Anonym bruker Skrevet 20. mai 2010 #1 Skrevet 20. mai 2010 dette er hva som står: Pris fortolling(ink.MVA). 217kr Utlagt MVA: 268kr Betaling ved utlevering: 485 kr Hadde ikke regnet med denne kostnaden da jeg bestilte varer. Har allerede mottatt en pakke og betalte ikke for den. Denne pakken er siste del. Dette er jo ikke fri frakt slik strawberrynet hevder eller e rjeg helt på jordet? Har ikke bestilt så mye på nettet før men skrev at det skulle være en pakke. Noen som kan hjelpe meg å forstå?
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2010 #2 Skrevet 20. mai 2010 Da regner jeg med du har kjøpt varer for godt over 200 kroner, og noen har tatt seg betalt for å fortolle varene dine, samt at de har lagt ut for toll og mva.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2010 #3 Skrevet 20. mai 2010 Dette har ingenting med frakten å gjøre, du har bestilt varer over 200 kroner og må selvfølgelig betale moms og fortolling for de.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2010 #4 Skrevet 20. mai 2010 Du må alltid, alltid sjekke kursen og holde deg under 200,- nkr!! Om du ikke gjør dette blir det moms og toll
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2010 #5 Skrevet 20. mai 2010 ;-men ta vare på kvitteringen når du henter ut fra postkontor, og du vil få refundert store deler av beløpet i løpet 2-4 uker ) Helt sant. Send på fax, eller i brev til adressen/nummer du finner på Strawberrynet sine sider. Har gjort det i mange år )
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2010 #6 Skrevet 20. mai 2010 men herregud, jeg kan jo ikke holde meg under 200 kr! får jo ikke en maskara for det engang. Nei da har jeg lært gitt! Handlet for 1300kr.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2010 #7 Skrevet 20. mai 2010 Hvorfor får jeg refundert store deler av beløpet, det er jo ikke strawberrynet sin skyld fikk jeg inntrykk av?!
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2010 #8 Skrevet 20. mai 2010 Jeg bestilte fra strawberrynet for ca 350 kr, og fikk oppkrav på 150 kr (?) for forenklet tollbehandling... Sendte en mail til Strawberrynet og klaget litt, siden kosmetikk o.l skulle være tollfritt, og fordi varne plutselig ble dyrere enn hos det lokale parfymeriet. Og vips så fikk jeg mail tilbake om at de beklaget at det var skjulte kostnader, det skulle de ikke ha noe av. Så jeg skulle sende dem kvitteringen fra posten, så kom pengene inn igjen på kontoen i løpet av en uke:D Det hadde jeg faktisk ikke trodd.. Men hvertfall, send en mail til kundeservice - kanskje du får tilbake pengene!!
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2010 #9 Skrevet 20. mai 2010 Visste du ikke om tollreglene før du bestilte? Vi har jo hatt 200kroners grensen i over 20 år.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2010 #10 Skrevet 20. mai 2010 og jeg som trodde jeg hadde handlet billigere. Kunne like gjerne gått på taxfree og kjøpt dette istede hadde jeg visst at jeg måtte betale så mye for å få ut pakken. Føler meg dum...
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2010 #11 Skrevet 20. mai 2010 De har en "ekstrasevice".. Les om kundeservice på sidene deres. De fraskriver seg ethvert ansavr på evt toll/avgifter som kommer i det landet varene skal til/mottakers land. Men at de ønsker så fornøyde kunder som mulig, og gi alle kunder samme fordel med "fri frakt" at de til en viss grad prøver og refundere alle tillegg man måtte få i forbindelse med handel med de.)
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2010 #12 Skrevet 20. mai 2010 jo, jeg hadde ikke stuset om det hadde vært 200 kr men nesten 500 kr, det hadde jeg ikke regnet med nei...
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2010 #13 Skrevet 20. mai 2010 Takk for hjelp! Skal sende dem mail når jeg får ut pakken.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2010 #14 Skrevet 20. mai 2010 Kosmetikk er tollfritt. Men posten sjekker alle bestillinger med verdi over 200 kr, og tillegger da et gebyr for denne sjekken (forenklet tollbehandling), og i tillegg kommer mva http://www.toll.no/templates_tad/article.aspx?id=131803&epslanguage=no
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2010 #15 Skrevet 20. mai 2010 Tollgrensen på 200 kroner betyr at nesten alle varer som er kjøpt fra utlandet til en verdie på over 200 norske kroner (inkludert frakt) blir illagt moms på ca 25% og i noen tilfeller også toll. Dette beregnes av hele beløpet som er varens pris + frakt. Dette er noe som alle som bestiller fra utlandet må sette seg inn i og er ikke leverandør sitt ansvar. Tollvesenet har en kalkulator hvor man kan regne ut hva mva og toll vil komme på. I tillegg kommer ofte et gebyr for fortollingsarbeidet som posten tar om de er fraktselskapet.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2010 #16 Skrevet 20. mai 2010 ser ut til at jeg da må betale litt vel mye mer i toll en det jeg skal, hvis kosmetikk er tollfritt. Bør jeg ikke klage til posten da?
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2010 #17 Skrevet 20. mai 2010 Se her nå: Du må betale mva hvis du handler for over 200 kr. Du har fått gratis frakt fra Strawberrynet. Du må betale dette til posten som har lagt dette ut for deg, da det er staten som skal ha pengene. Det Strawberrynet gjør som en ekstraservice er å tilbakebetale tollbeløpet. Det er det svært få andre selskap som gjør så dette er veldig god service. Send inn kvitteringen din og du vil få det tilbakebetalt.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2010 #18 Skrevet 20. mai 2010 Norge er ett jævla kommunistisk møkkaland.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2010 #19 Skrevet 20. mai 2010 ja, jeg så det på nettsiden dems. Det må jeg si er meget god service. Kommer til å fortsette å handle der hvis de gjør det på denne måten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå