mamma`n til nurk Skrevet 20. mai 2010 #1 Skrevet 20. mai 2010 Min datter på 2 legges mellom 18.30 og 19.00, men de siste 2 ukene har hun ikke sovnet før 20.30-22.00. Hun sover fortsatt på dagen, alt fra 45 min til 2 timer, men ikke etter kl 14. De dagene hun sover lengst sovner hun tidligst. Hun ser ikke på tv etter barnetv og spiser heller ikke sukkerholdig mat på kvelden(yoghurt etc). Hun er blid som en sol, og virker ikke veldig trøtt, hun hopper og spretter rundt i sengen sin og ler og koser seg. Men m.t.p vi må opp tidlig på jobb/barnehage, så må hun vel ha mer søvn? 8-10 timer er vel alt for lite for ei på 2? Noen råd/tips?
Zitro Skrevet 20. mai 2010 #2 Skrevet 20. mai 2010 Enkelt og greit, kunne ned på dagsovingen. Kommet til det punktet vi også nå, jenta er 2 år og 3 mnd. har til no sovet frem til 14.00, men fra i morgen er det fra kl 13 som gjelder....
lille sprelle Skrevet 20. mai 2010 #3 Skrevet 20. mai 2010 ikke helt ukjent... vi merker at varmen og hvor lenge/når dagsovingen er har noe å si. Det er også litt vanskelig for de små å skjønne det at det er natta når det er lyst.... Vi har ikke noe fasit, men det har faktisk hjulpet at jeg har kommet med en mild "trussel" i form av at i morgen skal vi gjøre.... men hvis ikke du sover nå, så kan vi jo ikke det, for da blir du for trøtt... Søvnen er jo nå til en viss grad viljesstyrt. Vi regulerer leggetid litt i forhold til dagsovingen og hvor lang den har vært for å slippe problemer. Hun våkner omtrent på samme tid som regel.
mamma`n til nurk Skrevet 20. mai 2010 Forfatter #4 Skrevet 20. mai 2010 Joda, men hun sovner tidligere og sover bedre de dagene hun har sovet mest, så jeg tror ikke kutte ned på dagsøvnen hjelper.
thessi og lillemor Skrevet 20. mai 2010 #5 Skrevet 20. mai 2010 Har nettopp hatt samme problem med min datter på snart 2 år. Har kuttet ut dagsovingen nå, og problemet er løst! Hun er faktisk ikke trøtt i barnehagen i det hele tatt. Var veldig trøtt etter barnehagen den første den første uka, men la henne bare tidlig og nå har det gått seg til. Er jo tidlig å slutte med soving på dagen men alle barn er jo forskjellige. Er kanskje verdt et forsøk?
mamma`n til nurk Skrevet 20. mai 2010 Forfatter #6 Skrevet 20. mai 2010 Har prøvd slike trusler, men de funker ikke på henne... Kan jo være varmen..Får prøve med ei vifte på rommet, kanskje det hjelper..
mamma`n til nurk Skrevet 20. mai 2010 Forfatter #7 Skrevet 20. mai 2010 Jo, men som sagt, hun sovner tidligere når hun sover mer på dagen. De dagene hun bare sover 45minutter-1time, sliter jeg virkelig med å få henne til å roe seg ned på kvelden, og hun sover mer urolig. Sover hun 2 timer, sovner hun som regel rett over kl åtte.
Gjest Skrevet 20. mai 2010 #8 Skrevet 20. mai 2010 Min kuttet ut dagsovingen like før han fylte 2 år, da hadde han sovet 30-45 min noen mnd først. Han var akkurat som din ... lys våken til langt på kveld. Ga øyeblikkelige resultater da han gikk over til å bare sove på natta.
rosa og en blå Skrevet 21. mai 2010 #9 Skrevet 21. mai 2010 syns ikke det gjør noe. de forandrer seg hele tiden. eg hadde ikke kuttet ned på sovingen på dagtid. har selv en gutt som fyller 3 år i Juli. noen perioder sovner han med en gang kl 1915. (legger de i seng rett etter kl 19. andre ganger vil han ligge og ble i en bok, synge litt for seg selv, og sovner mellom 20-21. det er ne de fleste barn like rå gjøre, så er det å dille litt før de sovner. jenta mi bruker nesten en hel time me dilling.. og begge her begynte med slike "ritual" rett etter 2 år. eg hadde ikke stresset. om hun ikke er mega pottesur om morgonen. men jobber da også på smabarns avd, og syns synd i de barna som kun får sove i 45 min på dagtid fordi foreldra skal ha fred på kvelden. de barna går og er trøtte\ sure\ gidder ikke å leke i flere timer. og det suns ikke eg er en god løsning du må finne ut hva som betyr for deg og ditt barn. Lykke til med det!! ps: eg elsker voksentid på kvelden. og etter kl 20 er eg streng. det er ikke lov å rope på mamma da altså.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå