Gå til innhold

Hva er egentlig vitsen med barsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er ikke ment for å provosere noen! Jeg vil bare ha deres erfaringer og en diskusjon rundt barsel. Selv har jeg ikke direkte dårlige erfaringer, men heller ikke så positive erfaringer at jeg helt ser vitsen.

Her er mine erfaringer: de som jobber der har så mye å gjøre at de flyr ræva ta seg, man spør om hjelp og må ofte vente en stund, man må hente mat osv selv (noe som for meg er det samme som at man kan klare å lage den selv også). De kan ta babyen om natta, men man blir like herlig liggende mye våken pga en annens barn/løping i ganger/inn på rommet osv.

Poenget mitt er at mannen har fri etter fødsel og for min del er han til mer hjelp enn noen barselavdeling jeg har vært borti! Og det er da ikke slik at man trenger være der i flere dager for å lære seg amme/skifte bleier osv heller. Melka kommer ofte ikke før om flere dager uansett...

Og ja, jeg vet man kan reise tidlig hjem, jeg er bare forhindret fra det pga keisersnitt og irriterer meg over at de tror det er ett bedre alternativ på barsel enn hjemme.

JA, til mere hjemmeservice fra jordmor og helsestasjon i kommunen! Hva synes dere?

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg lå på barsel i fire netter og ville ikke dratt hjem tidligere (selv om jeg stod og trippa ganske mye den siste dagen).

Jeg hadde ikke melk, men det skjønte jeg ikke selv. Var en fantastisk barnepleier som lærte meg å amme, matet leah da hun var sulten og jeg utslitt + at all renselsen var det greit å bli ferdig med i en seng som ikke var min ;-D

Var mange ansatte der jeg gjerne skulle ha kjørt i en container for farlig avfall, men de som hjalp meg der vill jeg ikke vært foruten.

Neste gang derimot, når jeg vet litt mer om hva jeg går til og hvordan min kropp virker vil jeg nok heller velge å ligge på familierom hvis det er plass (var på 3-mannsrom) og komme meg hjem tidligere!

:-)

Skrevet

Noen linker til deg:

Noen som jobber meget aktivt for å få nettopp dette:

http://www.liv-laga.no/

Og:

Det mest fantastiske stedet på jord å føde, som selvfølgelig trues av nedleggelse for å spare penger...

Skrevet

Jeg var ganske sliten etter lang fødsel så for meg var det deilig å få slappe av der. Hadde ikke blitt det samme hjemme.

Fikk akupunktur og smertestillende mot kraftige etterrier. Fikk god mat og veiledning. Hadde noen koselige samtaler med en eldre jordmor som jobbet der, hun ga meg mye "selvtillit".

Men når jeg føder for 2. gang da blir jeg nok ikke like lenge eller velger hotellet istede.

Mange klarer ikke å slappe av på sykehus så jeg er helt klart for mer hjemmeservice. De har jo et opplegg i Nederland som skal være veldig bra.. hvor du får hjelp hjemme 14 dager eller noe etter fødselen..

Skrevet

Etter første fødsel lå jeg på barsel, lå på rom med 2 andre, babyer som gråt om hverandre hele tiden, pleierne var sure og jeg sov ingenting pga ungeskrik, og det var ikke min baby som skreik, syns det var helt grusomt.

Andre gangen lå jeg og mannen på barselhotell, guuuuud så deilig, var jo som ett hotell, fikk kose oss med babyen, slippe å tenke på matlaging og klesvask. Kunne godt vært der i 2 uker, men måtte dra etter 2 døgn,hehe.

Så jeg vil gjerne på hotellet hvis det blir en nr 3 på oss, men barsel på sykehuset vil jeg helst slippe å dra tilbake til.

Skrevet

Tusen takk for linker :)

Annonse

Skrevet

Doulaer er også til for å støtte familien i barseltiden :) Hjelpe med amming, bæring, passe baby så mor får hvile, støvsuge, lage mat, bake osv... :)

Skrevet

Jeg har ikke hatt det noe godt på barsel. Har ikke samvittighet til å ligge på rommet når babyen min gråter, så jeg vandrer i gangene slik at de andre skal få sove. Og på 4 mannsrom er det alltid noen som nettopp har født og trenger noen timer privatliv, føler jeg. Jeg har født tre ganger og har aldri hatt pass av babyen om natta, eller annen hjelp av de ansatte. Da jeg fikk et problem med såre brystvorter, og ba om hjelp, fikk jeg det ikke. Etter sist fødsel dro jeg hjem etter en natt, for da hadde jeg vært i fødsel i flere dager, og var utslitt. På 4 mannsrommet fikk jeg ingen hvile, og ba min mann hente meg på morgenen. Det var fantastisk å komme hjem! Skulle bare ønske at helsesøster eller andre kunne komme hjem til meg for å se at ammingen kom i gang, og evt. annen oppfølging. Men vi klarte oss helt fint uten, altså....

Skrevet

Var du ferdig med renselsen i løpet av de dagene på barsel, Helene? Jøss. noen har det fint:)

Svar til HI: jeg så ikke helt vitsen selv for meg. Men vi lå da på hotell første gang og klarte oss selv, andre gang var barsel stappfull og jeg traska hjem 15 timer etter fødsel:) Jeg var i fin form, første fødsel hadde ikke gitt meg noe behov for mer barselopplevelser og de hadde egentlig ikke plass til meg. Var lite hvile å hente på sykehuset for å si det sånn (ingen tok ungene der jeg fødte).

Skrevet

Jeg lå på barsel i 5 dager med siste før de kasta meg ut.

Jeg synes det var herlig!

Med min første som ejg fødte hjemme hadde jeg privat sykepleier og jordmor som var hjemme hos oss i 7 dager etter fødsel. Det var like fantastisk.

Nei få flere barn sier jeg bare... og nyt barselsperioden så lenge man kan. Si gjerne til mannen at det tar minst 3 uker før man kan gå skikkelig igjen slik at han må ta seg av alt i huset.

hahah

Gjest irismor
Skrevet

Hvis alt har gått greit er det ikke noe i veien for at du kan reise hjem tidligere. Jeg hadde hastesnitt en tirsdag kveld og reiste hjem torsdag morgen. Orket ikke å være på barsel et sekund lenger enn høyst nødvendig.

Men jeg hadde ikke smerter eller andre komplikasjoner. Jeg var på bena dagen etter snittet.

Er helt enig at det burde være mer hjemmeservice fra jordmor og helsestasjonen i kommunene.

Skrevet

Jeg lå på barsel i 2,5 uker og burde vært der lengre, men de behandlet meg så stygt at så snart jeg klarte å gå mer enn 5 meter, var utenfor livsfare og ikke lengre trengte drypp, så bar turen hjem.....

For meg dreide barsel seg om å være i nærheten av operasjonsstue og ha tilgang til sykepleiere som kunne sette drypp osv.

Skrevet

Ja til hjemmeservice! Skal ikke legge ut alt her, men hadde et langt og grusomt opphold på barsel sist, og er livredd for å havne der igjen når jeg blir tobarnsmor til sommeren. Jeg kommer mest sannsynlig til å ta babyen og løpe så fort de snur ryggen til, med mindre jeg får rom på hotellet.

Annonse

Skrevet

Hehehe Irismor. DET er for lenge for meg selv det forstår du ;) Jada, trives hjemme og synes en dag på sykehus er mer enn nok. Med eller uten kutt på magen! ;)

Skrevet

Har selv bare gode erfaringer fra føde og barselavdelingen i kristiansund ( det er en og samme enhet), Men det var småforhold siden det er et lite lokalsykehus.

Følte pleiere og jordmødre tok seg god tid og jeg fikk innhenta meg litt før jeg dro hjem. Var godt å kunne dusje og spise i fred og hente inn kreftene før den tøffe hverdagen hjemme kom. Særlig da jeg hadde småbarn hjemme var det greit å få noen dager på seg før jeg reiste hjem.

Skrevet

Vitsen er vel for de som syns de slapper bedre av og/eller trenger litt veiledning med babyen.

For min del så er det bare å kaste bort tiden, ser den nesten som et fengselsopphold som bare sliter meg enda mer ut i en fase man trenger å hente seg inn igjen. Jeg dusjet og fikk legesjekk på babyen 6 timer etter fødselen. Så dro vi hjem. Kunne ikke tatt et bedre valg.

Skrevet

Jeg synes det var godt å være på barsel jeg!

Første gang ble jeg liggende i 5 dager. Var nesten normalt det den gangen. Et par av nettene delte jeg rom med ei som hadde eldre barn som var spinnville! Av typen hoppe vilt i senga lenge etter at visit tiden (og mi leggetid) var over! Var så sliten av jeg var klar til å sove i 21:30 tiden.

