Gå til innhold

spiste spekeskinke i dag,noen andre som.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

har spist det i svangerskapet? det var i en gryterett da vi var i selskap, og jeg viste ikke at det var det, trodde det var bacon... huff blir litt redd kjenner jeg, er 34 uker på vei.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har spist massevis av spekekjøtt gjennom hele svangerskapet, senest på 17. mai. (Jeg vet jeg burde latt være, men akkurat dette har jeg unnet meg.) Så lenge kjøttet du spiste var ingrediens i en gryterett kan du slappe av. Da har kjøttet vært kokt og de farlige bakteriene har gått dukken... :)

Skrevet

spekekjøtt kan være farlig for gravide å spise, fordi det i realiteten er råttkjøtt, som kunn er salta og tørka. Bakterier i råttkjøtt kan være veldig alvorlig for et lite foster, selv om vi stortsett tåler disse bakteriene godt. Babyen kan i værste fall få store hjerne- eller øyeskader. Råtkjøtt og jordbakterier på forewksempel grønnsaker er det mattilsyne sier er viktigst å holde seg unna i svangerskapet.

MEN du sier at skinken var i en gryte. Da er nok kjøtte blitt så pass varmebehandlet at det er helt trykt å spise.

Husk at morpølse, og salami osv også er spekekjøtt som ikke er varmebehandlet.

Skrevet

Tror nok du kan ta det helt med ro altså. Nå er det jo ikke sånn at det er spesielt stor sjanse for å få i seg disse farlige bakteriene når man spiser ubehandlet kjøtt heller da. Jeg har spist både salami, spekeskinke, røkt laks og sushi i svangerskapet jeg så lenge jeg har visst at det har vært helt helt ferskt.

Skrevet

Spiste det selv på 17.mai. Litt mindre enn jeg ville gjort hvis jeg ikke var gravid, men jeg er ikke så hysterisk på mat. Men det er no meg.

Er i uke 33.

Det går nok veldig bra meg deg også!

Skrevet

det var en "kald" gryterett, med pasta og kylling. så tror ikke kjøttet har vært varmet opp eller noe.. men får bare håpe det går bra! noen som vet hvordan man kan merke om noe er galt pga at man har spist noe "ulovlig"?

tusen takk for svar forresten:)

Skrevet

Det er veldig liten sjans for at det har skjedd noe galt. Bare forstett å være forsiktig. Jeg ser at noen ener at dette ikke er så viktig, men jeg for min del liker å være på den sikre siden.

Dette går helt sikkert bra. Før i tiden tenkte de ikke på dette i det heletatt. Det går stortsett bra.

Skrevet

Jeg har spist fenalår, for en tid tilbake, og tenkte veldig mye på det i ettertid. At min egoisme kanskje skal være skyld i at barnet blir skadet. Men man kan ikke tenke sånn over alt man gjør! Men prøver å holde meg unna spekemat. Spiser kokt skinke feks, og skjærer bort evt skumle flekker i kjøttet. Litt overbekymra kan man si. Men har veldig lyst på salami, og lurer på om jeg skal spise litt, det inneholder jo for det meste bare fett og hvitløk uansett...

Skrevet

Man kan trygt spise spekeskinke hvis det har vært varmebehandlet godt.

Skrevet

jeg har spist dette gjennom hele svanegrskapet, seinest på 17 mai. tror det ikke er noe problem og ikke noe å bekymre seg over.

Skrevet

Spist masse spekemat gjennom alle tre svangerskap.. Har to friske unger og en liten på vei...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...