Gå til innhold

Diskusjon på jobb, har jeg rett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi snakker om Taco nemlig:-)

Jeg nevnte at vi skulle ha dette til kveldskos idag, noe vi bruker stort sett hver fredag da eldstejenta elsker dette.

Da var det en her som påsto at det er VELDIG usunt?!

Jeg argumenterte med at vi bruker svinekjøttdeig, tomat, agurk, salat, paprika, mais, rødløk, hvitost, salsasaus (u/sukker) og noen bruker litt rømme. Vi bruker hvetetortillas eller tacoskjell til. Jeg bruker ofte å blande alt sammen til en salat på min tallerken, uten hvetetortillaen da.

Man skal jo ha litt fett også, og det er jo ikke store mengdene med ost vi bruker. Det er heller ikke så mye rømme som brukes. De er to stykker som bruker det, og hver gang er det 2/3 deler igjen av boksen.

Jeg vet at det er en del salt i krydderblamdingen, men vi liker de posene veldig godt. Vi har aldri prøvd å lage den selv.

Tortillaene er jo også en del hvitt mel i.

Men er dette så VELDIG usunt som han hardnakket påstår?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Taco og Wraps nevnes jo som sunne greier i alle slags matfora. I allfall om man velger lettere alternativ som du. At taco skal være usunt er det dummeste jeg har hørt. Hva er det som er så usunt i tacoen da??

PS: Du kan bruke Spisskumin i stedet for posene. Like godt synes jeg. Den står i krydderhylla. Husk at Spisskumin og Cumin ikke er det samme.

Skrevet

Det var det jeg heller ikke skjønte, han hadde en lang lekse om hvor mye usunt vi proppet i ungene våre. "Foreldre nå til dags" liksom...

Men det var da tortillaen, salsasausen, osten og rømmen som var så ille. Det er jo det vi har minst i tortillaen. Vi pøser på med grønnsaker, faktisk så mye at vi har vanskeligheter med å lukke tortillaen ;-)

Men neida, dette var fy-fy mat uansett.

Spisskumin? Kun det altså?

Er det veldig stor smakforskjell da? (mulig det er et dumt spørsmål, hihi )

Skrevet

Det er ikke veldig usunt. Klart det er jo litt mel av den usunne typen i wrapsene selv om du velger fullkorn, og i skjellene er det jo endel fett. Det er mye salt i ferdig krydderblanding, samt litt tilsetningsstoffer som konserveringsmidler. Men alt i alt er dette en mye sunnere middag enn mange andre halvferdige retter! Det er jo masse friske grønnsaker og så lenge en ikke velger det feteste kjøttet så er dette en middag jeg kunne spist og servert barna med goooood samvittighet:)

Skrevet

Jeg tviler på at det er det mest usunne som finnes, ja:)

Mye grønnsaker i taco.

Skrevet

At taco nevnes som sunne retter i alle matfora betyr ikke at det er sunt.

Og fodri om alt slags grønne sunne ting blir satt frem så betyr ikke det at barna spiser det.

Taco er en "helgerett" på lik linje med pizza,hamburgere osv. Det er ikke sunt.

Og før alle river meg i filler med sine argumenter: spør en barnelege eller en helsesøster om taco er sunt.De får seg ihvertfall en god latter!

Skrevet

Hjemme hos oss så spiser minstegutten kun grønnsakene. Han får en lefse på fatet fordi han vil ha det samme som oss, men han spiser den skjelden. Han knasker paprika, agusk og mais. Kjøttdeig vil han ikke ha, og vi må for all del ikke tilby rømme, det er "æsj!" :)

Så hjemme hos oss er nok taco noe av det sunneste vi tilbyr han :)

Vi bruker også svinekjøttdeig. Og eldstejenta spiser en god blanding av alt, men aller mest grønnsaker.

Hun har sett på oss, og vi bruker MYE grønnsaker på!

Skrevet

Og derfor sliter fler og fler norske barn med overvekt! Foreldrene tror faktisk taco er sundt:-S

Skrevet

Som helgemat man skal kose seg med er vel taco noe av det beste du kan servere, det er jo mye grønnsaker til tacoen.

Da må man jo selvfølgelig servere de lette produktene, som svine/kylling-kjøttdeig, lett rømme, fullkorns wraps og selvfølgelig MASSE gode grønnsaker :)

Skrevet

Hvis man dropper rømmen og bruker fullkornslefse eller ris er det vel ikke usunt. Jeg tviler på at det er meksikanskinspirert mat som gjør norske barn overvektige. Kjøttkaker laget av familiedeig med feit brun saus er nok hakket verre ...

Skrevet

I slike diskusjoner er det viktig å presisere hva man mener med sunt / usunt. For noen uopplyste mennesker er mat med et høyt energinivå usunt, uavhengig av næringsinnhold, mens energifattig mat er sunt uansett om det ikke inneholder noe av det kroppen trenger.

Dette synet på mat mener jeg er meget usunt!

Mat som inneholder mye næringsstoffer er sunt - ferdig snakka.

Så må man ta hensyn til mengde, og holde nivået lavt på de veldig energitette matvarene.

I et sunnhetsperspektiv er det absolutt viktigste at man faktisk spiser mye grønnsaker, frukt, urter, nøtter, krydder mm. Det er helt ok å spise noe mindre sunt samtidig, man må bare IKKE utelate det sunne.

Så jeg mener at taco er både helgemat og det er sunt, fordi det inneholder mange matvarer, noe som gir et variert kosthold. Det er også viktig å få et bevisst forhold til hva som er kosemat og hva som er hverdagsmat, og hvis kosematen i tillegg er næringsrik er det et pluss.

Spis taco i helgen med god samvittighet!

Skrevet

Men hvorfor er rømme sa usunt da? utenom at det er fetendes er det vel ikke driekte usunt! Å hvorfor i alle dager skal en ikke kunne unne seg litt taco i helgene? Usunt el ei! hva er meningen en skal spise hver dag da?? Fisk?? Får no være grenser for hysteri..

Skrevet

Enig i at alle her inne mener og synser.

Om man vil vite om det faktisk er sundt så spør man feks en lege eller en helsesøster.

De sier at taco er usundt.

Skrevet

Jeg er helt enig i at man kan unne seg taco i helgene:-)

Jeg syns at det viktigste er å gi barna ett normalt forhold til all mat. Noe er hverdagsmat,noe festmat og noe er helgekosmat.

Men jeg kaller det ikke sunn mat,det er derfor jeg ikke har det som hverdagsmat flere ganger i uka i forskjellig form og farge.

Da er faktisk fajita sunnere om du ikke bruker krydderpose mener jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...