Gå til innhold

Eneggede tvillinger med 1 morkake

ezzy77

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei!

Var forskjell på mine, men de var toeggede.

Jeg tilhørte Bærum sykehus og de tok alle kontroller av meg fra uke 7, ring sykehuset ditt og hør.

Tvillingsvangerskap er risiko, og dessverre er det værre med eneggede enn toeggede så jeg hadde stått på for en god oppfølgning.

Også for å roe deg.

Lykke til.

Mine gutter er også eneggede med felles morkake og ytre fosterhinne. Ble stadfestet at den ene var litt mindre enn den andre på ordinær ultralyd i uke 18. Har siden det fått jevnlig oppfølging av rikshospitalet. Sånn jeg har forstått det så er farene: TTTS (tvilling til tvilling transfusjonssyndrom) eller at den ene rett og slett får mindre næring fra morkaken enn den andre. Du vil sikkert få mer informasjon om dette på neste ultralyd! Hos meg har de blitt sikrere og sikrere på at det handler om morkakesvikt og ikke TTTS.

De er egentlig ikke så opptatt av veksten, men bruker ultralydene til å måle blodgjennomstrøming for å se om begge barne får tilstrekkelig med næring.

Jeg er i uke 27 nå og går nå til ukentlig ultralyd (hver 14. dag frem til uke 24). Det er helt tydelig at den minste får mindre næring enn den største, men foreløpig har den fått tilstrekkelig til at den har en tilfredsstillende vekst.

Følger meg godt ivaretatt på rikshospitalet. Fått beskjed om at om jeg er det minste bekymret skal jeg ringe dem og så kan jeg få komme på en ultralyd. Jeg tenker at min hovedjobb er å tenke positive tanker, bekymre meg minst mulig og sørge for å spise og hvile slik at de har best mulig vekstvilkår. Utover det er det ikke noe vi kan gjøre for å påvirke situasjonen.

Lykke til! Det går jo stort sett bra :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...