Anonym bruker Skrevet 19. mai 2010 #1 Skrevet 19. mai 2010 Jeg er fra england, og hos min familie er det vanlig å ta seg glass vin til maten, og ofte om kveldene , ca 1-2 glass. Og siden jeg flyttet til norge har jeg beholdt tradisjonen, og nyter ofte med glass hvitvin etter ungene har lagt seg eller etter en hektisk dag.. Ville dere oppfattet det som å være alkoholiker?
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2010 #3 Skrevet 19. mai 2010 Hvorvidt du er alkoholiker trenger ikke ha sammenheng med mengden alkohol. Du drikker mye, det er ikke bra for kroppen din.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2010 #4 Skrevet 20. mai 2010 Nei, det er ikke alkis, det er å kose seg litt Når jeg ikke er gravid gjør jeg også sånt - rødvin til mat eller bare å slappe av med et glass. Deilig!
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2010 #5 Skrevet 20. mai 2010 Nei, selvfølgelig ikke. I følge en lege jeg stoler på er 1- 1 1/2 glass vin om dagen ikke farlig for helsen. Alkoholisme har ikke noe med mengden å gjøre? Selvsagt har det det, men det varierer fra person til person. Men 1-2 glass 3 ganger i uken er ingen alkoholiker.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2010 #6 Skrevet 20. mai 2010 Nå sier du ingenting om hva du drikker av akohol i tillegg til denne vina. Om det var det du drakk og thats is, så er du ingen alkoholiker, og har ingen alkoholproblem. Om du derimot MÅ ta deg 2-4 øl fredag og lørdag og innimellom midt i uka også i tillegg til denne vina, så kan vi kanskje snakke om et alkoholproblem.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2010 #7 Skrevet 20. mai 2010 I min verden drikker du mye! Og klarer du ikke la være har du ett alkoholproblem
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2010 #8 Skrevet 20. mai 2010 I min verden drikker hun også mye, men jeg har innsett at min verden er ikke helt som andres verden, for min verden er omtrent avholdenes. Men ja, enig med 8.40. Om du ikke KLARER å la vær, så har du et alkoholproblem. 8.33
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2010 #10 Skrevet 20. mai 2010 Å drikke et glass vin om kvelden er ikke et tegn på alkoholisme. I overskriften sier du at du drikker 3 ganger i uken. Hvis dette betyr at du holder deg innenfor de anbefalte enhetene i løpet av en uke, er du ikke i faresonen for helseskade. Du drikker mer enn meg, men det skal jo ikke så mye til, da Et alkoholproblem har du kanskje, hvis du kjenner at du ikke klarer å roe ned etter dagen uten den vinen. Hvis du trenger det glasset... Da må du være oppmerksom: bortforklarer du hvor mye du egentlig drikker? Har du gått over fra å trenge ETT glass, til å trenge to eller tre før roen kommer? Trenger du det første glasset tidligere og tidligere på kvelden? Det skal også sies at man godt kan drikke såpass mye at man kan få helseproblemer av det, UTEN å være alkoholiker! Så jeg vil anbefale deg å holde deg innenfor de anbefalte enhetene i løpet av uken. Å drikke litt vin til maten, eller etter at ungene er i seng, er ikke problematisk. Det er hyggelig!
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2010 #11 Skrevet 20. mai 2010 Kommer jo an på hvorfor du drikker. Mengdemessig skal det jo gå greit, men alkoholisme er jo ikke noe en kan måle seg frem til ut fra alkoholmengde. Hvis du drikker fordi du har anspent deg hele dagen og til slutt kostet ungene i seng for å kunne ta det glasset, så bør du sikkert passe deg litt, men normalt skal det ikke være skadelig å ta seg et glass vin til kvelden.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2010 #12 Skrevet 20. mai 2010 Om du har et problem med alkoholen handler mye om hvordan du og andre rundt deg ser på din alkoholbruk. Går det utover humøret ditt hvis du drikker/ikke får drukket din ukentlige dose. Opplever ungene dine at du endrer deg når du drikker el. sover de alltid? Går det utover økonomien. Må du eller andre i familien ofre andre aktiviteter, forstyrrer alkoholbruken deres sosiale liv med andre. Er bruken ok for din partner, el. må du drikke i sjul... Kan du alltid stoppe etter et glass, eller må du bare drikke opp flaska. Tror du selv vet om du syns bruken din er ok eller ikke. Må bare legge til at ca 10 enheter alkohol i uka anses som farlig mengde for en kvinne. Ca 14 for en mann. og det er mange som ikke er enige med legene som sier at det er helt ok med et glass vin per dag. Godt for noe i kroppen kanskje, men gjør også mye skade...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå