Gå til innhold

Helt utslitt av storebror trassetroll :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir helt utslitt av storebror sin trassing og vi har det ikke koselig sammen om dagen. Pappan er fraværende i mai mnd og stakkars lillebror må sitte å se på og plukker dessverre opp mye dårlig oppførsel.

Gutten er 2 år og 9mnd, har fra fødselen av hatt en krevende og sterk personlighet. Han har et oppfarende temperement og nekter å underkaste seg. Dette gjør at trassinga hans er helt ekstrem. Har nå dessverre kommet inn i et mønster som vi må bryte på ett eller annet vis. Noe skyldes jo også sjalusi, men sånn som det er nå blir bare tid vi skal bruke sammen bare han og jeg snudd til å bli krangling.

Han tester grenser maks. Nekter f.eks. å kle på seg, like ille om han får klærne selv eller om jeg begynner å kle på, eller om han får valget mellom de to først. Kler vi på han med tvang så kler han av seg alt sammen såfort vi er ferdig. Med en liten gutt til så klarer jeg bare ikke å håndtere og bære på to unger inn i f.eks. barnehagen. I hvertfall ikke når eldste motsetter seg å bli bært inn. Har tatt han med ut i bare inneklær ved ett par anledninger (i kaldere vær:) uten at det har hatt noen virkning. Alt vi skal gjøre går skeis, påkledning, bleieskift, sette seg ved matbordet, ut og inn av bilen. Føler på en måte at han velger å ikke høre på meg, og det er ingen god følelse når gutten ikke har passert 3 år enda. Prøver å rose ham når han er flink, burde sikkert bli flinkere til å finne positive siden. Nå er han "bare vanskelig" i mine øyne. I går var jeg sjeleglad for barnehagen, hvis ikke vet jeg nesten ikke hva jeg hadde funnet på (sjuk og null overskudd i utgangspunktet). Han er så liten at han ikke skjønner konsekvenser, og det er IKKE greit å løpe ut på gårdsplassen uten mamma når det kjører store traktorer der. Han skal hele tiden være med pappan sin men også når pappa tar seg av disse faste rutinene går det i stå. Nå har han tilslutt skjønt at han kan klatre ut av senga, og det er nå ett helvete å få han til å legge seg. Forsøker å gi han minst mulig oppmerksomhet og bare putte han i seng igjen, men det tar lang tid hver eneste kveld. Og lillebror våkner garantert av skrik og hyl fra eldste :(

I barnehagen underkaster han seg stort sett de reglene som blir satt. Han har jo sin personlighet, men trassinga uteblir. Har ei kjempeflink og bestemt dame som kontaktperson, noe som passer bra for han. Så han kan altså høre etter, virker bare som vi er inne i en ond sirkel hjemme.

Trenger virkelig tips for å bryte dette! Vi prøver avledning, gir han to valg. Hvordan kan vi håndtere situasjoner uten å gi oppmerksomhet (negativ sådan)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet du, han er ikke for liten til å lære seg konsekvenser. Hvis han f.eks. kler av seg etter at dere har kledd på han eller ikke klær på seg i det hele tatt. Ja da får han bare dra til bhg uten klær, og hvor morsomt er det å komme naken i bhg og alle kamratene ser det. Hvis han ikke kommer å setter seg ved middagsbordet, ja da får han ikke noen middag. Og da forblir han sulten. Iblant må man bare sette hardt mot hardt, mot en del unger. Han må lære seg at det får konsekvenser hvis han ikke hører etter. Men konsekvensene må selvfølgelig ha noe med det han nekter/krangler på gjøre. Det går ikke å ta bort barnetv hvis han ikke spiser middag. Hvis han ikke spiser middag, ja da får han ikke noe mat, osv.osv. Sånne direkte konsekvenser lærer de seg fort

Skrevet

Høres ut som min gutt det der :) Som hun andre sier - lær han konsekvenser! Trasser som f... min også, men han får konsekvenser og nå nærmer han seg 4 og vi kan faktisk ha hele dager uten altfor mye problemer :)

Utover det tror jeg jeg vil råde deg til å se at du har en "stor" gutt i huset. Gi han oppgaver, oppgaver han kan bli stolt av å mestre. Mine finner seg feks mat i kjøleskapet selv og rydder vekk asjetter osv etterpå. De dekker også på og kutter grønnsaker etc til maten. Jeg tvinger de ikke til dette, men de vil som regel om jeg spør og vi får plutselig en masse positve ting i hverdagen :)

Til slutt; kvitt deg med baby sengen! Han er "stor" gutt, kan sove i stor seng, uten smokk og trenger heller ikke bleier (om han fremdeles bruker det). Ta han med på sengekjøpet og lag ett belønningssystem for soving, så skal du se du raskt blir kvitt det problemet.

Jeg har forøvrig en på 2,5 og en på snart 4, så din er ikke for liten til noe av dette, da det er noe begge mine gjør.

Skrevet

Ja, jeg tenkte da på bleier på dagen altså!

Skrevet

Tusen takk for innspill begge to!

Vi må nok finne mer direkte konsekvenser ja! Dagen fram til nå har vært ett helvete. Skulle kjøre til barnehagen og da reiste han seg opp og ut av bilbeltet. Da han nektet å sitte pent så sa jeg at vi ikke kunne dra i barnehagen, bar han inn og ringte til barnehagen og sa at han ikke kunne komme i barnehagen i dag fordi han ikke klarte å sitte pent i bilen (mens han hørte på). Gutten liker ikke å dra til barnehagen, men elsker å være der. Han ble litt rar da vi sa at tanta hans jobber der i dag som vikar. Dette er kanskje ikke direkte nok, men kan jo ikke dra avgårde med han uten bilsikring. Tar vi vogna kommer han seg ut av selene og løper motsatt kant. Klarer ikke å bære en sint storebror samtidig som jeg må trille minste. Flere ganger i dag har han dyttet lillebror overrende uten at det har vært noen kontakt mellom dem først. Siste gangen endte med at jeg holdt han fast i fanget til han roet seg ned. Det tok lang tid, men ikke så lenge som sist for da satt vi godt over en time...

Noe av problemet er at han stenger øra og nekter å ta innover seg det vi sier. Vi spurte han nettopp om han ville bli med ut å kjøre traktor, noe han elsker. Men han oppfattet ikke hva vi sa til han og bare svarte med sin vanlige grynting...

Har hatt mye lekkasjer med Up&Go tidligere, men har nå hamstret inn og de får han på selv, så da kommer vi enda litt lenger i skiftinga før vi får problemer. Har ikke presset han på bleieslutt, allikevel er han anspent i forhold til både doring og potte. En sjelden gang får han ett innfall og vil sitte på do. Har bæsjet i do en gang og da fikk han mye ros! Nå som det blir varmt i været skal han få gå uten bleie, så satser vi på å få han bleiefri i løpet av sommeren.

Puh!

Skrevet

Vi har tenkt å kjøpe stor gutt seng snart. Men hadde kanskje tenkt at han kunne få det til bursdagen sin, kanskje revurdere det...

Kunne vært flinkere, men gjør noen forsøk på å involvere han. Det fastlåste mønsteret blir dessverre ett problem, for han er kjapt ute med å svare nei eller grynte når jeg spør om noe, selvom jeg spør om noe morsomt/positivt. Egentlig er han en veldig blid og morsom gutt, så det er litt synd at vi skal ha det sånn. Han har barneastma og sliter en del med det og blir lett sjuk når det går noe. Så blir han sliten og alt går i stå hjemme.

I dag hjalp han meg med å lage grøt, blande til og røre i kjelen (før det ble for varmt). De gangene vi får det til er det stas :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...