jordbær mathilda Skrevet 20. mai 2010 #1 Skrevet 20. mai 2010 Datteren min på 11 år hoppet på trapoline tirsdag og datt slik at hun skadet foten sin. Foten var kjempe vond i går og litt hoven, det var imidletid så vondt at hun ikke kunne trå på den. Var på legevakta i går og tok bilde. Det ikke ikke vise noe brudd i foten. I går mente min datter at det var vondest opp mot ankelen, men det var smerter over hele rista helt ned til tærne. I dag er foten enda værre, hun er skikkelig hoven fra tærne og opp mot ankelen. Hun er ikke i nærheten til å kunne tråkke på beinet. Er det vanlig at en forstuing blir værre og værre, eller kan det hende det kan være et brudd som ikke synes på bilde?
septbaby09 Skrevet 20. mai 2010 #2 Skrevet 20. mai 2010 Det kan bli litt verre, og det er viktig og holde foten høyt. Men ta en tlf til legevakta du, så er du sikker
Verbena Skrevet 20. mai 2010 #3 Skrevet 20. mai 2010 Foten høyt. Håper dere iset den ned med en gang etter at hun datt, da det tar bort mye av smerten. Men man kan å ise ned nå i ettertid, bare husk å ikke ha is på for lenge da kan hun få frostskader i stede. Bruk foten minst mulig noen dager. Ta smertestillende om natten om hun ikke får sove pga smertene. Det går over! Men det er jævelig akkurat nå. Så man må bare ta tiden til hjelp. Siden det ikke var tegn til brudd på røntgen så skal alt være bra. Men det kan være at hun har slått av noen små beinbiter og om det ikke blir bedre iløpet av helga bør hun sjekkes av lege på nytt. Jeg gjorde det der mange ganger når jeg var lita. Brukte i perioder krykker fordi at jeg hadde så kraftige forstuinger. Så jeg vet hvor vondt hun har det nå!
jordbær mathilda Skrevet 20. mai 2010 Forfatter #4 Skrevet 20. mai 2010 Tusen takk for svar;) Vi iset det ikke ned med det samme men har gjort det i ettertid. Hun har sittet med benet høyt og har krykker. På legevakta i går satt de på støttebandasje og sa da at hevelsen ville gå ned. Det er bare det at da jeg tok av bandasjen var foten blitt mye mer hoven enn den var i går. Hun har ingen smerter når hun har benet helt i ro, men sier det er kjempe vondt da jeg tar på foten, særlig over rista. Nå er det 2 døgn siden det skjedde og jeg syntes det bare er litt rart at det fremdeles hovner opp. Men jeg har ingen erfaring med forstuelser og hvor lenge det kan gå før hun igjen klarer å tråkke på foten.
Tjohoppsannhei Skrevet 20. mai 2010 #5 Skrevet 20. mai 2010 Men hvis hun har sittet med foten ned så samler det seg blod i den, det hovner opp, sprenger og blir enda vondere. Så ha alltid foten høyt så lenge den er såpass vond, hvis det er mye blod i den kan det være lurt å ha foten høyere enn hjertet også, f.eks. sitte/halvligge på sofaen med foten opp på sofaryggen en stund. En gang jeg forstuet klarte jeg først å trå på det 3 dagen, så det er mulig det går mer enn en dag noen ganger.
lille sprelle Skrevet 20. mai 2010 #6 Skrevet 20. mai 2010 Foten høyt, bruk is jevnlig. Bandasje før hun står opp om morgnen. Det er også slik at det først en eller annen gang i ca 12-14-årsalderen (gjennomsnitt, så vidt jeg vet) er slik at de siste bena i foten gror sammen. Det kan være et brudd uten at det nødvendigvis er så lett å oppdage hvis dette er grodd sammen på din datter og bruddet er rent.
jordbær mathilda Skrevet 20. mai 2010 Forfatter #7 Skrevet 20. mai 2010 Jeg får se det an litt til.. Lurte på om det kan være brudd selv om det ikke syntes på røngten, det er jo så mange småben oppe på vrista.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå