Gå til innhold

Solvor kom til verden den 18.02.2010 kl. 05.30 etter 35 timers hardt arbeid!

Anbefalte innlegg

Hadde gått hele morgenen med en rar murring i ryggen som liksom aldri ville gi seg. Tenkte vel ikke noe mer over det fordi jeg var førstegangsfødende og det var 14 dager igjen til termin. Murringen fortsatte bare utover dagen og kom og gikk med jevne mellomrom. På kvelden klokka 19.00 gikk murringen over til en sterk menssmerte som også kom og gikk. Tenkte det ville være lurt å sende en tekstmelding til naboen som fødte for 1 år siden og kunne rådføre meg litt. Etter nesten 22 meldinger husene i mellom, skrev hun til slutt "Ring sykehuset"! Vasket opp etter middagen først og tenkte med meg selv "at herregud, dette er da ikke noe"! Gud, så feil man kan ta! He he... Ringte sykehuset i 20.30 tida og fikk beskjed om å komme fordi de var redd for at vannet mitt hadde gått. Ringte sambo som var på fotballtrening og pakka ferdig fødebagen. Ble veldig overrasket når sambo var så rolig, men vi reiste til slutt på sykehuset. Var litt vondt på turen nedover (1 times tur), men klarte meg overraskende bra, syntes jeg. Fremme på sykehuset ble vi møtt av en hyggelig svensk jordmor på 62 år og med masse erfaring. Hun tolket meg som jeg ikke var i fødsel etter undersøkelser, sa det nok bare var kynnere og modning jeg kjente og sendte oss tilbake den 1 times kjøreturen med bil. På vei oppover igjen derimot begynte det å bli skikkelig vondt. Klarte ikke finne noen god sittestilling og måtte stoppe flere ganger. Tenkte for meg selv at dette kan ikke være kynnere... Vi kom hjem og det var vondere enn noen gang. Klokka hadde nå blitt ca 02.00 og sambo skulle på jobb om 5 timer. Det ble vondere og vondere og jeg klarte ikke sette meg rolig ned noen plass. Sambo gikk og la seg, mens jeg tråkka fram og tilbake på stuegolvet til vår gjeterhunds store forudring midt på natten. Smerten ble heftigere og heftigere og jeg innså etterhvert at dette er rier og ringte sykehuset enda en gang. Forklarte i telefon at jeg aldri hadde hatt så vondt noen gang og fikk beskjed om å komme nedover igjen. Etter en helt forferdelig og marerittaktig biltur, kom vi endelig til sykehuset kl. 04.00 og etter vaginal undersøkelse, viste det seg at jeg hadde 3-4 cm åpning og fødsel var i full gang. Timene fra 3-10 cm skulle vise seg å bli lange og smertefulle. Akupunktur og varmeposer hjalp litt i begynnelsen, lystgass litt senere i forløpet og epidural til slutt fordi jeg var helt utslitt. Ved midnatt natt til torsdag, hadde jeg endelig fått 8 cm åpning og jeg kunne endelig se lyset i tunnelen. Grunnet epiduralen, stoppet riene litt opp og jeg ble satt på drypp. Etter 3 timer med pressrier, sa kroppen rett og slett stopp... Jeg orket ikke mer og begynte å gråte. Jordmor måtte være streng og sa at "press, nå skal Solvor ut"! Jeg presset på alt jeg maktet, men hun bare smatt inn igjen. La merke til at jordmor og barnepleier begynte å se på klokka og vakthavende fødselslege ble innkalt. Jordmor forklarte at babyens hode bare lå og stanga i bekkenbunnen, så de måtte hjelpe til ved å sette en sugekopp på babyens hode. De måtte også klippe litt, sa de. Verst tenkelige scenario, tenkte jeg da. De klipte i en ri så jeg kjente ingen forskjell og legen plasserte sugekoppen på babyens hode. 3-4 ganger dro legen alt hun klarte mens jeg presset, men det glapp hver gang. Det begynte å haste for babyen fikk surstoffmangel og hun ble til slutt tatt med tang kl 05.30 etter 35 timer i fødsel. Har aldri hatt så vondt i mitt liv. Kjentes ut som de rev meg i to. Lille Solvor (kanskje ikke så liten; 4038 g og 52 cm lang) ble lagt på magen min og jeg kysset henne på pannen. Endelig var det over. Morkaka kom noen min etterpå og de sydde meg sammen igjen. Det var en forferdelig lang og vond opplevelse, jeg revna veldig mye og de sydde meg i ca 1 time etterpå, men det er verdt alt sammen! Takk for hjelpa og all støtte kjære sambo og jeg elsker deg Solvor mi!

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...