Gå til innhold

Hva er egentlig vitsen med barsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er enig med hi, og håper jeg kan reise hjem fort som fy denne gangen.

Var egentlig bare kjipt å være der, ble smådeppa og lengtet hjem hvor mannen min og jeg kunne være i ro og fred.

Slet med amming, pleiere skulle dytte den ungen på puppen min i hytt og pine, bare stress. I tillegg kom det for mye besøk, og jeg lå på 3-mannsrom (som siste dagen ble til 4...). Klarte rett og slett ikke å kose meg som nybakt mamma, og det er jo litt trist.

Lå i tre netter, og det var for lenge. Gruer meg faktisk denne gangen. Ikke til fødsel, faktisk, men til barsel, hehe. Men etter det jeg har skjønt reiser man ofte tidlig hjem andregangs, hvis alt går som normalt :-)

Fortsetter under...

Skrevet

Og forresten, ja er veldig for bedre hjemmeservice. Evt neste gang ønsker jeg bare å komme meg hjem så fort som overhode mulig. Var først når jeg kom hjem at jeg fikk slappe av. Men da har man ikke oppfølging på amming, stell osv.

Skrevet

Enerom hadde vært fint. Snørr og tårer i all offentlighet er ikke gøy, og jeg var glad for at jeg slapp å vise mitt hovne oppsyn for andre enn mannen, jordmor og barnepleier som kom innom.

Skrevet

Jeg synes barsel er helt topp jeg! Ja, du må føye deg andre og tilpasse deg andre barns skriking osv. men når du har flere unger hjemme, så har du absolutt bruk for å slappe av og kose deg bare med babyen det første døgnet, de to første dagene eller de første fire om du vil. Jeg gleder meg til barseloppholdet ihvertfall for jeg vet at når du først er hjemme kan du ikke bare sitte på stas...! :)

Skrevet

Hjemmeservice hadde vært toppen og sannsynligvis mye billigere enn å ha folk liggende på barsel. Da kunne nybakte foreldre føle seg trygge på at barnets ve og vel blir ivaretatt hjemme og barsel kunne blitt lagt opp til å passe for dem som virkelig trenger medisinsk hjelp etter fødselen og dem som ikke har noen hjemme som kan hjelpe dem i starten.

Skrevet

Jeg ville nå slappet bedre av med mitt eget barn hjemme, enn tre andre vrælende nyfødte og alt annet det innebærer å dele rom med tre andre ;-)

Annonse

Skrevet

Da mener jeg det barnet jeg har fra før...

Skrevet

Tror kanskje dette har med hvilken barsel man er på?

Jeg har født begge mine på Sørlandet sykehus Arendal og vært 5 dager på barsel begge ganger.

1gang kom ikke ammingen i gang og jeg trengte mye hjelp. Jeg fikk fødseldepresjon i etterkant og var derfor lenge på sykehuset med nr 2 og.

Siden jeg var åpen ang fødselderpresjon med nr 1 fikk jeg enerom og masse oppfølging. Jeg kan ikke få skrytt nok av personalet der.

Så JA til godt bemmanede barselavdelinger:-) og at de har kapasitet til at de som trenger det føler de kan være lenger enn 3 dager.

Gjest Sauen og ungene
Skrevet

Jeg ville egentlig reise hjem fortest mulig med nr 2, men måtte bli pga akutt keisersnitt... Ble veldig stressa av å være der, men hjemme hadde jeg jo hatt en sjalu toåring hengende over meg hele tiden, så sånn sett var det godt.

Et alternativ til at alle "må" være på barsel kunne jo vært å gi far f.eks en uke fri med lønn etter fødsel, som arbgiver fikk refundert.. De kunne nok spart inn de pengene på barselavdelingene... Sykehusplasser er dyrt!

Skrevet

HI her :) Må bare rette på ett mulig inntrykk av at jeg har vært dagesvis på barsel etter keisersnitt. Jeg har reist så fort rå har vært. Etter hastesnittet med nr 1 måtte jeg bli i 3 netter, fikk ikke reise før pga blodtapet. Maste en hel masse....

Med nr 2 som også endte i snitt, men mye mer kontrollert, måtte jeg bli i 2 netter... Maste masse da å.

Sikkert ingen grunn til å syte, men drømmen for meg hadde vært om noen hadde giddi tatt meg ut av den f... senga samme kveld og gitt meg mulighet til å reise hjem sent den kvelden eller tidlig neste morgen. Det hadde funka fint for meg om de bare hadde lagt til rette for det, eller hadde turt det.

Og det er jo ikke slik at man ikke får hjelp om noe skulle skje heller :) Finnes jo ambulanse osv osv..., så SÅ utrygt kan det da ikke være å komme tidlig hjem.

Dessuten vil jo dere som trives der få mye mere plass, så jeg kan ikke forstå annet enn at det måtte være en vinn, vinn situasjon.

Skrevet

Enig!!! Har nå født 3 barn og synes barseloppholdet er pyton!!! Jeg sover så dårlig på fremmede plasser og er helt vrak når jeg endeligt får reise hjem. Når jeg fikk sistemann fikk jeg hvertfall ligge på barselhotell og det var veldig mye bedre enn barselavd. men litt stress å måtte gå ned i kafèen for å spise innen det og det klokkeslettet. I tillegg var det et styr for mannen min og storebrødrene som kom på besøk på ettermiddagene, ungene var mer eller mindre på høygir og gikk helt bananas på det lille hotellrommet. Og når de skulle gå, var det langt over leggetid og da ble det skriking og lokking.. Og slik var det to kvelder på rad!! Ikke koselig i det hele tatt.. Får vi en fjerdemann, som vi har planer om, da reiser jeg hjem så fort jeg kan etter fødsel!

Skrevet

Jeg hadde det fantastisk på barsel! Når jeg leser innlegg over så föler jeg at jeg har hatt en luksusopphold i forhold til mange andre, så jeg må bare fullrose Fredrikstad Sykehus og spesielt födeavdeling B7 (det er tre födeavd. der). Vi hadde enerom med dobbeltseng, og delte bad med et annet rom. Pappaen bodde sammen med oss hele tiden. Han måtte egentlig kjöpe mat selv i kantina, men pleierne der sörget for å bestille masse ekstra brödskiver og pålegg slik at pappane også fikk frokost og kvelds.

Pleierne var kjempesöte mot oss. Alle kom og hilste på oss når de kom på vakt, og alle skröt av babyen og at de hadde hört om den fantastiske födselen (uplanlagt födsel i vann). De hadde jo ikke trengt å gjöre det, men det kosta så lite for dem, og betöd så mye for oss.

Vi fikk masse hjelp med ammingen som gikk skikkelig DÅRLIG. De tilböd oss å bli en ekstra natt fordi de så at guttungen vår var dårlig til å suge, og forsto at vi var urolige pga det. Kjempeservice! Jeg trivdes på barsel, og blir det et nytt opphold så kommer jeg til å benytte meg av tilbudet og önske meg til samme avdeling.

Skrevet

Har ikke så veldige positiv erfaring fra barsel jeg heller. 4 mannsrom med stressede jordmødre, unger som gråter, masse besøk mesteparten av dagen osv osv.

Men da jeg fødte nr to så lå jeg på pasient hotell og det var helt supert! Masse hjelp da du ønsket det, lite om du ville være i fred. Bare deg selv om din unge å forholde seg til, god mat og besøk da det passer deg. Veldig deilig å ha eget bad og eget rom og bruke noen dager på å komme seg med minsten før man drar hjem til hverdagen igjen.

Annonse

Skrevet

Hadde familierom så samboer bodde der med oss før vi dro hjem etter 3 dager. Der hadde vi egen vask, stort fint rom, med dobbel seng til oss. Do og dusj rett utenfor rommet.Var vanvittig trygt å være der disse dagene. Siden det var familierom er man mer overlatt til seg selv, men samtidig er de lett tilgjengelig. Så overganger til å reise hjem ble ikke så stor og skummel for en usikker førstegangs.

Mannen fikk ta del i alt fra første stund, og hentet mat og ordnet opp for meg:) Ellers var jeg strålende fornøyd med service fra A-Å hele veien fra igangsetting, fødsel osv...

Skrevet

Første barn ble født på et lite sykehus, der føden og barsel er sammen. Det var fint å få familierom, far var der mesteparten av tiden, og det var mye hjelp å få. Man passer jo ikke alltid sammen med andre mennesker, så enkelte pleiere der ble vel ikke akkurat favoritter, men det gikk greit. Godt å komme hjem da men.

Andre barn og tredje barn ble født på et større sykehus. Vi ble boende på barsel, hotell var ikke aktuelt av helsemessige årsaker. Sengene er vonde, og det kommer "hele tiden" folk inn for å presentere seg og informere om at det var vaktbytte etc.

Kunne ikke kommet hjem fort nok... Med sistemann ble det lysbehandling pga gulsot, noe som vippet meg helt ut av balanse. Bare gråt og gråt. Ville jo hjem! Heldigvis er personalet forståelsesfulle og hjalp meg igjennom det.

Barsel er ikke et sted der jeg sover godt, hviler og slapper av. Det gjør jeg kun hjemme. Man får medisinsk hjelp og annen hjelp hvis man trenger, og det er jo bra. Men senga mi er uendelig mye bedre enn den plastovertrukne senga de tilbyr folk som nettopp har født.

Oppfølging hjemme hadde vært langt å foretrekke. Selv med to barn hjemme (de er jo på skole og i barnehage på dagtid) er det best å slippe barsel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...