Anonym bruker Skrevet 20. mai 2010 #1 Skrevet 20. mai 2010 Jeg utviklet bulimi på videregående skole, men har klart å komme ut av det selv, mer eller mindre. Nå er jeg 25 år med et barn fra før og annengangsgravid. Er i uke 28 og har begynt å kaste opp maten igjen nå som vekta har tatt kraftig avsted de siste ukene. Nå har den gått litt ned igjen og jeg er veldig fornøyd, men tenker jo på babyen. Er ikke syltynn fra før, og gått opp tilsammen seks kilo. Forrige svangerskap gikk jeg opp 12 kg totalt. Jeg vet det ikke er mye og at kiloene renner av igjen etterpå, men bulimi er en lunefull greie som er vanskelig å stoppe. Skal til jordmor for kontroll til uka men vet ikke om jeg tør si noe om det. Hvis det er farlig for barnet må jeg jo gjøre noe med det, men hvis babyen får den næringen den trenger likevel ser jeg ingen grunn til å si noe..? Redd for å bli "tvangsinnlagt" eller noe i den duren. Ser jo ikke på meg selv som syk i det hele tatt, passer bare på at den sjokoladen jeg f.eks spiste kommer opp igjen og ikke legger seg på sidebenet....................
Gjest ->>- Skrevet 20. mai 2010 #2 Skrevet 20. mai 2010 Jeg håper du tuller. Du erklærer at du har bulimi, men ser ikke på deg som syk? Det er en del av sykdommen. Selvfølgelig bør du snakke med helsepersonell. Du vil ikke bli tvangsinnlagt noe sted, du vil få tilbud om hjelp. Du har barn og du venter et til: Å gå med en ubehandlet spiseforstyrrelse er å be om at barna dine også skal få et problematisk forhold til mat og følelser. Dette er så sosialt arvelig som du kan få det. Snakk med jordmor/lege.
Gjest Skrevet 20. mai 2010 #3 Skrevet 20. mai 2010 Du blir ikke tvangsinnlagt.Skjønner godt at dette er vanskelig å si og at det er vanskelig for en med spiseforstyrrelser å forholde seg til vektøkning, men du burde faktisk nevne det for legen eller jordmora. Slev om det kanskje ikke er farlig nå så kan det jo bli det om dette kommer helt ut av kontroll. De fleste vil kanske kalle det ute av kontroll så fort du kaster opp med vilje. Kanskje legen/jordmor kan skaffe deg noe hjelp. Støttegruppe eller psykolog. Det er ikke slik at så fort du får problemer så står barnevernet der og skal ta imot ungen når du føder:) Du har jo vært flink lenge, hvis du først begynnte i uke 28. Det kan forfølge deg lenge etter fødselen også hvis du ikke får noe hjelp. Ønsker deg hvertfall lykke til og håper du klarer å kutte det ut.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2010 #4 Skrevet 20. mai 2010 Selvfølgelig tuller hun ikke! Dmmt sp, når man samtidig sier at det er en del av sykdommen å ikke tenke at man er så syk. Har ikke erfaring med å fortelle slikt selv, men ettersom jeg har forstått vil jordmor hjelpe, ikke tvangsinnlegge gravide med sf. Man får tettere oppfølging av lege og jordmor. Ta det siste skrittet og vær ærlig! Lykke til :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå