NostraStoria Skrevet 20. mai 2010 #1 Skrevet 20. mai 2010 Søkte innen fristen i år, for vi vil gjerne at småen skal begynne i barnehage fra januar 2011. Om vi så må betale fra august, noe jeg tror er vanlig..så gjør det ingenting. Men greia er, siden han ikke er 1 år innen 2. september 2010 så blir han ikke prioritert heller! Det var beskjeden jeg fikk fra kommunen pr tlf, skriftlig svar har vi aldri fått. Får ikke han barnehageplass fra januar 2011, når han er 1 år, så er det krise i heimen. Hva har dere andre gjort?? Trodde de hadde grupper i barnehagen som er for barn fra 0-3 år også. Ser ikke hvor jeg har misforstått?
Gjest Skrevet 20. mai 2010 #2 Skrevet 20. mai 2010 I Oslo er dessverre reglene slik du skriver. Man en kun sikret plass i hovedopptaket (som er plasser fra august) hvis man er 1 år innen 31.august det året. MEN - hvis du bor i Oslo, så bygges det stadig barnehager og mange blir ferdige utenom hovedopptaket. Sjekk ut det der du bor. I januar kan det også være lettere å få plass fordi noen flytter og fordi barnehagene kan ta inn flere barn fordi noen har fyllt 3 år og da er det krav til færre voksne pr. barn enn under 3 år - og da blir det plass til flere barn.
Gjest ->>- Skrevet 20. mai 2010 #3 Skrevet 20. mai 2010 Det finnes barnehageplasser fra null år og oppover (oftest i private barnehager). Men du er ikke garantert å få en av disse plassene når barnet er født etter 1. september i fjor. Retten til barnehageplass gjelder ham først fra hovedopptaket neste år. Før den tid søker dere alt dere kan og håper på det beste.
NostraStoria Skrevet 20. mai 2010 Forfatter #4 Skrevet 20. mai 2010 Kjipt når f.eks januarbarn faller utenfor pga alderen, enten er de for unge eller så må de vente til de er 1 1/2 år! Bor ikke i Oslo, men det er mange barnehager i området her jeg bor. Håper på å få noe i januar da..har ikke råd til å gå hjemme etter perm. Takk for svar pila, du er det alltid du med gode råd!
erteposen + 4 Skrevet 20. mai 2010 #5 Skrevet 20. mai 2010 Det er vel vanlige regler i hele landet der det ikke er for mange plasser. Vi har krav på plass i år siden de er født om sommeren, men reisetiden for henting og levering med rushtrafikk blir minst 2,5 t. Vi går for samme løsningen som sist, dagmamma.
NostraStoria Skrevet 20. mai 2010 Forfatter #6 Skrevet 20. mai 2010 Vet det er alternativet, men håper på å unngå dette da jeg ikke plasserer ham hos "hvem som helst". I tillegg tror jeg det er viktig at han får bli kjent med/sosialisere seg med andre barn her i nærområdet.
NostraStoria Skrevet 20. mai 2010 Forfatter #7 Skrevet 20. mai 2010 Litt overrasket sånn sett, da det er ca 6 barnehager innenfor 1 km omkrets der jeg bor.
erteposen + 4 Skrevet 20. mai 2010 #8 Skrevet 20. mai 2010 Går dere i åpen bhg. i nærområdet? Der finner en ofte flinke dagmammaer eller andre som skal være hjemme med utvidet permisjon. Dere har jo god tid og når barnet er så lite gjør det vel heller ikke så mye at barna det sosialiseres med ikke kommer fra nabolaget. Er dekningen god der du bor får jo dere plass når barnet ditt har krav på det.
May-juli07+mai09 Skrevet 21. mai 2010 #9 Skrevet 21. mai 2010 Det er ikke vanlig å søke bhgplass fra aug hvis du vil ha han inn i jan. Da må du søke om bhgstart fra jan. Tror søknadfristen for det er i okt engang!! Lykke til!!
NostraStoria Skrevet 21. mai 2010 Forfatter #10 Skrevet 21. mai 2010 Har søkt fra januar av ja...ok, så det er ett til opptak altså? Må bare søke en gang til da. Heldigvis har vi fortsatt god tid på oss, bare passe på at vi er inne på ventelista.
lille sprelle Skrevet 21. mai 2010 #11 Skrevet 21. mai 2010 Antagelig får du ikke endelig svar før hovedopptaket er unnagjort. Har du ikke søkt om plass før januar, så vil du ikke få svar før det nærmer seg gjetter jeg. Du har ikke noen plassgaranti før neste høst. Det er imidlertid slik at alle barn som fyller 3 i et år regnes som "store" barn fra nyttår. Det gir jo en helt annen fordelingsnøkkel ifht bemanning og gjør at så sant arealet tillater det, så tar man inn flere barn.Det betyr at man gjerne har et suppleringsopptak som man ordner med i desember. I den kommunen jeg bor i får ca 30 ekstra barn plass i januar. at de er fra 0-3 år betyr bare at man kan ha fra 0 år (i teorien), og har ingen ting med hvor lite det minste barnet er. Dette har med bemanningsnøkkel å gjøre. Det finnes mange varianter men "grunnregelen" er 9 barn under 3 år - 3 voksne 18 barn fra 3 år -3 voksne.
MathildeC Skrevet 21. mai 2010 #12 Skrevet 21. mai 2010 Jeg ønsket plass fra januar men fikk beskjed om å søke fra august dersom jeg ville bli "garantert" plass (søskenprioritet). Fikk plass fra 1. september så må betale lenge før jeg planlegger å bruke plassen.. er litt usikker til og med på om jeg får lov å ha plassen så lenge uten å bruke den? Hm, tror jeg skriver en mail til styrer.
Trollemor75 Skrevet 21. mai 2010 #13 Skrevet 21. mai 2010 Det er flere som deg i samme situasjon, også utenfor Oslo. Gutten vår ble født i februar 2009, vi søkte barnehageplass i mars 2009 for mars 2010. Vi får plass fra august 2010, for vi har ikke lovfestet rett til barnehagplass før hovedopptaket i august. Inntil da er det min mann som er hjemmeværende uten lønn 4 dager i uken, svigermor tar den 5. dagen. Av alle i min barselgruppe var det 1 som fikk barnehageplass til permisjonsslutt, og det var fordi hun hadde prioritert opptakk gjennom et eller annet fagforening. Har en venninne som fikk barn i desember 2008, og fikk beskjed om at hun ikke hadde lovfestet rett til barnehageplass før august 2010 hun heller. Hun fikk plass til slutt fordi noen flyttet, men det var bare flaks.
Fomle84 Skrevet 21. mai 2010 #14 Skrevet 21. mai 2010 Ville bare si at jeg ser at mange over sier at deres barnehage tar inn flere barn etter nyttår for da regnes de eldste som 3-åringer.. Det gjelder altså ikke her hvor jeg bor. Barn som går på småbarns avd. og som er blitt 3 år regnes ikke som "store" før nytt barnehageår. Altså fra august til august.
Miss Dynamite Skrevet 21. mai 2010 #15 Skrevet 21. mai 2010 ellers kan du jo , hvis du kunne fått "plass" fra august, så søker du om permisjon på plassen,til den tiden du vil. det gjorde vi betalte da for 1 mnd, og jeg hadde permisjon på den plassen et år, og hun begynner nå i august
NostraStoria Skrevet 21. mai 2010 Forfatter #16 Skrevet 21. mai 2010 ? Det som er vanlig her er opptak med oppstart er i august. Så vi kan fortsatt få plassen for januar, men må betale på den fra august selv om vi ikke skal bruke den før januar. Ser mange skriver mye om ting jeg allerede vet, men det jeg lurer mest på er å kunne få plass til ham i januar, eventuelt hvordan andre gjør som har vinterbarn. Tror ikke jeg er den eneste her, og tror flere har slitt med samme problemet pga alder og ikke full dekning osv. Vet om alternativene, tenker nå kun på barnehageplass.
Trollemor75 Skrevet 21. mai 2010 #17 Skrevet 21. mai 2010 Dessverre, i den grad barnet ditt er født i løpet av vinteren 2009-2010, så har dere ikke lovfestet rett til plass før august 2011. Det er blodig urettferdig, og for oss ble det ganske kostbart å gå ned fra 2 fulle stillinger til 1 full stilling og 1 20% brøk. På den andre siden trives mannen min kjempe mye hjemme, og han ville ikke byttet bort den tiden om han kunne. Men vi er heldige som klarer seg såpass mange måneder (hans permisjon var over i begynnelsen av mars) uten full lønn. Fortsett å mase på kommunen/den enkelte barnehagen. Det er folk som flytter, det er (dessverre) barn som blir syke og slutter i barnehage, det er folk som bestemmer seg for å bli hjem med barnet, alt kan skje og en plass kan bli ledig fortere enn du aner. Men tenk gjerne på en plan B også. Noen i barselgruppen min var ganske kreative; den ene er gått ned til 80%, mannen hennes likeså, og datteren er 1 dag med mor, 1 dag med far, 1 dag med mormor, 1 dag med farmor, og en dag hos dagmamma. Ikke ideelt, men frem til august går det greit særlig hvis man trekker fra sommerferie. Lykke til!
Kamomille Skrevet 21. mai 2010 #18 Skrevet 21. mai 2010 I følge barnehageloven regnes barnet som "stor" der KALENDERÅRET han/hun fyller 3 - altså fra januar. barnehanene praktiserer imidlertid ulikt i forhold til om de flytter på barna fra januar, eller om de gjør dette i august.
NostraStoria Skrevet 21. mai 2010 Forfatter #19 Skrevet 21. mai 2010 Sant det, men da kan det ikke kalles for full barnehagedekning heller! Idiotisk regel ifht alder..tror ikke at bare min unge er født på "feil tid" av året. Men ett sted må vel grensen gå, kanskje de kunne kommet opp med et mer rettferdig system? Jaja, uansett - å gå ned til 80% stilling her i hus er uaktuelt - det er ikke gjennomførbart. Meeeen, dagmamma blir det vi må tenke på etterhvert. Takk forresten!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå