Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det kanskje noen her inne som har erfart det samme, og/eller har gode råd? Gutten vår på 5 mnd har fått smaksprøver på grøt fra han var 4 mnd gammel, og nå var vi oppe i 2 porsjoner grøt (maisgrøt og risgrøt) om dagen. Og han var sååå glad i grøt! Slukte porsjonene, samt at han fortsatt drakk greit med mme før/etter grøten. Vi hadde så vidt begynt med smaksprøver på fruktmos og middagsmat, men forrige uke fikk han plutselig skikkelig diaré, og var sutrete og utilpass. Omtrent samtidig begynte han å spise mye mindre grøt, og ville nesten ikke ha flaske med mme heller... Så vi kuttet ut smaksprøvene, og har de siste dagene holdt oss til mme og grøten vi vet han tåler. Men han er fortsatt ikke helt god i magen, og han spiser mindre og mindre... Samtidig så gulper han noe enormt etter måltidene, nesten så det bare renner ut av ham :( Sånn som i sted, så spiste han bare 2 skjeer med grøt, og drakk 70 ml mme.

Er så redd han skal bli dehydrert også, siden han har diaré og drikker så lite. Har prøvd å gi ham vann i et par uker, men han nekter å drikke, både fra tutekopp (har prøvd 3 forskjellige) og flaske, og forskjellige temperaturer. Han bare brekker seg...

Vi var tilfeldigvis hos helsesøster på 5 mnd kontroll i går, men syntes det var vanskelig å få noe konkret svar fra henne, hun mente bare at så lenge allmenntilstanden hans virker ok så er det nok greit. Men hvor lenge skal vi gå slik før vi evt ringer lege e.l.?

Er litt bekymret jeg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke vet jeg.. Men jeg har en på 5 mnd nå som nekter å spise noe annet enn grøt og frukt... Mme går bare unntaksvis, da spesielt om natta :(. Det har holdt på sånn noen dager nå. Mistenker tenner, siden han gnager noe enormt og sikler mye. Men begynner nå også å tro at den plutselige varmen på østlandet de siste dagene har gjort at han mister matlysten litt, og bare spiser det han synes er aller best (dvs grøt...). Kom til å tenke på det da jeg selv rett og slemt glemte å spise lunsj i dag. Det skjer bare på dager det er veldig varmt og/eller lummert.

Aldri dumt å gå til legen. Som legen min litt sleivete sa her om dagen (jeg var nemlig en tur...): "du går så ofte du gidder" ;)

Skrevet

Takk for svar :) Har mistenkt tenner selv også, men kan ikke se noen tegn til det... Men de kan vel ligge under der og plage dem en stund før de bryter frem. Bor også på østlandet, og har tenkt at varmen kanskje gjør at han mister litt matlysten, men dette begynte i forrige uke før varmen kom...

Mon tro om de kan bli lei av mme'en også? Han har fått nan HA1 hele tiden, og nå virker det litt som han ikke liker det, og han vil heller ikke spise maisgrøten som blandes ut med den, kun risgrøten og den blandes jo med vann... Uff, ikke lett dette, tror kanskje jeg ringer legen eller helsestasjonen i morgen, til kvelds nå spiste han bare bittelitt grøt, og nektet helt å drikke melk :( Merker det på tissebleiene hans også, de er jo langt i fra så "fulle" som de pleier å være...

Skrevet

Heller ikke her ble det mme til kvelds. Men grøten gikk ned på høykant. Prøvde før, under, etter og lenge etter grøten, men alt som skjedde var at han fektet vilt og gulpet opp litt av grøten i stedet... Nå sover han nå i hvert fall fint.

Har vært på tanken å bytte ut mme, jeg også. Her har det hele tiden gått i HIPP, aldri noe problem. Har også brukt kartonger med småfolk og NAN - uten å merke noe forskjell. Grøten jeg bruker nå er basert på vann. Maisgrøten måtte jeg tilslutt blande med fruktmos for at den skulle bli likandes, så den har jeg sluttet med.

Her tisses det greit. Men 200 ml mme i løpet av dagen (samt to porsjoner grøt + sviskemos + fruktmos) er ikke så veldig mye, når han pleier å drikke i hvertfall 6-7-800 ml i tillegg til grøten. Men så lenge han tisser så er det vel greit for noen dager.

Har du prøvd å gi ham vann? Kan jo være et alternativ for å hindre væsketap, om han godtar det.

Ser ikke tenner her heller. Men Dentinoxen virker momentant, så antar det er noe som trenger å lindres...

Skrevet

Ser at du har prøvd vann, ja.

Kan jo kanskje være en mild omgangssyke? Mister jo litt matlyst også da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...