Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I natt har den lille sovet bedre enn han har gjort på flere måneder. Han pleier å våkne minst 5 ganger fra 19-7. Men altså, jeg våknet kl 01 - da hadde han sovet siden 10 (og det er leeeenge siden han har sovet 3 timer i strekk på den tiden av døgnet), og der lå han og sov som en engel. På magen. Å nei!! Tenkte jeg. Ikke på magen! Og så snudde jeg han, og han våkna og måtte roes ned med pupp. Jeg la han igjen, og han sov i 3-4 timer til til jeg våkna, og fant han på magen. Denne gangen ble jeg liggende våken og lure på hva jeg skulle gjøre. Snu han? Se hvor lenge han sov? Det endte med at han våknet kl 0530, og kalte det morgen.

Så, spørsmålet er: tør jeg la han fortsette å ligge på magen? Han er snart 9,5 månder, og ganske mobil etterhvert (kan sette seg opp/reise seg, osv), men han kan ikke rulle fra mage til rygg. Hadde han kunnet det, hadde jeg ikke vært så bekymra. Uansett kan jeg jo ikke holde meg våken hele natta for å passe på hvordan han ligger...

..og en natts erfaring er jo litt lite å ta utgangspunkt i. Men det var så fantastisk at han sov lenger enn 1,5 i strekk !

Noen som har tilsvarende erfaringer, og fått noen råd f.eks fra helsesøster?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo ikke noe problem at de sover på magen!! Når de er sterke nok til å rulle selv, må de få sove som de vil. Vi kan jo ikke gå inn og snu dem hver gang de ruller! Da hadde aldri vi fått sove. Vår gutt har rullet siden han var fire mnd og sovet på magen store deler av natten siden da. Ta det helt med ro, dette går fint! Det er når babyene er bittesmå at de ikke skal sove på magen.

Skrevet

Jeg vet ikke svaret her, men om han ikke klarer å rulle seg over fra mage til rygg når han er 9,5 mnd ville jeg ha øvd masse på det om dagen, så skal du se han får det til!

Snuppa mi er 8 mnd og det "eneste" hun klarer er å rulle, hehe. Men hun verken krabber eller sitter selv, så alle er forskjellige.

Men om dere øvde på rulling på dagen og han ble bedre på det så ville du kanskje ikke synes det var så skummelt at han lå sånn om natta?

lykke til :)

Skrevet

Jordmor Mette Thoresen har følgende anbefaling:

"Alle foreldre blir informert om at deres barn skal sove på ryggen til det selv snur seg."

Det tolker jeg dithen at når babyen selv snur seg over på magen om natten, så må det være helt i orden.

Skrevet

Legger også til denne linken:

http://www.nettdoktor.no/helseraad/fakta/babysov.php

Her står det:

Hva gjør du når barnet begynner å snu seg selv i sengen?

Når barnet er blitt stort nok til å snu og vende seg selv i sengen, skal det legges på ryggen om kvelden. Barnet må imidlertid få lov til å snu seg som det selv vil i løpet av natten. Du trenger altså ikke stå opp om natten for å legge det tilbake på ryggen.

Skrevet

...takk for tilbakemeldinger!

Skrevet

Har opplevd samme her - snur seg til magen. Har tenkt på slik sovepose med stropper, men får litt vondt av å tenke på det. Så jeg tror vi kanskje hopper over tanken og lar barnet snu seg/sove slik det ønsker...

Skrevet

Hadde det slik med eldste, så hun sov på magen fra hun var 5 mnd. Samsov dessuten med henne, så følte meg helt trygg.

Skrevet

Lillesprell begynte å snu seg over på magen på nattan ca 8 mnd...gråt de første dagene fordi han ikke klarte å legge seg ned igjen...etter de første dagene la han seg på siden med hodet og sov på magen store deler av nattan. Nå, 8 1/2 mnd er det innimellom før han sovner for kvelden at han snur seg, men det virker ikke like spennende lenger og jeg finner han stort sett på rygg hvis det er pupp på nattan eller morran :-) Og kanskje han faktisk liker å ligge på magen tenker jeg..??? ;-)

Opplevde hvertfall at han sa ifra så fort han var sliten og ikke fant en " god" stilling med hodet...han klarer heller ikke snu seg tilbake på rygg forresten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...