Gå til innhold

Hvorfor blir grøten min alltid brent??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hver gang jeg lager risengrøt blir den svidd i bunnen og hele grøten smaker brent. SKjønner ikke hva jeg gjør feil.

Har ikke på så sterk varme og rører hele tidne :((

Skrevet

Da er det kasserollen som ikker er bra nok (for tynn bunn?) Skal ikke være nødvendig å røre hele tida.

Skrevet

et godt råd til deg som jeg bruker å gjøre, legg 4 kronestykker under gryta.

etter jeg begynte med det svidde jeg aldri grøten :)

Skrevet

Gryten er nok bare en billig en fra Ikea, har egentlig ikek tenkt over at det skulle ha noe å si..

Jeg har induksjonsovn

Skrevet

Å jo, kasserollen har alt å si! Gå i en Jerniabutikk og kjøp en skikkelig en.

Skrevet

Er nok kasserollen ja. Jeg har en som brukes kun til grøt og jeg verken brenner den eller rører i den hele tiden. Ikke bruk de helt tynne, men en sånn litt tjukkere. Husker ikke nå hva de kalles :)

Skrevet

Ja, da skal jeg kjøpe ny. Herlighet, at jeg ikke har tenkt på at det kan være gryten sin feil.. Har hele tiden levd i den troen på at jeg virkelig ikke kan lage grøt.. Takk for tips :)

Skrevet

må bruke gryte med teflonbelegg eller lignende

Skrevet

Tja, har da greid meg uten teflonbelegg i alle år, og gjør det fortsatt. Viktig at bunnen er tykk!

Skrevet

Som sagt over her- bruk kasserolle med tykk bunn.

Jeg rører hele tiden mens grøten koker opp. Når grøten har begynt å koke er det viktig å skru varmen nok ned. Hender jeg blir fristet til å skru mer opp og da er det fort gjort at den svir seg. Setter den på laveste temp og lar den småputre.

Skulle grøten svi seg er trikset å IKKE røre i grøten mer(slik at du unngår å skrape opp det svidde) og helle over i ny kjele. Da slipper du brent smak.

Skrevet

Jeg har aldrig hatt noen spesiell kjele til grøt og aldri svidd den heller...er vel mer å bruke lav varme og røre i den ganske ofte..

Skrevet

ÅÅÅÅÅ, samme her. Men da lærte jeg noe nytt i dag også. Gjett om jeg skal ha grøt til middagen i dag!! Kan jeg bruke jerngryte? hehe...

Skrevet

Hehe mange bra tips her ;)

Håper jeg slipper brent grøt neste gang..

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...