Andre gangen havnet jeg på hotellet.

Vondt som bare fy etter at ei blodåre i lysken sprakk under fødselen. Noe jeg ikke fikk vite før etterpå. Greide ikke å stå eller gå skikkelig før 3 uker etterpå. Kom meg ikke til etg over for å spise frokost. Frokostrommet lå rett over mitt rom, men heisen var i andre enden av en forholdsvis lang gang, så det var langt. (Har vært på besøk i ettertid og konstanter med at gangen faktisk var lang, ikke bare noe jeg følte på den gang)

Nå sist var jeg igjen på selve barselavd. Med helt nye rutiner siden første gang. Far fikk lov å være der hele dagen, sett bort fra to timer midt på. Jeg delte rom med to andre, men alle babyene var ganske så rolige. Vi måtte gå til matbordet; men bare det å få dekket var himmelsk. Særlig for meg med dårlig matlyst! Drikke fra automater gjorde også godt; både kaldt og varmt :)

Jeg slet med å både spise og drikke når jeg kom hjem. Skrubsulten som bare det, men å spise noe jeg selv hadde laget fristet ikke.

Det mest utrolige er at på barsel var alt godt, selv ting jeg ikke er særlig glad i. Bare fordi det kom ferdig på fat :)

Bortsett fra dette med maten skulle jeg gjerne hatt en ordning med hjemmerservice! Jeg dro hjem en dag før tiden; bare for å komme hjem til eget bad og seng!

Skrevet

Jeg lå 5 dager, pga. liten baby og dårlig stelt med amming, på barsel og syntes det var topp. Som førstegangs må jeg si at jeg fikk god oppfølging, veiledning og hjelp fra de ansatte og de var utrolig snille.

Jeg lå på 3-manns-rom og første natta delte jeg rom med en annen dame. Hun hadde 3 barn fra før av og hadde mange gode råd pg tips ihht.amming og andre ting. Vi har fortsatt kontakt;)

Jeg hadde dårlig oppfølging fra lege og jordmor i svangerskapet så det var valdig godt, og trygt, å være på sykehuset. Og jeg kan ikke få rost de som jobber der nok for en utrolig bra fødsel og en fin tid etterpå:)

Skrevet

Hehe, var ikke det. Manglet noen ord i setningen, skulle stå "all den verste renselsen" ;o)

Skrevet

For min del har barsel betydd MYE!

Med nr. 1 slet jeg med ammingen, melka kom sagen før jeg skulle hjem. Jeg fikk god oppfølging og hjel når jeg ba om det. (det kunne ta litt tid, men det kom alltid noen) Dette var på Ullevål og vi bodde på hotellet.

Med nr to var vi på AHUS, delte rom med en annen, stort rom med skjermvegg, fungerte veldig bra. Valgte og være igjen fordi vi har en til hjemme. Og jeg visste at når jeg kom hjem skulle jeg være tobarnsmor på full tid, deilig og bare være 1,5 barnsmor en dag eller to. Mannen min var der på dagen og på ettermiddagen kom han sammen med storebror. De var sammen med oss til mini skulle legge seg.

Klarte fint og hente maten selv, hadde ikke forventet noe annet og jeg var ikke syk, bare litt sliten. hadde jordmor eller sykepleier hentet mat, hadde det bekymret meg mer.

Men vi er forskjellige. for noen er barsel et poeng for andre er det det ikke, da er det jo supert at man kan velge og reise hjem når man vil...

Skrevet

Jeg hadde mitt 3.ks på en fredag,søndag reiste vi hjem :)

Skrevet

Hadde hastesnitt onsdag kveld og reiste hjem fredag morgen. Da var jeg ganske lei. Fikk ha kjæresten sammen med meg siden vi hadde hatt en ganske tøff fødsel. Det som plaget meg mest egentlig var stresset. Hundrevis av pleiere/jordmødre var innom konstant og spurte om ditt og datt. Alle hadde forskjellige meninger om hvordan ting skulle være og for en hormonell førstegangs var ikke det enkelt. Lærte meg fort å drite i 90% av alt å gjøre det som passe oss best. Hadde jeg kunne hadde jeg født og dratt hjem dagen etter. De ville helst ha meg der til over helga men jeg nektet. Ammingen gikk supert fra første stund og jeg var oppe på bena samme natta etter HS så de innrømmet etter en del krangling at de hadde ikke noe grunn til å holde meg i gjen. Det var så deilig å komme hjem i sin egen seng i gjen :). (henger til historien at jeg egentlig skulle vært innlagt allerede mandag den uken, men klarte heldigvis å lure meg til å få være hjemme en natt til )

Skrevet

Første gangen jeg fikk barn mistet jeg mye blod og "måtte" ligge på barsel. Jeg var svimmel, dehydrert og utmattet. Ingen tenkte på å komme med mat til meg og sliten som jeg var tenkte jeg ikke på mat så det gikk helt til besøkstid før noen tenkte på at jeg burde få i meg mat og litt drikke.

Jeg turte ikke løfte barnet mitt selv fordi jeg var så svimmel, og de hadde ikke tid til å løfte barnet fram og tilbake for meg så jeg måtte ha barnet i den smale sengen sammen med meg. Det syntes jeg var utrolig skummelt i og med at jeg var så slapp som jeg var.

Så min erfaring den gangen var at det ikke var mye vits for til syvende og sist måtte mannen min komme og ordne mat til meg og passe på at jeg fikk alt jeg trengte. Men det var en travel periode på barsel, normalt sett hadde det nok vært en bedre opplevelse.

Andre gangen dro jeg hjem 10 timer etter fødselen og kunne ligge og kose meg i min egen seng. Mannen min var hjemme og han glemte ikke at hans kjære kone trengte mat og drikke og jeg ble godt passet på. Så fikk jeg hjemmebesøk av en jordmor som hjalp meg med det jeg lurte på med babyen og etter fem dager var vi innom barnelege på sykehuset vi "hørte til". Så jeg er enig med deg HI, barsel er mest for dem som er i form og er man i form kan man like gjerne være hjemme!

Skrevet

Ikke noe vondt om de to stedene jeg har vært på etter fødselen, men jeg trives nå best hjemme i min egen seng der JEG er sjefen.

Nr 1. ble født på ei lita fødestue og de fleste andre som lå på barsel der var sånne som var sendt ditt fra sykehuset noen timer unna. Flere av babyene skrek MYE så selvom vi hadde rom alene så fikk man ikke sovet så mye. Og babyen hadde jeg selv, var noen inn EN gang å spurte om ammingen og prøvde å tvinge meg til å amme der og da. Babyen hadde da spist masse en halvtime tidligere å sov som en stein. Men det fikk ikke hjelpe. Så jeg måtte vekke han å vise barnepleieren at vi fikk til det med ammingen.

Nr 2 født på lite lokal sykehus der føden og barsel er i et. Fødte kl 8.25 å for min del kunne vi godt dratt hjem samme dagen, for jeg var i storform. Men siden jeg hadde pute når jeg var lita, mulig hofteleddsdysplaksi, så ville de at vi skulle være der til dagen etter for å prøve å skvise oss inn hos han som kunne da ultralyd på hoftene til babyen der. Siden det var siste arbeidsdagene hans og de fikk ikke tid til oss, så dagen etter fødselen trilla jeg hjem.

Når det en gang blir flere kommer jeg til å dra hjem samme dag som fødselen om det ikke er noen veldig gode grunner til at vi MÅ bli på barsel. Mulig jeg satser på hjemmefødsel også, selvom det skremmer vettet av samboeren min som ikke er far til de 2 guttene jeg har å derfor aldri har vært med på en fødsel før.

Skrevet

Jeg trodde barsel var et sted man liksom skulle komme til hektene etter fødsel. Jeg for min del ble bare mer sliten. Delte rom med 2 andre og måtte ta hensyn til dem. Hadde absolutt ingen avlasting annet enn de timene mannen kunne være der. Og om jeg dro i snora så kom pleieren heseblesende inn og spurte om det var viktig for hun hadde litt dårlig tid. Skulle jeg ha hjelp med noe eller svar på spørsmål var det eneste som fungerte å dra i snora om natta. Jeg var førstegangsmor og følte meg helt overlatt til meg selv rett og slett. Lå på Bærum sykehus.

Jeg ser poenget med mor-barn vennlig barsel, men det kan godt kombineres litt med mer gammeldags barsel. Synes godt de kan tilby seg å stelle barnet første dagen (jeg var i alle fall helt øren da) og det bør også være lettere å kunne spørre om avlastning noen timer. For å få til dette, må det rett og slett være bedre bemanning på sykehusene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...