Gjest sug lut Skrevet 20. mai 2010 #1 Skrevet 20. mai 2010 Siden ingen av oss har noe annet å drive med tenkte jeg at en geriljakampanje hadde vært akkurat det vi trengte. Hvis man ikke har diiiiger have blir man gjerne sittende igjen med frø til overs fordi det er grenser for hvor mange solsikker man kan ha, eller tomatplanter, eller pyntekosmos, eller hva som helst. Eller om man er som meg, som akkurat bestilte fem frøposer til i dag fordi jeg egentlig trengte TO FRØ. For å kvalifisere som geriljagartner må du gjøre følgende: Ekstrafrø - eller ekstra små spireplanter - skal plantes på et sted der ingen skulle tru at nokon kunne bu, eller nokon kunne så. Hos naboen er en god mulighet, i fellesbedet som ellers bare er kjedelig berberis, i et kommunalt bed som ikke lukes for hyppig, eller hvor som helst. Så kan man fryde seg i smug over hva som kommer opp. Metoden er utprøvd på et digert og blomsterfritt borettslag og produserte glede nok (hos meg) til å være verd det, da nabo-oppgangene plutselig hadde mengder av gulrødoransj blomkarse da jeg kom tilbake fra ferie. Du skal ikke jobbe med saken - altså ikke luke, vanne eller noe - bare følge med og rapportere. Jeg har utpekt meg mine foreldres hage, der det skal smugles inn malva i mange utgaver når frøposene mine kommer.
prekæs Skrevet 20. mai 2010 #2 Skrevet 20. mai 2010 Jeg har fagerfredløs til å pynte opptil flere rundkjøringer og siden kommunen ber oss å holde fagerfredløs innenfor gjerde, bør jeg jo definitiv protestere på det. Har gjort det i flere år, forresten.... med blomkarse. Med manglende hell, som oftest.
Villa Perlesukker Skrevet 20. mai 2010 #3 Skrevet 20. mai 2010 Dette er midt i blinken for meg! Jeg tok meg i å begynne med utvelgelse av potensielle ofre allerede mens jeg leste innlegget Første jeg tenkte på var nabodama men jeg er redd hun rett og slett ikke vil legge merke til det i det hele og store. Sjansen for å lykkes er hos henne størst så kanskje en prøverunde i hagen hennes hadde vært ideelt. Men surt å finne ut at det ikke engang merkes. Moroa koker liksom bort da. Svigermor er altfor søt og ettersom jeg er nylig "godkjent" hos henne lar jeg henne være i fred. Så kom jeg til å tenke på søsteren min. Hun er alltid den i familien som har planter og sånt på G. Snøen har ikke smeltet bort fra den enorme hagen hennes før alt er stelt og ryddet. Alt hos henne er perfekt. Faren for å bli gjennomskuet der er jo enorm men desto mer vil jeg fryde meg ettersom ukene går... Tanken som streifet meg etterhvert var jo det offentlige thihi eller blomsterbedet til legen min. Nei jeg skal fordype meg litt i dette her denne helgen. Finne ut hva jeg skal så og hvor jeg skal plante moroa;) Jeg er nok like grønn på dette området som du er på sukkerbrød. Men en utfordring har jeg aldri takket nei til!
Gjest sug lut Skrevet 20. mai 2010 #4 Skrevet 20. mai 2010 Ah, sukkerbrød! Det var det jeg visste at det var noe jeg hadde glemt! Du skulle jo henges opp i gullramme på veggen, jeg har nå bakt sukkerbrød natt til syttende og det ble spist med mye mmmmm og aaaaaa på dagen, det ble kjempegodt faktisk! Først var det krise, selvsagt, eller, allerførst var det kjempestolt-slå-seg-på-brystet da kaka kom ut av ovnen som det høyeste vakreste mest perfekte sukkerbrød i verden, og så ble det satt til kjøling og jeg forberedte meg på senga - og kom tilbake og konstaterte at satan hadde tatt bolig i sukkerbrødet, så det hadde sunket sammen og åpenbart et krater i midten somi tillegg var ustekt. Så da var det på med ovnen igjen og inn igjen og jaggu ordna det seg ikke - så tusen millioner takk for moralsk og praktisk oppskriftstøtte! Man blir ikke gjennomskuet om man gjør det helt diskret - ett lite blomkarsefrø på et sted det sjelden lukes blir digre greier mens søsteren er på ferie...
Villa Perlesukker Skrevet 20. mai 2010 #5 Skrevet 20. mai 2010 Så bra at sukkerbrødet ble bra. Mer nysgjerrig er jeg om familien tok deg inn i bakevarmen igjen? Hvis du multipliserer ditt engasjement for frø og jord med 10 så finner du mitt sykelige forhold til alt som har med det søte segment å gjøre;) Søstern drar for svarte ikke på ferie. Jeg har spurt henne nå i flere år hvorfor hun ikke tar med seg gubben og reiser og etter 4 år med mas fikk jeg en forklaring: hun klarer ikke sove i senger hvor hun vet folk har pult i. Hun er sykt renslig av seg og jeg husker da vi var små var hun den eneste av barna som hadde med seg eget laken på ferie haha. Uansett skal jeg prøve meg på henne. Jeg humrer allerede ved tanken. Det verste er at hun rett og slett ikke har humor så det kommer sikkert til å bli et helvete når hun finner ut av dette. Søster nummer 1 derimot har humor så det holder og skal få ta del i min lille plan fra i morgen For noen år siden begynte vi en greie hos hverandre og det var å "låne" noe fra kjøkkenet. Jeg begynte med å "låne" raspa som søster 3 hadde arvet av mamma. Det tok ikke lange tiden før hun fant ut av dette og tok igjen på søster nummer 1. Så var vi i gang. da turen kom til søster "hysterisk renslig" og hun ble en kjøkkenkniv fattigere ble det baluba i familien og hun ble så snurt at hun nektet å lage lefse til oss i flere år. Husker forresten jeg tenkte å så karse i tastaturet til sjefen min på jobben men det lot jeg være. I ettertid angrer jeg for han var en skikkelig jævel viste det seg. Men karse i tastaturer teller vel ikke for å bli tatt opp hos geriljaene? Nei dette lille prosjektet gleder jeg meg til
Gjest sug lut Skrevet 20. mai 2010 #6 Skrevet 20. mai 2010 Hahaaa, så bra! Karse i tastaturet - da blir du geriljapresident øyeblikkelig! Og jeg har mange gode kandidater på jobben som kan få seg en liten karse-overraskelse etter neste ferie! Mega-ide! Huff, syk renslighet er jo en fryktelig funksjonsbrems. Da bør man i alle fall ha humor til å kompensere... Lånegreia - bare av nysgjerrighet: hvor mange av dere beskyldte mannen for å ha lagt den stjålne greia på feil sted? Det ville nemlig vært min refleks...
blomstre Skrevet 20. mai 2010 #7 Skrevet 20. mai 2010 Dette er helt klart noe for meg! Nå fikk jeg noe annet å tenke på her jeg sitter i hjørnet mitt og vugger - Tusen takk! (sådde forøvrig blomkarse i stusselig bbl bedd i fjor uten hell....)
Gjest Skrevet 20. mai 2010 #8 Skrevet 20. mai 2010 Gerilja'n må gjerne komme hjem til meg en tur. Det eneste som funker for meg er krydderplanter, poteter og den slags nyttige vekster ... så litt blomsterkrigsføring hadde sikkert gledet naboene!
blomstre Skrevet 20. mai 2010 #9 Skrevet 20. mai 2010 Jeg har begynt å tenke Lupiner! De hadde jeg i min barndoms hage og de tok nesten overhånd til slutt....
Anne-B. Skrevet 21. mai 2010 #10 Skrevet 21. mai 2010 Jeg har plantet (dvs. si: Jeg stod og støttet ryggen på hendene og så på, mens besøket mitt tok seg av oppgaven) blodstorkenebb under trappa opp til inngangsdøra i går. Der skulle ein ikkje tru at nokon kunne bu, i alle fall var de ikke helt sikre på Plantasjen. Vi spadde opp grus, blandet til med jord og gjødslet litt etterpå. Planen er å ikke stelle det, men la det få utfolde seg fritt der under.
Villa Perlesukker Skrevet 21. mai 2010 #11 Skrevet 21. mai 2010 Dette var jo noe som skjedde over år og jeg husker faktisk det var ting man rett og slett ikke savnet før man sto i kjøkkenet hos søsteren og holdt saken i hånda og tenkte ... svarte dette er min. hehe da sanket man heder og ære som tyv mens den som ble stemplet som "rothode" hadde det mindre bra for å si det slik. Selv merket jeg aldri noe før de en gang begynte på kakeutstyret mitt. DET er hellig og jeg husker jeg var så forbanna på eksen min stakkar fordi jeg mente han hadde kastet marsipanpistolen min. Så ja det ble noen krangler i familen. Men det å kunne fryde seg over et "tyveri" var for oss i den tiden mer givende enn den lille krangelen med gubben haha.... så det fortsatte sikkert 2-3 år. Helt til vi ble fri for lefser haha. Tror denne greia kan bli det nye i familien. Familiehytta er også et mål, men først søsteren hihi.... God helg! Nå drar flokken på hyttetur!
Gjest sug lut Skrevet 21. mai 2010 #12 Skrevet 21. mai 2010 God helg til deg også, og kjør pent, og husk frø. Vi stikker i morra, jeg må kjøpe ei frøpakke så jeg kan utfolde meg hos slekta (mine svenske frø har ikke kommet ennå). Karse i tastaturet er fremdeles det beste.
blomstre Skrevet 21. mai 2010 #13 Skrevet 21. mai 2010 Nei! ikke dra, du må forklare meg hva en marsipanpistol er for noe først!
Villa Perlesukker Skrevet 21. mai 2010 #15 Skrevet 21. mai 2010 Altså en pistollignende sak som man putter marsipan oppi, klemmer på og får ut gitarstrenger, bildekkmønster, gress og annet lekkert for å pynte oppå kaka. Kakedekorering er ikke hva det engang var Og jeg høster applaus TRO meg... det var verdt investeringen hihi
Gjest sug lut Skrevet 21. mai 2010 #16 Skrevet 21. mai 2010 Aha, plastilina for voksne! Det kunne jeg likt!
Villa Perlesukker Skrevet 21. mai 2010 #17 Skrevet 21. mai 2010 Jeg likte alt som var på den kakemessa jeg var på i utlandet. Etter at jeg nå har ryddet i kjøkkenskapene mine har jeg funnet ut at jeg har kakeutstyr som er like verdifullt som min lille konebil haha. Jaja noe må man bruke pengene på sant? Men sug lut, det er farlig.... man blir hekta... og det kan bli verre enn gartnersyken din For de som har interesse skal jeg laste opp et bilde på min side av en helt vanlig søndagskake:)
Gjest sug lut Skrevet 21. mai 2010 #18 Skrevet 21. mai 2010 Jeg ser faren. Dessuten er jeg tjukk nok. Jeg inviterer meg heller til deg på kake, jeg. Kanskje jeg kan få være med og pynte også?
Patetica fåkksi Skrevet 21. mai 2010 #19 Skrevet 21. mai 2010 Jeg vil geriljagartnerere! Det var faktisk en ganske glup ide. Jaaaa!!
Mogop fikk augustgutt Skrevet 22. mai 2010 #20 Skrevet 22. mai 2010 Jeg vet ikke om jeg er kvalifisert med dette, men naboen driver akkurat nå og pløyer opp potetlandet sitt (et lite ett i hagen) Jeg tror jeg må ut der med en pose frø i natt. Dette hørtes nemlig utrolig morsomt ut :-) Dessuten er potetlandet deres rett utenfor kjøkkenvinduet mitt -så jeg har full mulighet til å følge med. Lurer på om jeg skal satse på blomster -eller kanskje GULRØTTER????? eller REDDIKER (de vokser jo fort!)
Gjest amandine Skrevet 22. mai 2010 #21 Skrevet 22. mai 2010 Skal tro om det kommer noen valmuer mellom naboens Skaugumbegoniaer i år? Moahahahaha
FletteMette&DenLangeMelkeveien Skrevet 23. mai 2010 #22 Skrevet 23. mai 2010 Dette høres ut som en passe bra sommeraktivitet. Siden jeg skal litt rundt omkring i sommer kan det være at gartnergeriljavirksomhet rammer store deler av kysten på sør-østlandet. Kanskje jeg kan bli kvitt litt av den altfor store mengden karsefrø jeg har liggende også. Kan tenke meg lite som er så irritererende som å oppdage at bedet er fullt av den kjipe urten. Lupiner er forøvrig en litt dårlig ide tror jeg, ettersom det vurderes forbud mot dem ettersom de ødelegger den norske floraen: http://www.sa.no/bolig/article5125195.ece
yasmina Skrevet 23. mai 2010 #23 Skrevet 23. mai 2010 Jeg vil ikke bli geriljagartner, men tar gjerne imot besoek av en. Vakre blomster som overlever varme og toerke kan byttes inn mot kost og losji. PS man snakker om 50 grader og 90% luftfuktighet. Selvorkenrosen min har tatt ferie....
blomstre Skrevet 23. mai 2010 #24 Skrevet 23. mai 2010 Geriljagarner-blomstres foreløbige planer: Erteblomster - til kommunalt bed med døde syriner som ingen bryr seg om å bytte ut, nå blir de espalier for duftende erteblomster i varierende farger. Lupiner - i rabatt i eget BL (avgrenset område, så ikke fare for spredning og utrydding av andre arter).
Villa Perlesukker Skrevet 24. mai 2010 #25 Skrevet 24. mai 2010 Den er god sug lut:) Kanskje jeg får noen tips om hvordan jeg skal sette opp krydderhagen min? Jeg skal på shopping i morgen for å kjøpe ting til mitt oppdrag... hihi Dette skal bli gøy...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå