Anonym bruker Skrevet 21. mai 2010 #1 Skrevet 21. mai 2010 Hva skjedde med Hvilken Hvilket Hvordan osv... Jeg får helt fnatt!
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2010 #2 Skrevet 21. mai 2010 Blir nok litt for hardt å skulle holde rede på flere ulike uttrykk tenker jeg...
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2010 #3 Skrevet 21. mai 2010 haha! tenkte det samme! :D fnatt er forresten noen plasser(som her) det samme som; ukontrollerte rykninger i underlivet !! hehehee
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2010 #4 Skrevet 21. mai 2010 Hva pokker er "ukontrolerte rykninger i underlivet"? og skjer det så ofte at man må ha et eget ord for det?
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2010 #6 Skrevet 21. mai 2010 Skjønner ikke hvor folk har fått dette med underlivsrykninger fra? fnatt -et (trolig beslektet med dialektordet *fnas 'skjell') = skabb Brukes ofte i overført betydning om noe svært irriterende "det er til å få f- av"
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2010 #7 Skrevet 21. mai 2010 Pass på blodtrykket HI. Du må jo slite deg ut i hverdagen, hvis du blir så stresset av noe som dette... Stakkar deg...
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2010 #8 Skrevet 21. mai 2010 Og på enkelte plasser i vårt langstrakte land har folk et stort problem med underlivsrykninger -slik at noe "svært irriterende" har fått den overførte betydningen "rykninger nedentil". Fascinerende.
Gjest Skrevet 21. mai 2010 #9 Skrevet 21. mai 2010 Åssen er likestilt med hvordan/hvorledes og er helt lov det, men det skal skrives med Å og ikke o. http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=%E5ssen&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2010 #10 Skrevet 21. mai 2010 HI her. For det første, jeg blir ikke stresset. Nummer to, helt enig med deg Kakledama, jeg skulle ha taklet å lese det om det i det minste sto åssen og ikke ossen. Men når det er sagt, så synes jeg fortsatt det lukter litt lavmål av hele ordet ;-)
blomstre Skrevet 21. mai 2010 #11 Skrevet 21. mai 2010 Tja, jeg begynte å bruke åssen der det passet seg i mine norskstiler i 1983/4 eller deromkring og fikk det godkjent av norsklæreren. Synes det er bare du som er sidrumpa jeg ;-) (ment som et venskapelig dytt i siden og ikke som en surmaga spydig kommentar). Kunne ikke falt meg inn å bruke hvorledes i allefall. Men av nysgjerrighet; Hvorfor skriver noen ossen? Utales det med o på noen dialekt?... Har sett dette andre steder også. Kossen har jeg jo hørt, men ikke ossen. Finnes sikkert fler varianter også - ja til dialektisk mangfold!
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2010 #12 Skrevet 21. mai 2010 Hi igjen her. Hehe, joda, tok den sidrumpa komentaren helt fint ;-) Og det kan nok stemme at jeg er litt prippen i språket...
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2010 #13 Skrevet 21. mai 2010 Enten må det være en og samme person som plutselig skriver masse innlegg her inne, eller så må det ha blitt et populært uttrykk. Det har jo tatt helt av. Åssen er greit nok, men jeg har ikke sett det bli skrevet med O før nå, det ser ikke helt bra ut for å si det mildt
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2010 #14 Skrevet 21. mai 2010 Ja der tror jeg du har rett. Et eller annet naut har nettopp meldt seg inn, og skriver masse innlegg. Men pokker gå tilbake til skolen med en gang ungen skal i barnehage. ÅSSEN ÅSSEN ÅSSEN ÅSSEN ÅSSEN ÅSSEN ÅSSEN!
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2010 #15 Skrevet 21. mai 2010 Har "åssen" blitt et ord? Trodde ikke det var lov heller jeg. Stygt er det uansett. "Hvordan" er mye bedre.
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2010 #16 Skrevet 21. mai 2010 Folk har jo til og med begynt å slenger på den h`en fra spørreordene før hvert ord de skriver jo! eks. "jeg hvet ikke"... haha! Og noen blander "vært" og "hvert" ... eks "idag har jeg hvert i byen". Blir så irritert av å lese statusoppdateringene mine på facebook... er det mulig? Dette er jo voksne mennesker.. Ahh, og her jeg bor vet jeg om mange som skriver "oss" når de mener "hos" ! Eks "jeg er oss mamma". Blir oppgitt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå