Anonym bruker Skrevet 20. mai 2010 #1 Skrevet 20. mai 2010 Det gir falsk trygghet, og de sykler fortere enn de ellers ville gjort. Kræsjer de med en bil, gir ikke disse sykkelhjelmene allverdens beskyttelse.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2010 #2 Skrevet 20. mai 2010 Da synes jeg vi samtidig skal forby piggdekk, ESP, ABS-bremser og annet som gir billister økt trygghet og får dem til å kjøre fortere også. La oss for all del sørge for at det er fartsidiotene som setter standarden.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2010 #3 Skrevet 20. mai 2010 Fartsidioter? Jeg påpekte nettopp at bruk av hjelm bidrar til økt fart. Dessuten er jeg tilhenger av å forby piggdekk. Den har dårlige egenskaper de fleste vinterdager på hovedveiene pga dårlig gripeevne på bar asfalt (som det stort sett er pga bl.a. salting).
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2010 #4 Skrevet 20. mai 2010 Folk som bor på landet må ha piggdekk hvis de i det hele tatt skal komme seg ut på hovedveien. Alternativet kunne vært å ta hest og slede til hovedveien, og der hoppe inn i bilen :-)
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2010 #5 Skrevet 20. mai 2010 Stemmer ikke i det hele tatt. Det er så gode vinterdekk at de på mange måter gir bedre veigrep på snødekte veier enn piggdekk, om det ikke er blanke isen, da (i verste fall får heller bilen stå, selv om det er piggdekk på den). Vet om taxisjåfører som kjører piggfritt også ute på landsbygda.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2010 #6 Skrevet 20. mai 2010 Ehhh... Jeg tror ikke unger unngår å tryne av sykkelen kun for å bekytte hodet. Det er ikke videre godt å skrape av hud og knekke armer og bein heller ;-) Men det er bedre å brekke en arm enn å slå hull på hodet. Heller gips på armen enn å ligge i koma. Barn flest tenker nok ikke på at de har noe på hodet når de sykler, det er så mye annet å være oppmerksom på.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2010 #7 Skrevet 20. mai 2010 "Kræsjer de med en bil, gir ikke disse sykkelhjelmene allverdens beskyttelse. " Kanskje ikke "all verdens", men veldig mye mer enn om de var uten. Sykkelhjelm har reddet mange liv og mange liv kunne ha vært reddet om alle hadde brukt sykkelhjelm.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2010 #8 Skrevet 20. mai 2010 Mange liv kunne vært tapt om alle hadde brukt hjelm, for da hadde enda flere syklet uforsiktig. De tror at de er mer beskyttet enn de faktisk er.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2010 #9 Skrevet 20. mai 2010 Seriøst? Du tror ikke på det du skriver her? Så du vil la barnet ditt sykle uten hjelm? Barn tenker ikke så veldig mye i konsekvenser. Dessuten sykler de fleste slik at de har kontroll. Selv om hodet er besykttet, er det jævli vondt for resten av kroppen om man velter/kræsjer! Jeg var barn på det glade 80-tall, og hjelmer var ikke vanlig å bruke når vi sykla. Ingen av oss lot oss affisere av det, vi sykla det vi makta fordi vi! Det tror jeg barn i dag og gjør, med eller uten hjelm!
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2010 #10 Skrevet 20. mai 2010 Barna mine bruker hjelm, men ikke jeg. Jada, jeg tuller litt, men bare litt. Er delvis seriøst ment også. Men reagerer på hylekoret om hvor "idiotiske" vi er som lar være å bruke hjelm straks vi setter oss på sykkelen. Som om det ikke også er farefullt å være fotgjenger, for eksempel, for ikke å snakke om å kjøre bil. Det er først og fremst de som omkommer i trafikken, ikke syklister.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå