er ikke vanlig med gynekologisk undersøkelse i forbindelse med svangerskap lenger. Ikke sikkert de sjekker deg før du faktisk er i fødsel. men dersom du vet at du skal ha ultralyd, så er det nok innvendig ja.
blebla Skrevet 21. mai 2010 #3 Skrevet 21. mai 2010 jeg hadde ikke en eneste underlivsundersøkelse før selve fødselene med forrige mann. Men venninnen min som gikk gravid på likt ble sjekka ved første kontroll.dette var et og et halvt år siden. Men tror ikke det er vanlig. Min første kontroll var egentlig ikke noe spesiell i det hele tatt. Vi hørte ikke på hjertelyd eller noen ting. Vi bare prata. Kanskje jeg hadde med urinprøve, og at de veide meg. men ikke noe mer spennende. Så hvis ikke du har bestilt en ultralyd så bør du kanskje forberede deg på at det ikke er så veldig spennende time. Men du har kanskje bestilt det. Da er det sikkert spennende. Og det gjør heller ingen ting om du ikke har med mannen. Jeg hadde aldri det. uten om på ultralyd i uke 17 eller 18 eller når det var. Jeg så aldri noen av de andre jentene på venterommet hadde med seg mennene heller. lykke til.
mamma til lillingen Skrevet 21. mai 2010 #4 Skrevet 21. mai 2010 Jeg trodde at man fikk høre hjertelyd, men legen sa ikke noe om det, og jeg glemte helt å spørre. Man får mye info! Jeg hadde med meg ei liste over spørsmål, men den glemte jeg helt, satt vel egentlig bare med store øyne og øre for å få med meg alt legen sa. Hun tok en celleprøve (siden jeg nå lå der med bena i været, sa hun;) samt klamydia-test, og kjente på livmora innvendig og utvendig. Veide meg, skrev ned info om meg og barnefaren. Etterpå var det inn på lab'en for å ta blodprøver og urinprøve. Fikk noen brosjyrer og en bok om graviditet, og fikk bestilt neste time hos jordmor med det samme. Alt gikk veldig raskt, og jeg satt igjen med en følelse av "jammen, hva nå da??". Så jeg anbefaler å ta alt med ro, og så er det å vente i spenning til neste andre sjekk.
Mamma'n til Martin & Mille :) Skrevet 21. mai 2010 #5 Skrevet 21. mai 2010 Hvis du skal til en gynekolog, så tar han GARANTERT en innvendig UL på deg ) Men hvis du skal til vanlig fastlege eller jordmor, så har ikke de mulighet til UL, og det er for tidlig til å høre hjertelyd! Det er stort sett bare blodprøver og utfylling av helsekort, samt utdeling av div. svangerskaps brosjyrer/bøker på første kontroll
Mamma'n til Martin & Mille :) Skrevet 21. mai 2010 #6 Skrevet 21. mai 2010 Jeg hadde forresten rydda opp litt Jeg har hatt "storrengjøring" med høvelen nå i uke 39 nedentil, så jeg er klar til fødsel ikkkkkkke lett!! hihi
Lille Meg :) Skrevet 21. mai 2010 Forfatter #7 Skrevet 21. mai 2010 Hehehe..takk for svar alle sammen Utrolig hvor lite man veit første gangen! Da får jeg forberede meg på å få masse info, og kanskje rydde opp litt i forkant så det er "rent og pent" (Tror ikke det er lett å rydde opp der nede i uke 39, så sier bare godt gjort til deg ) Kanskje jeg skal skaffe meg en liten perm med alle papirer og sånn, for det har jeg en tendens til å miste...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå