Anonym bruker Skrevet 20. mai 2010 #1 Skrevet 20. mai 2010 Er det bare vi som ikke er transer som forstår hva han mener? Han peker på at far lar hensynet til seg selv gå først og ikke hensynet til barna. Og grunnen til det er ikke fordi far er trans, men fordi han ikke lar barna venne seg til det/gjør det i takt med barna, men velger å stå frem i media osv osv før barna har fått tid på seg til å bli konfortable med endringen Forstår Hagens utspill jeg!
Gjest ->>- Skrevet 20. mai 2010 #2 Skrevet 20. mai 2010 Jeg synes hovedproblemet med Hagens kronikk er at den er i media, ikke hva han mener. Jeg forstår ikke hvorfor en åpenbart sår familiesak skal kjøres i media. (Og så er det litt latterlig hvordan han påstår at transkjønnede som gruppe ikke er dokumenterbart utsatt for fordommer etc., men det er jo heller ikke essensen i kronikken - bare tøysete fyllstoff).
The Bad Gal Skrevet 20. mai 2010 #3 Skrevet 20. mai 2010 Hagen bør holde sine familiefeider unna media, om han har rett eller feil med sine uttalelser er ikke opp til meg å bedømme, men han har ikke akkurat gjort det lettere for barnebarna sine ved å blottlegge familieproblemene for hele Norge. Nå vet ALLE hvem pappaen til disse barna er og at han er transe, så det blir litt som å pisse i motvind, synes jeg.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2010 #5 Skrevet 20. mai 2010 http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=10006866
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2010 #7 Skrevet 20. mai 2010 Har ikke transen stått fram på TV med etternavn? Da vet jo alle i byen hvem det er. Og jeg så ham snakke om barna sine og samværsrett med dem, Da må barna og ekskona ha lov til å forsvare seg. Skal han ha lov til å framstille ekskona i et uheldig lys i en TV-serie, mens hun ikke har lov til å gjøre noe offentlig?
The Bad Gal Skrevet 20. mai 2010 #8 Skrevet 20. mai 2010 Nå var det Hagen him self de var snakk om, ikke eks-kona til transemannen.
prekæs Skrevet 20. mai 2010 #9 Skrevet 20. mai 2010 Jeg forstår Hagens utspill og velger å tolke det som følgende: Han mener at enhver som har ansvar for barn bør tenke seg nøye om før de stiller i realityserier som bb, paradise hotell eller jentene på Toten. Jeg tipper at Hagens barnebarn muligens har fått gjennomgå så det holder pga farens ønske om å overeksponere seg. Mulig at Hagen går til angrep på en som valgte å vise seg som kvinne, til tross for at han burde tenkt tanken at ungene for gjennomgå er muligens en måte for Hagen å forsvare sin familie på. Og den prkåte her er svigersønnen, ikke Hagen. (Og jeg har lite sans for Hagens politikk sånn ellers, for å ha nevnt det)
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2010 #10 Skrevet 20. mai 2010 Jeg liker egentlig verken Hagen eller Frp, og har helst ikke lyst til å være positiv til hans utspill, MEN: Far til hans barnebarn deltok faktisk frivillig i en dokusåpe om å være trans, vel vitende om hvilke reaksjoner det kunne skape. Det var han (eller hun?) som valgte å inkludere media i sitt privatliv, og da er det bare rett og rimelig at han må tåle at mediene følger opp motpartens side av saken også! Han valgte å få barn med Hagens datter uten å fortelle henne noe om sin egen legning, men kan etterpå dele hemmeligheten sin med hele Norge. Det er jo noe som skurrer her, og om Hagen ønsker å forsvare både sin datter og barnebarn i denne saken så har han min fulle støtte!
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2010 #11 Skrevet 20. mai 2010 Jeg skjønner godt at det er Hagen som går ut med dette. Som den fremtredende personen han er er det nok lettere for han å bli hørt en datteren. Det er jo ikke det at Lise er transe som blir slått ned på. Det er det faktummet at Lise gang på gang gjør livet svært vanskelig for sine barn. Ja, Lise er transe, men trenger hele nærmiljøet til barna å få vite intime detaljer rundt det gjennom media? Burde ikke Lise også latt dette være en familiesak? Lise satt forøvrig å sa at hennes barn var det viktigste for henne i dette programmet, men til TV2 sa hun at det å hjelpe andre transer var så vviktig st hun ikke kunne takke nei til programmet. Interessekonflikt, der en hver far burde ha satt sine barns ved og vel i første rekke. Det finnes mange andre transer der ute, hvofor ikke bare la de hjelpe andre? Og må man egentlig delta på tv for å hjelpe?
Gjest ->>- Skrevet 20. mai 2010 #12 Skrevet 20. mai 2010 Transkjønnethet er ingen legning, men en identitet. Vedkommende tåler sikkert at mediene følger opp saken, men jeg har veldig vanskelig for å se hvordan de involverte barna kan ha godt av at familiens skittentøysvask kjøres i riksmedia. Noen bør snakke sammen her, og det bør de neppe gjøre i offentligheten.
sånn ca Skrevet 20. mai 2010 #13 Skrevet 20. mai 2010 Jeg kan til en viss grad forstå hva Hagen mener, og til en viss grad er jeg enig. Men jeg er ikke enig i måten han drar den familekonflikten inn i media på nytt. Hagen vet godt hva media kan gjøre, og jeg syns det er litt rart at han ikke velger å la dette ligge litt lavt pga. barnebarna. En ting er hva transefar gjør, men det blir vel ikke akkurat noe enklere for barna når bestefar (som er en ganske så kjent politiker) og mor krangler med far i media.
soleia Skrevet 20. mai 2010 #14 Skrevet 20. mai 2010 Synes ikkje slike familieproblem er noko som høyrer heime i media. Men no ser det ut til at det er transen som først har snakka på TV og i vekeblad om samværsproblema og ekskona, og då får eg større forståing for at den andre parten vil fortelje si side av historia. Og ja, eg synes det verkar veldig ego å skulle ta mest omsyn til å stå fram offentleg med si eiga legning, og ikkje ta omsyn til barnas ynskjer og reaksjonar.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2010 #15 Skrevet 20. mai 2010 Helt enig i at dette burde vært holdt utenfor media, men det valget ble fratatt hele familien da far valgte å delta i "jentene på toten". Han nedprioriterte tydeligvis hensynet til sine egne barn og til barnas familie da han tok dette valget. Når "angrepet" på barna allerede har skjedd i mediene gjør det neppe situasjonen verre om forsvaret også får en plass i media. At de burde ha snakket sammen, for lenge siden, er hevet over enhver tvil. Men den eneste som kunne ha initiert denne samtalen er far, så igjen er det ingenting den øvrige familie kunne foreta seg, og med den begrensede innsikt jeg har i saken kan jeg ikke se at skylden kan ligge hos noen andre enn far. Beklager feil ordbruk, det visste jeg faktisk ikke, skal prøve å bruke legning og identitet riktig heretter:)
The Bad Gal Skrevet 20. mai 2010 #16 Skrevet 20. mai 2010 Litt av problemet er vel dette med åpenhet rundt temaet. Om ingen står fram, hvordan skal vi utenforstående og uinvidde noen gang forstå hvordan livet som transe fortoner seg, hvordan de tenker, hvorfor de handler som de gjør? Det er så store mørketall her, så mange som tar livet av seg fordi de aldri tør stå frem, aldri kan akseptere seg selv. Tror jo at de som stilte opp i dokumentarserien gjorde det for å gjøre det lettere for andre å stå frem, sånn at vi kan belyse temaet mer nyansert, se begge sider av det, forstå hvordan det funker. Kanskje de redda livet til noen med å vise seg frem på tv.
prekæs Skrevet 20. mai 2010 #17 Skrevet 20. mai 2010 Jeg tror ikke de som stiller i slike såper gjør det for å gjøre livet enklere for andre. De gjør det fordi de får ett kick av det, på lik linje med å vise seg fram i paradise hotel. Å gjøre det enklere for andre å stå frem, på sine barns bekostning er ikke edelt i det hele tatt
The Bad Gal Skrevet 20. mai 2010 #18 Skrevet 20. mai 2010 Nei, da kan vi heller tie transseksualitet ihjel, skyve det under matta og late som det ikke eksisterer. Rart at homsene får lov å stå frem etter åresvis med kone/mann og barn og få aksept, men ikke transene...
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2010 #19 Skrevet 20. mai 2010 Underlig å se en kvinnelig utgave av Carl I. Hagen! http://www.nettavisen.no/nyheter/article2906984.ece
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2010 #20 Skrevet 20. mai 2010 Jeg synes det er flott at folk står frem og bidrar til å normalisere det som for flertallet fremstår som mystisk og unormalt. Men å velge å stå frem på riksdekkende tv fFØR man har gitt sin egen familie informasjon, innsikt, forståelse og tid til å venne seg til dette er egoistisk!
prekæs Skrevet 20. mai 2010 #21 Skrevet 20. mai 2010 Late som den ikke eksisterer? Enhver vet vel at det eksisterer og jeg gir blanke blaffen i hvaslags undertøy eller hvilke klær folk bruker. Det er bare det at flertallet av dem heller ikke vil på tv og vise seg fram i beste sendetid, akkurat som jeg heller ikke vil delta i realityprogrammer, eller de fleste homofile for den saks skyld. Altså. En som skal redde verden kan gjerne hevde at han redder verden så mye han vil. Men en realitydeltager er ute etter pr og har i de fleste tilfeller lite edle tanker rundt det. Han får sikkert betalt i tillegg. Hadde det vært en firebarnsmor som "hadde seg" på paradis hotell hadde nok holdningen til det å overeksponere seg vært en annen, men så lenge det er en "minoritet" skal det liksom være så korrekt å gjøre slik.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2010 #22 Skrevet 20. mai 2010 I denne saken er jeg faktisk enig med Carl I Hagen. Det er jo et sjokk for barna at far egentlig vil være kvinne, og nå skal han/hun absolutt realisere seg selv ved å stå fram i media. Det er ren egoisme. Stakkars unger!
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2010 #23 Skrevet 20. mai 2010 Det meste er sagt i debatten. Sier meg enig med 12:47.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2010 #24 Skrevet 20. mai 2010 Det var nok et relativt stort sjokk for barnas mor også, da hun fikk greie på dette under graviditet nummer fire. Slike ting bør man opplyse om *før* man gifter seg og får barn, har man ikke gjort det, så får man heller bare holde seg i skapet... Det samme mener jeg gjelder homofile, så lenge man selv kjenner til at man er homifil, så bør man ikke "seile under falskt flagg", kjenner ei som ble sittende alene med sin sønn, fordi mannen fant seg en annen, en mann...
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2010 #25 Skrevet 20. mai 2010 Fatter ikke noen av dere synes det er feil å ta igjen i media! Det er faren som har brakt dette inn i media - han må ta ansvaret. Som Hagens datter fortalte i går har Hagen støttet de mye lokalt og hjelpet de i kontakten med skole, elevene ved skolen og foreldre. At han nå går ut i riksmedia er jo kun ett tilsvar på hva faren allerede har gjort. At du og jeg nå vet deres familie feide er jo i grunnen ikke så vikrig eller mer skadelig for barna, da vi ikke er endel av hverdagen deres. Jeg synes for min del bare synn på de for hva de må tåle. Belastningen fra andre har de på hjemstedet sitt. Tror ikke vi skal betvile Hagen eller barnebarna - han var tom i kontakt med Nrk for å få de til å droppe farens etternavn i serien, men så skjedde ikke. En mann av hans status og kaliber tror jeg ikke er så opptatt av hva andre måtte mene om han, men han kan tydelig gå langt for barnebarna sine. Gode egenskaper det! HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå